• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۲۳:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071109489
  • خبرنگار : 30147

تولید برنجی در خراسان رضوی که شهره جهانی دارد

تولید برنجی در خراسان رضوی که شهره جهانی دارد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی کلات با اشاره به اینکه برنج نوع صدری بلند این شهرستان بسیار مرغوب با عطر و طعم خاص شهره جهانی دارد، تصریح کرد: برداشت برنج از شالیزارهای شهرستان حدود ۳ تن در هکتار است.

جعفر خالقی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه شهرستان کلات رتبه اول تولید برنج خراسان رضوی را دارد، اظهار کرد: امسال ۱۵۰۰ هکتار از اراضی آبی شهرستان زیر کشت برنج قرار دارد.

وی با اعلام اینکه ۲۰۰۰ خانوار در کلات به کشت برنج مشغول هستند، اظهار کرد: سطح زیر کشت برنج در شهرستان کلات ثابت بوده و تغییری نداشته است.

مدیر جهاد کشاورزی کلات با بیان اینکه متأسفانه مخاطراتی همانند سیل و خشکسالی همه ساله خسارت‌های بسیاری را به شالیکاران شهرستان وارد می‌کند، اظهار کرد: همه ساله سیلاب‌های بهاره به این محصول خسارت‌هایی هنگفتی را وارد می‌کند.

خالقی خاطرنشان کرد: شالیکاران این شهرستان در سال‌های پر بارش با مشکل سیلاب و در سال‌های کم بارش با خشکسالی مواجه می‌شوند.

وی گفت: گرچه در برخی سال‌ها خسارت‌های وارده به شالیکاران تأمین شده اما مشکل عمده ما این است که صندوق بیمه محصولات کشاورزی هنوز برنج شهرستان کلات را تحت پوشش قرار نداده است.

خالقی افزود: چون بر اساس قانون قبلی کشت برنج فقط در استان‌های مازندران و گیلان آزاد است برنج این شهرستان را تحت پوشش قرار نمی‌دهند در صورتی که اگر کشاورزان کلات تحت پوشش قرار گیرند تا حدودی خواهیم توانست مخاطراتی که در منطقه اتفاق می‌افتد را جبران کنیم.

وی تنها راه جبران خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی را از طریق صندوق بیمه کشاورزی دانست و گفت: با توجه به اینکه آب رودخانه‌های شهرستان کلات به خصوص آن‌هایی که در اطرافشان کشت برنج انجام می‌دهیم از کشور خارج و به سمت کشور ترکمنستان می‌رود از دولت درخواست داریم نسبت به مهار سیلاب‌ها برای استفاده کشاورزان اقدام کند.

مدیر جهاد کشاورزی کلات با بیان اینکه عمده مشتری شالیکاران کلات به دلیل کیفیت محصول خود کلاتی‌ها هستند، افزود: البته از ۲سال قبل کاهش قیمت برنج شمال در خرید برنج این شهرستان تأثیرات منفی گذاشت.

وی با اشاره به اینکه برنج مرغوب این شهرستان از کیلویی ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، اظهار کرد: هنوز در حوزه برندسازی ورود خوبی نداشته‌ایم هرچند اقداماتی در دست انجام است.

خالقی با بیان اینکه می‌توانیم زمین‌های برنج را از تک محصولی خارج کنیم، گفت: می‌توان در فصلی که برنج کشت نمی‌شود به کشت جو و شبدر، کلزا و... پرداخت و از این طریق سودآوری کشاورز را بالا برد.

وی همچنین تامین ماشین‌آلات برای برداشت برنج را در راستای کاهش کشاورزان ضروری دانست.

شهرستان کلات با دارا بودن پنج رودخانه جاری، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تولیدکنندگان برنج صدری بلند در استان خراسان رضوی و کشور است. برنج این شهرستان به لحاظ کمترین استفاده از کود شیمیایی و سموم یکی از بهترین برنج‌های ارگانیک کشور و جهان محسوب می‌شود.

برداشت این محصول در کلات ۴۵ روز به طول انجامیده و ۳۰۰۰ کارگر به طور موقت مشغول به فعالیت می‌شوند.

شهرستان مرزی کلات با وسعت ۳۵۰۳ کیلومترمربع در فاصله ۱۵۱ کیلومتری از مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد. این شهرستان با داشتن ۱۴۳کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، دارای سه بخش، چهار شهر، ۶دهستان و دارای ۳۶ هزارو ۲۳۷ نفر جمعیت بر اساس سرشماری نفوس مسکن در سال ۱۳۹۵ است که ترکیب ۷۰درصد جمعیت روستایی و ۳۰ درصدی شهری را از آن خود کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha