• شنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071410574
  • خبرنگار : 71415

بوریس جانسون: اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود جنگ اوکراین رخ نمی‌داد

بوریس جانسون: اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود جنگ اوکراین رخ نمی‌داد

بوریس جانسون با تکرار ادعای دونالد ترامپ گفت، اگر این نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه برای بار دوم به ریاست جمهوری رسیده بود جنگ اوکراین اتفاق نمی‌افتاد.

به گزارش ایسنا، «بوریس جانسون»، نخست وزیر اسبق انگلیس ادعا کرد، اگر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق و نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه آمریکا همچنان ریاست جمهوری کشورش را به دست داشت، روسیه در سال ۲۰۲۲ به اوکراین حمله نمی‌کرد.

به نوشته وبگاه «هیل»، جانسون در مصاحبه‌ای با نشریه «تلگراف» در توضیح این ادعای خود درباره ترامپ عنوان کرد: «فکر نمی‌کنم که ترامپ بخواهد در تاریخ از او به عنوان کسی یاد شود که در دوره دوم ریاست جمهوری خود به جای تبدیل آمریکا به یک کشور بزرگ، "اتحاد جماهیر شوروی" را مجددا بزرگ کند.»

نخست وزیر اسبق بریتانیا همچنین ادعا کرد، اوکراین باید در برابر روسیه «مقاومت» کند چون برای «موجودیت آزادی و دموکراسی بسیار حیاتی است» و سقوط اوکراین «یک فاجعه مطلق» است. او ادعا کرد که ترامپ «اهمیت این موضوع را درک می‌کند.»

ترامپ که پیش از این با تداوم کمک‌های آمریکا به اوکراین برای جنگ با روسیه مخالفت کرده، چند بار در طول تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مدعی شده اگر او همچنان رئیس جمهور آمریکا باقی مانده بود روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد. بر اساس برآوردها واشنگتن از زمانی که عملیات ارتش روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین به اجرا در آمده تا کنون حدود ۶۰ میلیارد دلار کمک نظامی در اختیار این کشور جنگ‌زده قرار داده است.

ترامپ هشت روز قبل با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین که به نیویورک سفر کرده بود، دیدار کرد. او قبل از این نشست خود با زلنسکی نیز مدعی شد می‌تواند واسطه توافقی برای «پایان دادن خیلی سریع به جنگ اوکراین» شود.

او گفته بود: «ما قرار است با هر ۲ حزب همکاری فراوانی داشته تا این موضوع را به سرانجام برسانیم.»

جانسون در ادامه مصاحبه خود عنوان کرد «غیر قابل پیش‌بینی بودن» دونالد ترامپ را تحسین می‌کند و اخیرا با این نامزد ریاست جمهوری جمهوریخواهان گفتگویی را انجام داده است.

او بیان کرد: «یکی از خوبی‌های ترامپ غیرقابل پیش‌بینی بودن محض او است. به همین دلیل وقتی من به رفتارهای او در حوزه امور خارجه نگاه می‌کنم تضاد آن را با آن چه که مردم درباره او می‌گویند می‌بینم.»

جانسون مدعی شد: «ترامپ کسی است که ۶۰ جاسوس روسیه را [بعد از واقعه مسمومیت اسکریپال در سالزبری] اخراج کرد. او خیلی بیشتر از دولت‌های دموکرات نسبت به سوریه و سپاه پاسداران ایران سختگیر بوده و به اوکراینی‌ها نیز موشک‌های جاولین را داد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha