• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۶
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403071109369
  • منبع : نمایندگی مازندران

نماینده ولی فقیه در مازندران:

میراث فرهنگی را از حاشیه به متن بیاورید

میراث فرهنگی را از حاشیه به متن بیاورید

ایسنا/مازندران نماینده فقیه با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد که میراث فرهنگی نسبت به نهادها و ارگان‌ها یک مقدار در حاشیه قرار دارد، باید میراث را از حاشیه به متن بیاورید، گفت: در مازندران سوژه و نمونه از آثار فرهنگی زیاد دارید ولی گردشگران خبری از آن ندارند و فقط دریای مازندران را می‌شناسند، باید آثار را به گردشگران معرفی کنید.

 آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی امروز در دیدار مدیرکل و معاونان میراث فرهنگی استان، با گرامیداشت یاد و خاطره دفاع مقدس، حرم و مدافعان آن و جبهه مقاومت، اظهار کرد: یکی از سودآورترین بخش‌های جامعه بخش گردشگری و میراث فرهنگی است و اقتصادش می‌تواند هزینه کل مازندران را تأمین کند.

 وی افزود: این سرمایه عظیم هم میراث تاریخی و فرهنگی ماست و هم جمعیت زیادی که یا به‌صورت اقامتی یا ترددی استان ما را به‌عنوان یک هدف درنظر دارند، درآمد است.

آیت‌الله محمدی لائینی با بیان اینکه این سرمایه عظیم نیاز به بازسازی و نگهداشت جدی دارد، گفت: یکی از جاهایی که نباید بهانه بودجه داشته باشیم همینجاست، گاهی در اثر سهل‌انگاری شاهد خراب شدن یا از بین رفتن یک اثر هستیم، در حالی که میراث فرهنگی برای خودش زمان طلایی دارد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر جدی بودن میراث فرهنگی پیش و بعد از اسلام، گفت: نحوه معرفی و جذب میراث فرهنگی مهم است، اگر می‌خواهیم میراث فرهنگی و گردشگری را داشته باشیم باید زیرساخت و یارانه‌های لازم را درنظر بگیریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر رعایت موازین ارزشی، بیان کرد: عرصه میراث فرهنگی و آثار تاریخی ما نباید عرصه ابتذال شود، اینجا با هیچ کشور دیگر قابل مقایسه نیست.

این مسئول با بیان اینکه می‌شود این حوزه هم باید ارزش‌مدار مدیریت شود و هم برای گردشگران رغبت و جاذبه ایجاد شود، بیان کرد: مسئله دیگر مدیریت همین بودجه موجود است که کم نیست، اینجا نباید سوءاستفاده‌های مالی و مادی وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: به‌نظر می‌رسد که میراث فرهنگی نسبت به نهادها و ارگان‌ها یک مقدار در حاشیه قرار دارد و در متن نیست، مثلا من به مسئولان گفتم که قطار در حاشیه است ریل پرسرعت الان طرفدار دارد، این دو ضرر دارد یکی اینکه از بهای اداری و اجتماعی می‌کاهد و دیگری اینکه فرصت برای سوءاستفاده بیشتر می‌شود.

آیت‌الله محمدی لائینی تاکید کرد: البته شخص مدیرکل مهم است تا تعامل مجموعه را ایجاد کند و آن را از حاشیه به متن بیاورد و برعکس هم می‌تواند عمل کند، به‌هر حال شما یک امانت به لحاظ تاریخی، فرهنگی و علمی سنگین را در دست دارید که مهندسان می‌توانند خیلی از بعد علمی آن استفاده کنند مجموعه شما چند بعدی است.

نماینده ولی فقیه در مازندران اعلام کرد: خوشبختانه در مازندران سوژه و نمونه از آثار فرهنگی زیاد دارید ولی آثاری که گرد می‌خورد یا در حال فرسوده شدن است، گردشگران خبری از آن ندارند و فقط دریای مازندران را می‌شناسند در حالی که قدم به قدمش آثار باستانی است.

این مسئول گفت: شما همان در سواحل دریا می‌توانید ماکت تمام آثار فرهنگی خودتان را به طول چند کیلومتر به نمایش بگذارید تا کسی که به دریا آمده با دیدن این ماکت سفرش را تمدید کند، این ماکت می‌تواند جاذبه فرهنگی خوبی باشد، باید آثار را به گردشگران معرفی کنید.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha