• شنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403071410691
  • خبرنگار : 71660

نخست‌وزیر ژاپن: امروزِ اوکراین، فردای شرق آسیا است

نخست‌وزیر ژاپن: امروزِ اوکراین، فردای شرق آسیا است

نخست‌ وزیر جدید ژاپن با بیان اینکه جهان «از هم گسیخته‌تر از قبل» می‌شود، هشدار داد که وضعیت امروز اوکراین می‌تواند فردای شرق آسیا باشد.

به گزارش ایسنا،‌ «شیگرو ایشیبا» نخست‌وزیر جدید ژاپن در اولین سخنرانی خود عنوان کرد: «بسیاری می‌ترسند که امروز اوکراین می‌تواند فردای شرق آسیا باشد. چرا بازدارندگی در اوکراین عمل نکرد؟»

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر جدید ژاپن در ادامه تاکید کرد: «ترکیب این موقعیت با وضعیت کنونی خاورمیانه، جامعه جهانی را به‌طور فزاینده‌ای از هم گسیخته‌تر و در موقعیت تقابلی و تحریک‌آمیز قرار می‌دهد.»

اگرچه «شیگرو ایشیبا» اشاره مستقیم به چین نکرد اما روابط ژاپن با این همسایه‌اش طی سال‌های اخیر بدتر شده است.

برای ژاپن، آمریکا و دیگر متحدان، اظهارات چین درخصوص جزیره تایوان نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است و ژاپن با اقداماتی نظیر افزایش مخارج نظامی، افزایش روابط امنیتی با آمریکا و دیگر متحدان از جمله فیلیپین و کره جنوبی، چین را خشمگین کرده است.

پکن اصرار می‌ورزد که مسئله تایوان یک مسئله «داخلی» است و از دولت‌های خارجی خواسته که در این موضوع دخالت نکنند. مقامات چینی بارها از واشنگتن به دلیل حمایت از جزیره تایوان، انعقاد قراردادهای دفاعی و ارسال تسلیحات به این جزیره انتقاد کرده‌اند.

نخست‌وزیر جدید ژاپن پیشتر ضمن حمایت از ایجاد یک ائتلاف نظامی منطقه‌ای همسو با سیاست‌های ناتو، گفت که جو امنیتی در آسیا «از زمان پایان جنگ‌جهانی دوم در شدیدترین موقعیت خود به سر می‌برد».

او هم‌چنین طی این سخرانی با اشاره به وضعیت جنگ اوکراین گفت: «ما به پیشبرد سختگیرانه تحریم‌ها علیه روسیه و کمک به اوکراین ادامه می‌دهیم. روابط با روسیه در وضعیت دشواری قرار دارد اما کشور ما به رویه خود در مسیر حل‌وفصل مشکل سرزمینی و رسیدن به یک معاهده صلح ادامه می‌دهد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha