• شنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071411060
  • خبرنگار : 30147

توسعه گردشگری با شکوفایی توانمندی‌های زنان روستایی

توسعه گردشگری با شکوفایی توانمندی‌های زنان روستایی

ایسنا/خراسان رضوی گردشگری روستایی از گونه‌های گردشگری است که به دلایل توسعه شهرنشینی علاقه‌مندی به میراث‌های طبیعی فرهنگی و تاریخی و نگرانی‌های زیست‌محیطی در سال‌های اخیر توسعه یافته است.

احمد خلیلی فعال حوزه گردشگری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی سال‌های اخیر حمایت از اقامتگاه‌های روستایی موجب توسعه روستاها و از سویی توانمندسازی زنان روستایی شده است.

وی با بیان اینکه زنان نیمی از منابع انسانی هر جامعه‌ای را تشکیل می‌دهند، گفت: متأسفانه زنان روستایی به خوبی پرورش و استفاده از خلاقیت‌ها و توانایی‌های خود را نداشته‌اند.

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم با تأکید بر اینکه توانمندی زنان می‌تواند به عنوان یکی از عوامل توسعه روستایی عمل کند، افزود: به رغم اینکه زنان می‌توانند در کنار مردان نقش مؤثری، در توسعه روستایی ایفا کنند اما تاکنون به این مهم توجه نشده است.

وی توجه به نقش زنان را برای رسیدن به توسعه حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: زنان باید به منظور دستیابی هرچه بیشتر به توان و پتانسیل موجود در خود به شناسایی محدودیت‌های مختلفی که در مقابل‌شان وجود دارد، بپردازند.

خلیلی با بیان اینکه برخی با نگاه سنتی که دارند معتقدند زنان فقط باید در خانه مشغول به فعالیت بوده و از آمدن به درون اجتماع پرهیز کنند، توجه به زنان روستایی را به عنوان قشر تأثیرگذار در توسعه پایدار ضروری دانست و گفت: نقش زنان در توسعه روستا باید مدنظر مسئولان قرار گیرد که در صورت غافل شدن از این موضوع مهم در اجرای طرح‌های توسعه‌ای با مشکل مواجه خواهند شد.

وی همچنین در خصوص نقش اقامتگاه‌های بوم‌گردی در توانمندسازی زنان روستایی گفت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی ضمن نقشی که در توسعه گردشگری دارد نقش مهمی در توانمندسازی زنان روستایی ایفا می‌کند.

خلیلی اظهار کرد: گردشگری روستایی با ایجاد فرصت‌های شغلی برای ساکنین محلی و توسعه زیرساخت‌ها امکان توسعه پایدار و یکپارچه روستایی را فراهم می‌سازد.

وی تولید انواع صنایع‌دستی، خدمات اقامتگاهی و پذیرایی را از جمله فرصت‌های شغلی می‌داند که زنان روستایی در کنار کارهای روزمره خانگی می‌توانند داشته باشند.

این فعال حوزه گردشگری با اظهار تأسف از اینکه هیچ گاه به اهمیت نقش زنان در توسعه روستا توجه نمی‌شود، گفت: نقش زنان روستایی در توسعه گردشگری روستایی بسیار کمرنگ دیده شده است.

وی با بیان اینکه زن روستایی باید به عنوان محور کارآفرینی مورد توجه قرار گیرد، از گردشگری به عنوان گذرگاه توسعه نام برد و گفت: گردشگری برای رشد اقتصادی کشورها و راهبردی برای رفع مشکلات بیکاری، پائین بودن سطح درآمد سرانه، کمبود درآمد ارزی، کمک به توسعه نواحی روستایی با ظرفیت‌های گردشگری و جلوگیری از برون کوچی بسیار حائز اهمیت است.

خلیلی با اشاره به اینکه آن‌قدر مشکلات شهرنشینی افزایش یافته که نواحی روستایی بسیار موجود توجه قرار گرفته است، افزود: گردشگری روستایی یکی از مردمی‌ترین اشکال گردشگری محسوب می‌شود و بین اقامتگاه بوم‌گردی و توانمندسازی زنان ارتباط دوسویه وجود دارد.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه اقامتگاه بوم‌گردی از نظر اجتماعی در زنان تأثیر بسیار دارد، ادامه داد: متاسفانه هنوز بسیاری از افراد نگاه خوبی نسبت به فعالیت زنان در جامعه ندارند، طی سال‌های اخیر با توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی شاهد فعالیت بیشتر زنان روستایی در جامعه هستیم.

خلیلی با بیان اینکه باید ذهنیت‌ها را نسبت به اقامتگاه‌های بوم‌گردی تغییر داد، اظهار کرد: امروزه یکی از پناهگاه‌هایی که فرد می‌تواند با حضور در آن محیط به آرامش برسد روستاها هستند.

این فعال حوزه گردشگری پشتوانه اصلی در صنعت گردشگری روستایی را زنان دانست و گفت: بدون شک اگر از صنعت گردشگری در توسعه منطقه بخواهیم غفلت کنیم از سایر کشورها نیز در جذب گردشگر بسیار عقب خواهیم افتاد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha