• شنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403071411023
  • خبرنگار : 50046

/گزارش/

گام‌های موثر دامپزشکی در جهش تولید

گام‌های موثر دامپزشکی در جهش تولید

ایسنا/خراسان شمالی تولید و تامین غذا، بویژه مواد پروتینی با منشأ دامی در همه کشورهای جهان و در شرایط فعلی که غذا به‌عنوان کالا و محصول استراتژک پذیرفته شده، از حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در جهان امروز با توجه به منابع محدود تولید غذا و مسأله افزایش جمعیت، روز به روز اهمیت غذا افزوده می‌شود و اکنون بحث امنیت غذایی به‌عنوان زمینه‌ساز و قدم اول در تامین و برقراری امنیت عمومی مطرح و مورد توجه است. دامپزشکی می‌تواند در این زمینه نقش مهمی در اقتصاد ملی، پایداری اقتصاد واحدهای تولیدی و سلامت عمومی جامعه بازی کند و فعالیت‌های دامپزشکی را می‌توان تفسیر عملی و ذاتی اقتصاد مقاومتی دانست.

دامپزشکی به‌عنوان متولی اصلی حفاظت از سرمایه‌های دامی کشور نقش خطیری در رونق اقتصاد جامعه برعهده دارد، چراکه سرمایه‌های دامی بعد از نفت بیشترین نقدینگی را به خود اختصاص داده است. تضمین حفظ و حراست سرمایه دامی کشور که سرمایه‌ای پویا، دائمی و مولد است، برعهده سازمان دامپزشکی کشور است.

با توجه به شناسایی ۸۵۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام، دامپزشکی در خط مقدم تامین سلامت و امنیت تولیدات دامی و امنیت غذایی قرار دارد. همچنین در کنار وظیفه خطیر تأمین سلامت دام و تولیدات دامی، حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی نیز در دستور کار است.

1

نقش مهم دامپزشک‌ها درباره ارتقای آگاهی دامداران

دکتر حمید رمضانی، مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مباحث جهش تولید در حوزه دامپزشکی، افزایش بهره‌وری در دامداری‌هاست، اظهار کرد: افزایش بهره‌وری در دامداری‌ها با افزایش سطح ایمنی و کاهش ضایعات دامی انجام می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر بیماری تب برفکی در یک گله شایع شود تا میزان ۳۰ درصد تولیدات را کاهش می‌دهد که با انجام پایش‌های مستمر و واکسیناسیون از بروز این بیماری پیشگیری می‌شود که به معنی به حداقل رساندن ضایعات تولید است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که دامپزشکی می‌تواند برای رسیدن به جهش تولید انجام دهد، افزایش سطح آگاهی دامداران است که می‌تواند آگاهی آن‌ها را در موضوعاتی مانند اصلاح نژاد دام، بهداشتی کردن جایگاه‌های دامی برای کنترل بیماری‌ها، زایمان دام و ... افزایش دهد.

وی افزود: یکی از مباحثی که در این استان وجود دارد، ساختار سنتی و عشایری پرورش دام است. این نوع پرورش با استرس بالایی همراه است و در میزان تولید تاثیرگذار است که اگر طرح ساماندهی دام عشایری و تبدیل دامداری‌های سنتی به صنعتی انجام شود میزان تولید افزایش می‌یابد.

دامپزشک‌ها جزء نظام سلامت محسوب شوند

رمضانی بیان کرد: دامپزشکان با مدرک دکتری، با وجود زیان‌بار بودن شغل آن‌ها و سختی کاری‌شان، حقوق حداقلی را دریافت می‌کنند و کفاف زحمات آن‌ها را نمی‌دهد.

وی اظهار کرد: یک دامپزشک برای رسیدن به گله ممکن است در مسیر جاده تصادف کند یا حین درمان دام، گاو آن‌ها را شاخ بزند، سگ گاز بگیرد و اسب لگد بزند، اما هیچ سختی کاری به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. دامپزشک‌ها نقش مهمی در ایجاد سلامت جامعه دارند و این انتظار وجود دارد که آن‌ها نیز جزیی از نظام سلامت محسوب شوند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی به افزایش پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی اشاره کرد و گفت: میزان اعتبار این صندوق افزایش یابد تا سطح بیشتری را بتواند پوشش دهد و در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی ما سطح خیلی کم پوشش بیمه‌ای دام است که سبب شده تا خدمات‌رسانی ما در بعضی قسمت‌ها مانند سل و تب مالت با مشکل مواجه شود.

1

دامپزشکی، تولید را برای دامدار مقرون به‌صرفه کرده است

دکتر حسن قاسمی‌فرد، مدیر اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه فعالیت دامپزشک‌ها نقش بسیار مهمی در جهش تولید و تولید پایدار دارد، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های بسیار مهم دامپزشکی کنترل بیماری‌های دامی است که از این طریق می‌توان جهش تولید را در حوزه تولید مواد پروتئینی با منشأ دامی داشت.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت دامپزشکی در حوزه کنترل بیماری‌ها سبب می‌شود تولید برای دامدار مقرون به‌صرفه شود، گفت: واکسیناسیون دام ها و درمان بیماری‌های دامی و همچنین آموزش دامداران سبب می‌شود از وارد شدن خسارت به سرمایه‌های دامی جلوگیری شود.

 قاسمی‌فرد ادامه داد: علاوه بر واکسیناسیون و درمان بیماری‌ها، دامپزشک‌ها به‌صورت دوره‌ای، نمونه‌گیری برای پایش بیماری‌ها را نیز برعهده دارند و از این طریق از بروز و شیوع برخی بیماری‌ها و ورود خسارت به دام‌ها جلوگیری می‌کنند. به‌عنوان مثال، بیماری تب برفکی یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک از جمله بیماری‌های اختصاصی در دام‌ها هستند که با ورود آن‌ها خسارت زیادی به سرمایه دامی وارد می‌شود، اما با واکسیناسیون از شیوع این بیماری جلوگیری می‌شود.

وی بیان کرد: برخی بیماری‌ها نیز مشترک میان دام و انسان هستند که از دام به انسان منتقل می‌شود و جامعه انسانی را آلوده می‌کند که اغلب این بیماری‌ها در انسان خطرناک هستند و دامپزشکی با مراقبت و واکسیناسیون از بروز این بیماری‌ها و انتقال آن به انسان جلوگیری می‌کند. به‌عنوان مثال، بیماری شاربن (سیاه زخم) یکی از بیماری‌های مشترک میان دام و انسان است که دامپزشکی با واکسیناسیون و مراقبت‌هایی که انجام می‌دهد، سال‌هاست این بیماری را کنترل کرده و کانونی از آن بیماری در استان مشاهده نشده است.

مدیر اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در شش ماه نخست امسال چهار میلیون و ۵۶۰ هزار و ۷۹ راس دام را علیه بیماری‌های اختصاصی دام و یک میلیون و ۵۲۳ هزار و ۷۵۱ راس دام را علیه بیماری‌های مشترک میان دام و انسان مانند تب مالت، هاری و سیاه زخم، واکسینه کرده است. با اقدامات انجام‌شده توسط این اداره کل، از سال ۱۴۰۱ تاکنون در مجموع روند بروز بیماری‌های استراتژیک و اولویت‌دار در این استان کاهشی بوده است.

1

تلاش دامپزشکان برای ارائه محصول خام دامی سالم در بازار

دکتر ابراهیم تقوایی، رئیس اداره نظارت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: نظارت بر تولید فرآورده‌های خام دامی از دیگر وظایف دامپزشکان است که نقش مهمی در ایجاد جهش تولید دارد.

وی اظهار کرد: در واقع نظارت دامپزشکان بر تولیدات دامی سبب می‌شود تا محصول سالم در اختیار مردم قرار گیرد. به‌عنوان مثال، دامپزشک هنگام کشتار دام و طیور در کشتارگاه‌ها، قبل، حین و بعد از کشتار بر کشتار دام نظارت دارد.

وی از معدوم‌سازی حدود ۱۶۰ هزار و ۹۱۷ کیلوگرم فرآورده بهداشتی غیرمجاز دامی در این استان خبر داد و افزود: نیمه نخست امسال ۱۳۱۳ تُن گوشت قرمز با کشتار ۳۱ هزار و ۳۶ رأس دام تولید شد. در این مدت، ۲۸ هزار و ۲۰۳ رأس سبک و ۲۸۳۳ دام سنگین در کشتارگاه‌ها با نظارت بازرسان کشتار شدند.

تقوایی ادامه داد: با کشتار ۱۱ میلیون و ۸۲ هزار و ۶۰۶ قطعه مرغ، ۲۰ هزار و ۹۸۳ تن گوشت مرغ تولید شد.

وی بیان کرد: ۲۷ هزار و ۱۳۳ نوبت از مراکز نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی بازدید شد که ۵۵ هزار و ۶۰۲ کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی کشف و ضبط شد.

به گفته تقوایی، از ابتدای امسال در بازرسی از مراکز تحت نظارت و کشتارگاه‌ها افزون بر ۲۱۴ هزارو ۶۴۰ کیلوگرم گوشت غیربهداشتی کشف و ضبط و حدود ۱۶۰ هزارو ۹۱۷ کیلوگرم معدوم شد. در بازرسی‌ها ۵۸۲ تخلف بهداشتی کشف و ۹۹۵ نمونه‌برداری به آزمایشگاه اداره کل ارسال شد.

وی افزود: نیمه نخست امسال ۸۵ فقره پرونده تخلف بهداشتی به مراجع قضایی ارجاع داده و یک واحد متخلف پلمب شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha