• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403071109164
  • خبرنگار : 50649

معاون استاندار فارس:

قوانین مرتبط با صنایع دستی بازنگری شوند

قوانین مرتبط با صنایع دستی بازنگری شوند

ایسنا/فارس معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس خواستار بازنگری قوانین مرتبط با صنایع دستی شد و بر ضرورت پرهیز از خام‌فروشی سنگ‌های زینتی و فلزات قیمتی تأکید کرد.

محمد فرخ‌زاده امروز، ۱۱ مهرماه در مراسم افتتاحیه یک آموزشگاه هنری در شیراز با اشاره به اهمیت میز صادرات صنایع دستی بیان کرد: همجواری با خلیج فارس و کشورهای علاقه‌مند به کالاهای لوکس و نیمه لوکس فرصت منحصر به فردی را در افزایش تولید محصولات و ‌تصاحب سهم بازار زیورآلات و فلزات قیمتی برای استان به همراه دارد.

وی خواستار بازنگری در حوزه قوانین مرتبط با صنایع دستی شد و افزود: در حوزه صنایع دستی با آسیب «چند تولی‌گری» روبه‌رو هستیم و دستگاه‌های متعددی نظیر میراث فرهنگی، فنی و حرفه‌ای، صنعت و معدن، بنیادهای حمایتی، آموزش و پرورش، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و... در این حوزه با خط مشی درون سازمانی خود فعال هستند که این درهم تنیدگی موجب تضعیف تولید و فروش داخلی و خارجی و افت کیفیت محصولات و ورود افراد فاقد آموزش به این حوزه شده است.

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس قانون رفع موانع و حمایت از تولید را راهگشا توصیف کرد و خواستار تسری آن به مشکلات حوزه صنایع دستی شد و افزود: با اصلاح قوانین متقاضیان در حوزه مجوزها، تولید، فروش و صادرات با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد.

وی، حمایت اقتصادی از فعالان صنایع دستی و حذف بروکراسی‌ها را ضروری برشمرد و افزود: با ارائه تسهیلات کم بهره تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶ می‌توان گام‌های موثری در رونق  و حمایت از فعالان این عرصه برداشت.

فرخ‌زاده همچنین خواستار اتخاذ تدابیری به منظور پرهیز از خام‌فروشی شد و گفت: متاسفانه در استان فارس ظرفیت‌های بسیاری داریم اما با خام‌فروشی منابع، متحمل ضربه‌های اقتصادی سنگینی می‌شویم، این خام فروش شامل محصولات نفت و گاز، انواع معادن، محصولات کشاورزی و باغی و... می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش همگانی و ضرورت حمایت از کارآفرینان اظهار کرد: خام‌فروشی فلزات قیمتی و سنگ‌های زینتی یک آسیب بزرگ در زمینه اقتصادی و اشتغالزایی است و باید با فراهم کردن چرخه ارزش و تقویت زنجیره فرآوری در این زمینه گام‎های بلندی برداشت.

فرخ‌زاده با اشاره به این موضوع که مقدار ۶۰ گرم طلا، حدود ۷۰۰ دلار قیمت دارد و برخی از سنگ‌های قیمتی با همان وزن تا یک میلیون دلار ارزش‌گذاری می‌شود، افزود: توسعه کارگاه‌ها با ابزار و تجهیزات مدرن سنگ‌تراشی و جواهرسازی در کنار توجه به هنر ریشه‌دار ایرانی می‌تواند سهم ایران را در بازارهای جهانی و منطقه‌ای افزایش داده و مشاغل تخصصی متعددی را ایجاد کند و رفاه حاصل از درآمد بالای این صنعت زمینه اقتصاد پایدار را فراهم کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha