• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403071109195
  • خبرنگار : 50649

مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

مرمتگران به حمام «ده به» قیرو کارزین می‌روند

مرمتگران به حمام «ده به» قیرو کارزین می‌روند

ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از مرمت حمام «ده به» در شهرستان قیروکارزین خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی امروز، ۱۱ مهرماه در نشست میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه پرونده مرمت این بنای ملی در فارس گشوده شد، افزود: میزان اعتبار برای مرمت این بنای تاریخی به بیش از ۱۵۵ میلیون تومان می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: این بنای تاریخی متعلق به دوره قاجار است و هم‌اکنون احیا قسمت‌های فروریخته بنا، مرمت طاق سنگی بخش ورودی حمام و اجرای اندود کاه‌گل پشت‌بام در دستور کار است.

به گزارش ایسنا، حمام ده به در شهرستان قیروکارزین قرار دارد که از جمله آثار دوره قاجاریه است. ورودی حمام از سمت غرب است و سر در آن طاق دار و با دو پله به راهرو منتهی می‌شود. این راهرو در ابتدای مسیر به شکل قوس‌دار و در قسمت بعدی به‌صورت تیزه‌دار است. فضای سربینه (رختکن) دارای یک فضای مرکزی و چهار شاه‌نشین در اطراف است. در قسمت جنوبی سربینه یک ستون همراه با فضاهای پیرامونی تعبیه‌ شده است که در پایه این ستون کفش کن قرار دارد.

تمامی اضلاع این فضا توسط طاق‌نما تزئین شده است. فضای سربینه از طریق یک راهرو و فضاهای جانبی آن به قسمت اصلی حمام که گرمخانه نامیده شده، مرتبط می‌شود. بنا با مصالح لاشه‌سنگ و ساروج ساخته‌شده است و در بعضی از قسمت‌ها از ملات آهک نیز استفاده‌ شده است. استحکام بنادر وضعیت خوبی است و هیچ‌گونه دخل و تصرف خاصی در آن صورت نگرفته است. دیواره‌های بیرونی و سقف آن نیز با کاه‌گل اندود شده است.

شهرستان قیر و کارزین سابقه نسبتاً کهن دارد در ۱۸۵ کیلومتری شهر شیراز واقع شده است. این شهرستان از نظر منابع طبیعی و پدیده‌های زیست‌ محیطی یکی از شهرستان‌های غنی فارس است. شهرستان قیر و کارزین از نظر صنایع‌ دستی همچون قالی‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و ... دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است.

از جمله آثار تاریخی، فرهنگی مهم شهرستان می‌توان به قلعه گبری، مسجد بلال، گردنه شاهزاده عبدالله، پل عروس، قلعه تمبز و خرابه‌های کردشول، قلعه قلات، قلعه پرگان، نقشه برجسته سرباز پارتی و از جاذبه‌های طبیعی و تفرجگاه‌ها می‌توان به حاشیه رودخانه قره آقاج در دشت کارزین و دشت افزر- تفرجگاه چشمه سر آسیاب شهر قیر آبشار چشمه هفت آسیاب در بخش افزر و دشت‌های بسیار زیبای بنه در طاقدیس آغاز را نام برد.

یکی از مناطق بسیار مهم گردشگری شهرستان که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در سال‌های اخیر توجه خاصی به ایجاد زیر ساخت در آن داشته است منطقه گردشگری سرآسیاب قیر است که این منطقه با ایجاد زیر ساخت های مناسب و امکانات رفاهی نسبی به یکی از زیبا ترین تفرجگاه‌های شهرستان تبدیل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha