• جمعه / ۱۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403071310152
  • خبرنگار : 71667

/آخرین‌ اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات/

توصیه وزیر ارتباطات به رتبه‌های برتر کنکور و دستور رئیس‌جمهور درباره فیلترشکن ها 

توصیه وزیر ارتباطات به رتبه‌های برتر کنکور و دستور رئیس‌جمهور درباره فیلترشکن ها 

کشور مسائل بسیاری دارد؛ بمانید و حل کنید، راه اندازی ۲۰۰۰ سایت نسل پنجم در کشور و دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی جدی به فروش فیلترشکن برخی از مهم ترین خبرهایی بودند که هفته گذشته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد. 

به گزارش ایسنا، هفته دوم مهر ماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبر شهادت سید حسن نصرالله-دبیر کل حزب الله لبنان- آغاز شد که به دنبال رخ داد این اتفاق مسئولان مختلف کشوری پیامی صادر کردند.

سید ستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در پیامی اظهار کرد: این جنایت؛ بار دیگر چهره واقعی و سفاک این رژیم کودک کش را بر جهانیان نمایان ساخت. رژیم صهیونیستی در تداوم جنایات ننگین خود در حق ملت مظلوم فلسطین، با ارتکاب این جنایت ددمنشانه و هولناک، یک بار دیگر خوی درندگی و سبعیت خود را آشکار ساخت و ثابت کرد که کوچک‌ترین پایبندی به اصول و قواعد انسانی و حقوق بین‌الملل ندارد.

اینجانب ضمن ابراز همدردی با مجاهدان جبهه مقاومت، شهادت دبیرکل حزب الله را به محضر رهبر معظم انقلاب، مردم مبارز و قهرمان لبنان، ملت رشید و مقاوم فلسطین و گروه های مقاومت و مردم عزیز ایران و همه آزادگان و جبهه پر افتخار ضد صهیونیسم و بیت شهید پرور نصرالله تبریک و تسلیت می‌گویم.  

وی همچنین در این هفته با ماسانوری کندو- دبیرکل اتحادیه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه (APT) دیدار کرد و به سیاست چندجانبه گرایی و همکاری های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد که همکاری های ایران با اتحادیه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه توسعه یابد. 

هاشمی و ماسانوری کندو همچنین چارچوب فعالیت‌های اتحادیه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه و کشورهای عضو آن و راه های گسترش همکاری‌ها با توجه به توسعه فناوری‌های جدید در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات را بررسی کردند.

 علاوه بر موارد گفته شده سیدستارهاشمی_وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات_ روز پنج شنبه در این دیدار همچنین از رتبه‌های برتر کنکور برای حضور و فعالیت در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وابسته به وزارت ارتباطات و بهره گیری از دانش آن‌ها دعوت به همکاری کرد.

هاشمی در این نشست و گپ و گفت دوستانه با نفرات برتر کنکور ریاضی و فنی که در مدت زمان نزدیک به سه ساعت در محل دفتر کار وزیر برگزار شد، با تبریک موفقیت آنان در آزمون سراسری اظهار داشت: مسائل بسیاری در کشور داریم و در عین حال ظرفیت های خوبی هم وجود دارد، شما به عنوان آینده سازان و نخبگان کشور بمانید و این مسائل را حل کنید. 

ثبت بیش از ۴ میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات

همچنین در این هفته نیز محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران- به مناسب سالروز تأسیس این سازمان تأکید کرد: خدمات هوشمند به یکی از ارکان مهم تحقق عدالت اجتماعی تبدیل شده و در دسترسی به خدمات دولت شاهدیم تفاوتی بین اقشار مختلف جامعه وجود ندارد و همه می‌توانند از شرایطی یکسان در کشور بهره‌مند شوند و این بیانگر آن است که فناوری اطلاعات ابزار مهمی در راستای توسعه عدالت اجتماعی محسوب می‌شود.   

به گفته وی، تعداد تراکنش ­ها در مرکز ملی تبادل اطلاعات در کل سال ۱۴۰۲ به حدود ۸.۶ میلیارد و در شش ماه نخست سال جاری به بیش از چهار میلیارد رسیده است که عمده این تراکنش‌ها مربوط خدماتی است که مردم از سامانه‌های دستگاه‌های دولتی و حتی خصوصی دریافت کرده‌اند.   

او اظهار کرد که پنجره واحد دولت هوشمند (my.gov.ir) با شمول عمده دستگاه‌های دولتی امروز بیش از ۵۲.۷ میلیون کاربر با حداقل یکبار استفاده دارد. پنجره واحد مدیریت زمین (zamin.gov.ir) نیز با دو کارکرد پایش و حفاظت از اراضی ملی و طبیعی و همچنین درگاه یکپارچه ارتباط مردم با تمامی سازمان‌های مسئول در حوزه مدیریت اراضی در کنار سکوهایی دیگری مانند درگاه ملی مجوزهای کشور (mojavez.ir) و بسیاری موارد دیگر در دستور کار قرار گرفته و به مرحله اجرا در آمده‌ است.

راه اندازی ۲۰۰۰ سایت نسل پنجم در کشور

علاوه بر موارد گفته شده در هفته ای که گذشت کارگاه "آخرین گرایش‌ها و فناوری‌های نوین" شورای رگولاتوری‌های جنوب آسیا (SATRC) به میزبانی ایران برگزار شد. حمید فتاحی- رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با تاکید بر اینکه توسعه سریع زیرساخت‌های ارتباطی و روندهای فناورانه، نقش مهمی در توانمندسازی جوامع و تسریع رشد اقتصادی ایفا می‌کنند، گفت: در دنیایی که روز به روز به دیجیتالی‌تر شدن نزدیکتر می‌شود، یافتن تعادلی میان سه عنصر امنیت سایبری، حریم خصوصی و نوآوری بسیار ضروری است. همچنین توسعه شبکه سیار نسل پنجم در ایران در دستور کار قرار گرفته و تاکنون حدود دو هزار سایت راه‌اندازی شده است و بررسی چالش‌ها و فرصت‌های استقرار ۵G در جنوب آسیا و نگاهی به آینده این فناوری و نسل ششم شبکه‌های ارتباطی (۶G) بسیار با اهمیت است.  

فتاحی بر این باور است ارتباطات ماهواره‌ای نیز به عنوان یکی از فناوری‌های در حال رشد، نقش حیاتی در دسترسی به ارتباطات جهانی و کاهش شکاف دیجیتال ایفا می‌کند و با ظهور منظومه‌های ماهواره‌ای و توسعه فناوری‌ های ماهواره‌ای برای ارایه خدمات پهن باند، شاهد تغییرات عمده‌ای در نحوه اتصال جوامع به اینترنت خواهیم بود.  

دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی جدی به فروش فیلترشکن

با نزدیک شدن به پایان هفته اولین جلسه شورای‌عالی فضای مجازی در دولت چهاردهم، عصر روز سه شنبه به ریاست مسعود پزشکیان برگزار شد.  در این جلسه رئیس جمهور تأکید کرد فضای مجازی فرصت بسیار ارزشمندی برای کشور است و ما می‌توانیم از این بستر بسیار مهم در موارد مهمی مثل ارتقای کمی و کیفی آموزش و افزایش مهارت‌ها استفاده بهینه کنیم.    

حفظ نیروی انسانی از دیگر موضوعاتی بود که در جلسه مذکور درباره آن صحبت و گفته شد باید برای حفظ منابع انسانی متخصص و توانمند داخلی که بتواند در رفع مشکلات کشور در حوزه فضای مجازی به ما کمک کند، هزینه‌های لازم را صرف کنیم.

پزشکیان در بخش پایانی سخنانش با اشاره به موضوع فروش فیلترشکن توسط عده‌ای سودجو، با بیان اینکه برخی با فیلترشکن فروشی پول‌های میلیاردی کسب می‌کنند که این برای کشورمان خوب نیست، دستور داد تا این مسئله حتما به شکل دقیق و جدی مورد رسیدگی قرار گرفته و تصمیم مقتضی در این مورد و به طور کلی زمینه‌های رواج چنین کسب و کاری اتخاذ شود. 

قانون دوام و نکاتی که باید درباره آن بدانید

 دولت الکترونیکی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بسترهای ارائه خدمات دولت به مردم، شفافیت فرآیندها و نظارت کارآمد می‌تواند فساد را به‌طور جدی ریشه‌کن و توسعه پایدار جامعه را تسهیل کند. این موضوع از اصلی‌ترین مباحثی بوده که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از نخستین روزهای دولت دوازدهم به پیگیری و اجرای آن توجه نشان داده است. ابوالقاسم رجبی یک پژوهشگر و  کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات- در گفت‌وگو با ایسنا درباره قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی (دوام) توضیح داد: قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی مربوط به زیرساخت‌های پشت صحنه دولت الکترونیکی است و از نظر ذی‌نفعان دولت الکترونیکی می‌تواند تعابیری داشته باشد.

به گفته وی، قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی کاری می‌کند که داده بین دستگاه‌ها با مرجعیت و ضوابط کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی در گردش باشد و نیازی نباشد که مردم بین اداره‌ها با فرم‌های کاغذی سرگردان باشند.  در واقع ساده‌ترین توضیح این است به جای اینکه جامعه کاربری یا شهروندان به اداره‌ها بروند، داده و اطلاعاتشان بین دستگاه‌ها در گردش است.  

فعلا انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha