• شنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403071410872
  • خبرنگار : 50040

استاندار گیلان:

حمایت از تولیدکنندگان خودرو، درباره برنجکاران نیز اعمال شود

حمایت از تولیدکنندگان خودرو، درباره برنجکاران نیز اعمال شود

ایسنا/گیلان استاندار گیلان، با اشاره به تعرفه بالای واردات خودرو، نتیجه آن را گران شدن خودروهای تولید داخل دانست و اضافه کرد: دولت به دنبال حمایت از تولیدکننده داخلی در بخش خودرو است و انتظار داریم که این راهبرد درخصوص برنجکاران هم به کار گرفته شود.

هادی حق شناس امروز، ۱۴ مهرماه در مراسم تکریم و معارفه استاندار گیلان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاندار فقید و محبوب استان روح‌الله قهرمانی چابک و شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم و جبهه مقاومت به ویژه شهیدان سید حسن نصرالله و سردار نیلفروشان، اظهار کرد: شهدای گرانقدر با نثار جانشان موجب استمرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شدند و امنیت را به ارمغان آودند.

وی توسعه ایران و گیلان را در سایه امنیت دانست و افزود: قدردان این فرصت هستم که نصیبم شده تا به عنوان استاندار به گیلان و گیلانی ها خدمت کنم.

استاندار جدید گیلان با اشاره به اشراف خود نسبت به مسائل استان به برکت فضای مجازی و رسانه ای موجود در کشور، عنوان کرد: امروزه نه تنها درباره مسائل استان، بلکه درباره مسائل کشور در همه سطوح به کرات گفته و شنیده و تبیین و تحلیل می شود.

حق شناس مدیریت منابع محدود و نیازهای نامحدود را الفبای اقتصاد دانست و خاطرنشان کرد: امروز نیازمند اولویت بندی مسائل کشور هستیم؛ درآمد و بودجه سالانه کشور به ۶.۶ میلیون میلیارد تومان می رسد که معادل تولید ناخالص ملی است، یعنی اقتصاد ما دولتی یا شبه دولتی است و فقط ۱۵ واحد آن صرف زیرساخت های عمرانی می شود. همین مسئله موجب شده هزاران پروژه نیمه کاره داشته باشیم.

وی انتشار اسناد خزانه طی سه سال گذشته را حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان دانست که دو برابر هشت سال دولت تدبیر و امید است و گفت: دولت ها با کمبود منابع مواجه هستند و لذا نمی توان با منابع دولتی مسائل کشور و استان از جمله فاضلاب و پسماند و تصفیه خانه و تالاب انزلی و... را حل کرد.

استاندار گیلان تالاب انزلی را مقصد فاضلاب ۳۰ درصد جمعیت گیلان دانست و ادامه داد: مشکلات مربوط به پسماند و پساب با منابع دولتی قابل حل نیست؛ در حوزه گردشگری نیز با کمبود زیرساخت ها مواجه هستیم و گردشگرانی که به گیلان می آیند مجبورند در خیابان بخوابند و مشکل دارند.

حق شناس با بیان اینکه باید از گردشگری سود ببریم، اضافه کرد: از هر ۱۰ شغل در دنیا یک شغل در صنعت گردشگری است و می توانیم با ارائه خدمات، کسب درآمد کنیم؛ این در حالی است که گردشگران به گیلان و مازندران می آیند، اما چون شبکه حمل و نقل مناسب نداریم و بوم گردی و هتل و متل به قدر کافی نداریم و زیرساخت گردشگری مطلوب نیست، امکان بهره مندی از ظرفیت گردشگران وجود ندارد.

وی گیلان را تنها استانی دانست که در بین ۳۱ استان مشکل آب ندارد و تاکید کرد: گیلان چهار برابر میانگین کشور و ۱.۵ برابر میانگین جهان بارش دارد، اما این مزیت به ضد خودش تبدیل شده و شاهد آبرسانی با تانکر به برخی از مناطق استان هستیم.

استاندار گیلان با اشاره به نشت یک سوم آب شرب، عنوان کرد: در برق و سوخت هم با هدررفت مواجه هستیم و مصرف خودروهای ما بیش از استانداردهای جهانی است؛ اگرچه کشوری ثروتمند و برخوردار هستیم، اما نظام تدبیر باید راهکار برای بهره مندی مناسب از مزیت ها را ارائه کند.

وی با تاکید بر لزوم بهره مندی از علم اقتصاد برای رفع مسائل کشور و استان، یادآور شد: در راستای شعار دکتر پزشکیان باید برای ایران و برای گیلان کاری کنیم، زیرا نسل فعلی به خاطر مشکلات معیشتی با آسیب های اجتماعی مواجه است.

حق شناس با بیان اینکه گیلان می تواند مهد دانشکده های دریایی و صنعت دریانوردی باشد، گفت: رهبر انقلاب سیاست های اقتصاد دریامحور را ابلاغ فرمودند و این ظرفیت در گیلان وجود دارد.

استاندار گیلان فلسفه تاسیس منطقه آزاد انزلی را رونق اقتصادی دانست که از آن دور شده و اضافه کرد: کریدور شمال - جنوب باید فعال شود، زیرا زمان در دنیا ارزش دارد و ایران کوتاه ترین و امن ترین و ارزان ترین کریدور است و گیلان نقش مهمی در آن دارد.

وی با بیان اینکه از ظرفیت روسیه برای رونق ترانزیت استفاده نکردیم، ادامه داد: فقط چهار استان از ۳۱ استان کشور مرز آبی - زمینی دارند و گیلان علاوه بر مرزهای آبی و زمینی، ریلی و هوایی نیز دارد و باید با همکاری هم از این مزیت ها استفاده کنیم.

حق شناس زمین کشاورزی را نه فقط دارایی کشاورز، بلکه دارایی کشور دانست و عنوان کرد: وقتی زمین کشاورزی به ویلا تبدیل می شود، باید برنج را وارد کنیم؛ برای رونق گردشگری در کنار حفاظت از اراضی، استفاده از خانه های پیش ساخته راهکار مناسبی است تا کشاورزان در فصل مسافرت در کنار حفظ زمین، به کسب درآمد بپردازند.

وی اضافه کرد: در بخش خودرو شاهد حمایت از تولیدکننده و در بخش برنج شاهد حمایت از مصرف کننده هستیم که در دنیا معکوس است، یعنی دنیا به کشاورزی سوبسیت می دهد؛ نه اینکه نهاده ها را گران کند. افزایش هزینه تولید برنج موجب می شود که کشاورز زمین خود را بفروشد.

استاندار گیلان معیشت نیمی از جمعیت استان را مبتنی بر کشاورزی دانست و ادامه داد: درآمد کشاورزان به ریال و هزینه زندگی شان به دلار است و همین مسئله در گیلان، فقر و آسیب اجتماعی و افزایش سن ازدواج و سالمندی و... را به دنبال داشته اشت.

حق شناس وفاق ملی و با هم بودن را لازمه حل مشکلات دانست و تاکید کرد: باید در اولویت ها به یک جمع بندی برسیم و در این صورت حتما زباله سراوان قابل حل است.

وی تداوم روند دفن زباله در سراوان را موجب ایجاد رودخانه شیرابه دانست و بیان کرد: تالاب انزلی ۲۰ هزار هکتار وسعت دارد که با فضولات انسانی پر شده و نباید به لایروبی های مقطعی دل خوش کنیم، بلکه نیازمند تصفیه فاضلاب ورودی به تالاب هستیم؛ در صورت پس روی آب دریا، با پدیده ریزگرد مواجه خواهیم شد و اگر دولت چهاردهم فکر اساسی برای تالاب نکند، این ریزگردها مردم رشت و صومعه سرا و بندرانزلی را با بیماری های پوستی و گوارشی مواجه می کند و مجبور به ترک منطقه خواهند شد.

استاندار گیلان با اشاره به تاکید رهبر انقلاب به دولت در جهت توسعه هوشمندسازی در لایه های زیرین مدیریتی، اضافه کرد: باید به این دستاورد برسیم تا دیگران ما را از آن محروم نکنند؛ بسیاری از مسائل استان از جمله زباله و ترافیک و بهره وری تولید و... با استفاده از ظرفیت نخبگان حل خواهد شد و باید به طرف ابزار جدید و هوشمندسازی برویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha