• یکشنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403071511349
  • خبرنگار : 50260

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

ساخت کتابخانه‌های محله‌محور، الگوی دنیای مدرن است

ساخت کتابخانه‌های محله‌محور، الگوی دنیای مدرن است

ایسنا/اصفهان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ساخت کتابخانه‌های محله محور، الگوی دنیای مدرن است که منابع و خدمات بر اساس ظرفیت‌ها و نیازهای شهروندان تعریف خواهد شد.

مهدی رمضانی، شامگاه شنبه، ۱۴ مهر در نشست بررسی مسائل کتابخانه‌های عمومی شهرستان کاشان، اظهار کرد: کتابدارها در مدل کتابخانه‌های محله محور، برای گردآوری منابع کتاب بیشتر فعالیت کرده و از ظرفیت کمک‌های مردمی و هیئت امنایی استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر  شهرداری‌ها در انجام وظایف قانونی خود برای تخصیص نیم‌ درصد از درآمدهای عمومی به کتابخانه‌ها عمل کنند این نهاد وضعیت بهتری را در خدمت‌رسانی به مردم خواهد داشت.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، افزود: طراحی و تجهیز بخش کودک و نوجوان، اولویت ‌بهره‌برداری از کتابخانه‌های عمومی است و متناسب با آن به گروه‌های سنی دیگر هم توجه خواهد شد و برای موضوعات روزآمد باید تحولات جدیدی را رقم زد.

رمضانی با اشاره به شرایط کتابخانه‌های عمومی و مدل فعالیت آنها تأکید کرد: کتابخانه یک بنگاه اقتصادی نیست ولی می‌توان با ایجاد ظرفیت‌های درآمدی بخشی از فرایند خدمات‌رسانی در این مراکز فرهنگی را تسهیل کرد.

وی گفت: کتابخانه شهدای لتحر که ۴۰ درصد پیشرفت داشت بعد از ۱۳ سال با وجود محدودیت‌های مالی به بهره‌برداری رسید و امروز برخورداری مردم‌ کاشان از این فضای مجهز مایه خرسندی است.  

رمضانی با تأکید بر تقویت بخش کودک و نوجوان و افزایش فعالیت‌های کتابخانه برای این رده سنی، افزود: فضاهای کتابخانه لتحر با سه طبقه باید بازطراحی و اصلاح شود تا جمعیت بیشتری از این منطقه پرتراکم، در اجرای برنامه‌های کتابخانه سهیم شوند.

تجهیز و مرمت کتابخانه‌های کاشان نیازمند ۳۵ میلیارد ریال است

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس نیز گفت: وجود دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی متعدد در کاشان و ساخت یک‌ کتابخانه مرکزی می‌تواند پاسخگوی نیاز بسیاری از شهروندان به ویژه پژوهشگران علم و دانش باشد.

مصطفی معینی افزود: ساخت و راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی در مناطق و روستاهای پرجمعیت این شهرستان مانند راوند، مسکن‌ مهر و فاز ۲ ناجی آباد از دیگر ضرورت‌هایی است که باید اقدام لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به تکمیل ظرفیت مخزن کتابخانه ابوالرضا راوندی، تصریح کرد: بازطراحی، تعمیرات و زیباسازی فضاهای کتابخانه‌های عمومی شهرستان کاشان نیازمند اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال است و برای خرید تجهیزات مورد نیاز کتابخانه‌های شهرستان نیز باید ۳۵ میلیارد ریال بودجه اختصاص داده شود.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس، اظهار کرد: پیرو نیازسنجی‌های انجام شده، شش میلیارد ریال برای خرید تجهیزات حفاظتی، چهار میلیارد ریال برای حوزه IT و مبلغ شش میلیارد ریال برای خرید منابع، کتابخانه‌های عمومی شهرستان کاشان نیاز است.

معینی گفت: آزادسازی خانه‌های کنار کتابخانه شهدای لتحر، یکی از مطالبات مردمی این منطقه است که امیدواریم نهاد کتابخانه‌های عمومی برای حل این درخواست نیز همراهی‌های لازم را انجام دهد.

همچنین رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کاشان  گفت: در شهرستان کاشان ۱۷ کتابخانه عمومی فعالیت می‌کند که ۱۶ هزار نفر از شهروندان از خدمات آن بهره‌مند ‌می‌شوند.

زینب‌سادات واسعی افزود: اداره کتابخانه‌های شهرستان کاشان طی یک سال گذشته، یک هزار و ۵۰۰ برنامه فرهنگی اجرا کرده که نیمی از آن مربوط به کودکان و نوجوانان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha