• پنجشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071209891
  • خبرنگار : 50990

اولین ربات فیزیوتراپ ملی رونمایی شد

اولین ربات فیزیوتراپ ملی رونمایی شد

ایسنا/خراسان رضوی در حاشیه "نخستین رویداد ایده پروری مسئله محور رفاه، نشاط و سلامت سالمندی"، از اولین ربات فیزیوتراپ که به طور کامل توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه فردوسی مشهد طراحی و ساخته شده است، رونمایی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در حاشیه نخستین رویداد ایده‌پروری مسئله محور رفاه، نشاط و سلامت سالمندی با موضوع «ارائه راهکارهای نوین در توان‌بخشی مشکلات رایج ارتوپدی سالمندان»، که  امروز پنج‌شنبه  ۱۲مهر در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهدای سلامت برگزار شد، در پاسخ به ایسنا درخصوص حمایت دانشگاه علوم‌ پزشکی از  این رویداد، اظهار کرد: ربات فیزیوتراپی ملی با حمایت مالی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شده و ادامه پیدا خواهد کرد. بسیاری از هزینه‌های این رویداد نیز  توسط پارک علم  و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و همکاری با دانشگاه فردوسی تامین شده است.

محمود محمدزاده شبستری اضافه کرد: قطعا، دانشگاه باید در این رویدادها کار خود را انجام دهد، زیرا پتانسیل یک دانشگاه نیروی انسانی آن است؛ ولی صنعت و حوزه‌های سرمایه‌گذاری باید در این حوزه ورود و مشارکت کنند.

شبستری دررابطه با تاثیرات این رویدادها در حوزه سلامت، بیان کرد: برگزاری این رویدادها قطعاً راه را در زمینه پزشکی باز خواهد کرد. ما در تمام رشته‌ها برگزاری این رویداد را شاهد هستیم، ولی همچنان به آن میزانی که نیازهای واقعی کشور را تامین کند، دست پیدا نکرده‌ایم. بنابراین، این مسیر باید ادامه پیدا کند ولی هنوز بسیار زمان بسیاری  نیاز دارد که بتواند به جایی برسد که برای کوچک‌ترین موردی محتاج کشورهای چین، هند و سایر کشورهای خارجی نباشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص کمبود سرمایه‌گذار در حوزه تولید تجهیزات پزشکی، در جمع خبرنگاران  خاطرنشان کرد: ارتباط بین ما و صنعت سلامت و تجهیزات پزشکی، باعث شد که در سالهای گذشته پیشرفت‌هایی کسب شود، ولی این پیشرفت‌ها به دلیل قرار گرفتن در تحریم‌ها آنطور که باید به صورت صحیح پیش نرفت.

 وی افزود: زمانی که دست ما از وسایل مصرفی ساده اروپا و آمریکا کوتاه می‌شود، چون جایگزینی وجود ندارد، به سمت وسایل چینی سوق پیدا خواهیم کرد، اما در رابطه با این موضوع،  اگر سرمایه و سرمایه‌گذاری‌ وجود داشته باشد به راحتی می‌شود در مشهد این تجهیزات را تولید کرد.

شبستری تصریح کرد: خوشبختانه این تولیدات، به صورت آهسته شروع شده و همچنان این اقدامات در شهرک صنعتی مشهد درحال انجام است، به طوری که  در رشته قلب‌وعروق تولیدات تجهیزات پزشکی در اصفهان و کاشان شروع شده است. همچنین در شهر مشهد درحال شروع شدن است که با این رویدادها و تولیدات ملی که وظیفه ساپورت این اقدامات را باید دانشگاه‌ها محقق کنند، درحال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد:  قطعا در کنار این اقدامات، یکسری محدودیت‌های مالی در دانشگاه مطرح است و باید سرمایه‌گذاران در این زمینه ورود پیدا کنند که با برگزاری این رویدادها نتیجه بسیار درخشان کسب خواهد شد.

اولین ربات فیزیوتراپ ملی رونمایی شد

ربات توان‌بخش هگزا، کار فیزیوتراپ‌ها را آسان خواهد کرد

در ادامه این رویداد علی مرادی، دبیر علمی این همایش و دانشیار گروه ارتوپدی نیز در گفت‌وگو با  ایسنا، درخصوص نخستین رویداد ایده‌پروری مسئله محور رفاه، نشاط و سلامت سالمندی اظهار کرد: تلاش‌های بسیاری در کشور انجام شده تا ربات‌های فیزیوتراپ ساخته شود و ربات فیزیوتراپی باشد که اختصاصاً بر روی لگن  و بیش از هر چیزی مخصوص افرادی باشد که مشکلات سکته‌ی مغزی دارند؛ این اولین رباتی است که به صورت تجاری سازی و کامل ساخته شده است.

وی گفت: چیزی که برای ما بیشتر اهمیت دارد، این است که این رویداد یک کار مشترک بین سه ارگان مختلف اعم از دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و موسسه نیمار بوده است، که برای ما بسیار باارزش است که این ارتباطات برقرار شده و درنهایت یک محصولی برای سالمندان تولید شد.

مرادی درخصوص اهداف این رویدادها، مطرح کرد: هدف اصل این رویداد این است که به افراد سالمند توجه بیشتری شود و اطلاعات بیشتری از این موضوع کسب شود که جامعه به چه سمتی سوق پیدا کرده و چه نیازهایی لازم دارد، در همین راستا این رویداد در حوزه ارتوپدی و توانبخشی برگزار شد تا اطلاعات جامع به همکاران متخصص و همشهریان داده شود.

وی دررابطه با  ربات توان‌بخش هگزا، توضیح داد: این ربات کار فیزیوتراپ‌ها را کم خواهد کرد، از این رو که یک فرد سکته‌ای نیاز به ۳ الی ۴ نفر دارد تا هنگام راه رفتن به فرد کمک کنند که این ربات این کار را به صورت خستگی‌ناپذیر و منظم به تنهایی انجام می‌دهد. همچنین، این ربات می‌تواند فیدبکی به پزشک و فیزیوتراپ دهد، یعنی اینکه می‌توانند بفهمند این بیمار در حین درمان چقدر بهبود پیدا کرده؟ بیمار  در چه قسمت‌هایی  مشکل دارد و روند درمان آن آیا درحال پیشرفت است یا خیر؟

وی ادامه داد: باتوجه به تحقیقات و اقدامات حوزه سلامت، این ربات می‌تواند نسبت به فیزیوتراپی معمولی و آن چیزی که به صورت مرسوم بوده است، برتری داشته باشد و می‌تواند نتایج بهتری را ایجاد کند.

ربات توان‌بخشی هگزا به استقلال بیماران در راه رفتن و انجام فعالیت‌های روزمره‌ کمک خواهد کرد

حسین نگهبان، دبیر اجرایی این رویداد و استاد تمام گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در حاشیه این مراسم  به ایسنا گفت: یکی از بزرگترین مشکلات سالمندی و مشکلات سالمندان، مربوط به اختلالات حرکتی است، سالمندانی که دچار تروما، مشکلات نورولوژیک و اختلال راه رفتن می‌شوند که رونمایی از این ربات در این راستا است.

وی اضافه کرد: ربات توان‌بخشی هگزا، به مرحله تجاری‌سازی رسیده است و کمک می‌کند که بیماران همی پلژی، بعد از یک دوره کوتاه استفاده زیرنظر فیزیوتراپیست در راه رفتن و انجام فعالیت‌های روزمره‌ استقلال پیدا کنند و بتوانند در انجام فعالیت روزمره مستقل‌تر باشند.

نگهبان در رابطه با تاثیرات این رویداد بر حوزه سلامت خاطرنشان کرد: قطعا این رویدادها به حوزه سلامت بسیار کمک خواهد کرد؛ چراکه  به دلیل شرایط تحریمی  ورود بسیاری از این ربات‌ها که توسط کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی ساخته می‌شود سخت است و بعضاً ممکن است در شرایط تحریم پرهزینه باشند. همچنین این رویدادها به دانشمندان و محققین کمک می‌کند که این امیدواری را پیدا کنند که با بومی‌سازی این ربات‌ها به رفع مشکلات بیماران نیازمند کمک شود.

این رونمایی با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد جمعی از مسئولان، اعضای هیات علمی و محققان و پژوهشگران انجام شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha