• جمعه / ۱۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071310297
  • خبرنگار : 71415

هشدار روسیه نسبت به تلاش‌ غرب برای اعمال نفوذ بر قفقاز جنوبی

هشدار روسیه نسبت به تلاش‌ غرب برای اعمال نفوذ بر قفقاز جنوبی

رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه تاکید کرد غرب می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی بی‌ثبات بماند و برای مستقر ساختن نیروهای خود در این منطقه برنامه دارد.

به گزارش ایسنا، «آلکساندر بورتنیکوف»، مدیر سرویس امنیت فدرال روسیه امروز (جمعه) در پی سفرش به شهر آستانه گفت، غرب علاقه‌ای به ثبات در قفقاز جنوبی ندارد و خواستار مستقر کردن نیروهای به اصطلاح «صلحبان» خود در منطقه تحت نظارت سازمان ملل است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»،  بورتنیکوف در سخنرانی در محل نشست شورای سران سازمان‌های ضابط امنیت ملی و سرویس‌های ویژه اعضای سازمان کشورهای مستقل همسود در شهر آستانه خاطرنشان کرد: «واضح است آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها علاقه‌ای به ایجاد ثبات در قفقاز جنوبی ندارند. غرب با اعمال فشار برای خارج ساختن ایروان از مذاکرات با باکو تلاش می‌کند هدایت فرآیند حل‌وفصل مناقشات جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به دست گرفته و به هدفش در استقرار نیروهای صلحبان در این منطقه، رسما تحت نظارت سازمان ملل اما عملا تحت نظر ناتو، دست پیدا کند.»

او اضافه کرد: «اگر به هیات استقرار یافته اتحادیه اروپا در ارمنستان نزدیک به مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان که عملا در حال فعالیت‌های اطلاعاتی علیه روسیه است نگاه کنید متوجه می‌شوید که این نوع ظاهرا صلحبانی، چگونه می‌تواند باشد.»

بورتنیکوف خاطرنشان کرد: غرب دارد ارمنستان را تحت فشار به سمت خارج شدن از سازمان پیمان امنیت مشترک سوق می‌دهد تا آن را تبدیل به یک کشور وابسته‌تر به ناتو در ضمن توسعه روابطش با جمهوری آذربایجان کند.

مدیر سرویس امنیتی اف‌.اس.بی روسیه نسبت به تلاش‌های ایالات متحده به منظور گسترش نفوذش بر اعضای سازمان کشورهای مستقل همسود از طریق برنامه‌های تبادلی و اعطای کمک و در عین حال معرفی اصلاحاتی اقتصادی با هدف نفع بردن نهایی ایالات متحده از آنها به این کشورها اظهار نگرانی کرد.

بورتنیکوف خاطرنشان کرد: واشنگتن به این شیوه تلاش دارد که در نهایت رهبران سیاسی کنترل شده توسط غرب را در اعضای سازمان کشورهای مستقل همسود روی کار بیاورد.

شورای سران سازمان‌های ضابط امنیت ملی و سرویس‌های ویژه کشورهای مستقل همسود در سال ۱۹۹۷ بنیانگذاری شد. این شورا با هدف هماهنگ‌سازی اقدامات آژانس‌های ضابط امنیتی و سرویس‌های ویژه کشورهای عضو با هدف مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فرامرزی به وجود آمد و در سال دست کم ۲ بار نشست برگزار می‌کند که نشست‌ قبلی آن مربوط به ماه مه گذشته و در شهر بیشکک قرقیزستان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha