• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403071109029
  • خبرنگار : 71592

وضعیت بهداشتی ساکنان نوار غزه در آستانه یک ساله شدن جنگ

وضعیت بهداشتی ساکنان نوار غزه در آستانه یک ساله شدن جنگ

ساکنان نوار غزه در طول جنگ به بیماری‌های زیادی مبتلا شده‌اند، بیماری‌هایی که بیشتر آنها جدید بوده و قبلاً با آنها آشنا نبوده‌اند و بسیاری از آنها ناشناخته است و تشخیص داده نشده‌اند.

به گزارش ایسنا، وزارت بهداشت غزه رژیم صهیونیستی را به دلیل تخریب سیستماتیک بخش بهداشت، محروم کردن مردم از آب آشامیدنی سالم، تحریم شدید داروها و سوخت لازم برای تصفیه آب، تصفیه فاضلاب و دفع زباله و همچنین فشار بر جمعیت برای جابجایی‌های مکرر و اقامت در مراکز بسیار شلوغ و بدون وجود مستلزمات زندگی مقصر می‌داند.

این وزارت‌خانه سال میلادی گذشته از کشف ویروس همه گیر فلج اطفال خبر داد که پیش از آن هپاتیت A و بسیاری از بیماری‌های پوستی شیوع یافته بود.

دکتر «ماهر شامیه» دستیار معاون وزیر بهداشت در غزه، معتقد است که جنگ به طور جدی بر وضعیت سلامت عمومی مردم تأثیر گذاشته است و شروع آن زمانی بود که رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت به نابودی سیستماتیک بخش بهداشت و درمان اقدام کند تا با این کار مردم غزه را وادار به خروج کند.

هدف قرار دادن بخش سلامت

دکتر شامیه به الجزیره نت گفت جنگ عمدتاً جمعیت و مؤلفه‌های پایداری آنها را هدف قرار داده است که مهمترین آنها سلامتی است. او مهمترین اهداف رژیم صهیونیستی را به شرح زیر برشمرد:

- تخریب مؤسسه بزرگ «مجتمع پزشکی الشفاء» در شمال نوار غزه، از کار انداختن بیمارستان‌های ابویوسف النجار، هلال احمر امارات، هلال احمر کویت و دارالسلام در جنوب غزه. در حالی که بیمارستان اروپایی تا حدی کار می‌کند و بیمارستان «ناصر» همچنان در معرض تهدید است و تنها بیمارستان «شهدای الاقصی» در منطقه مرکزی است که با حدود ۱۰ درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کند.

وضعیت بهداشتی ساکنان نوار غزه در آستانه یک ساله شدن جنگ
نمایی از بیمارستان الشفا

- تخریب بیمارستان انکولوژی «دوستی ترکیه و فلسطین» در ابتدای جنگ که به دلیل کمبود دارو، متخصصان و همچنین محلی برای ارائه خدمات، رنج بیماران را تشدید کرد.

- تخریب بیمارستان‌های اطفال «النصر»، «عبدالعزیز الرنتیسی» و «محمد الدرّه» و از کار انداختن آنها.

- تخریب مراکز مراقبت اولیه که مهمترین آنها «صبحة الحرازین»، «شهداء الزیتون» و «السلام»، «شهداء الرمال»، «شیخ رضوان» و «شهداء جبالیا» هستند.

- تخریب بهداشت عمومی مرکزی که تنها نهادی است که داروها و هر چیزی که مصرف و خورده می‌شود را بررسی می‌کند. 

- آتش زدن ۷۰ درصد از انبارهای دولتی دارو و ممانعت از ورود دارو و تجهیزات پزشکی، تا جایی که میزان کسری در این زمینه به ۸۳ درصد رسیده است.

- خنثی سازی اکثر تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها و مراکز پزشکی. 

- انهدام ۱۳۰ اورژانس از مجموع ۲۰۰ اورژانس.

- نبود متخصص در شمال غزه به عنوان مثال متخصص ریه یا انکولوژی.

- توقف خدمات توانبخشی در جنوب غزه، پس از تخریب بیمارستان های شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، الوفا و الامل. 

خطرات ناشی از جنگ در آینده

دکتر شامیه نسبت به خطرات بزرگ سلامتی که نوار غزه پس از پایان جنگ به دلیل استفاده زیاد از مواد منفجره توسط رژیم صهیونیستی با آن مواجه خواهد شد، هشدار داد که مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت که کمترین آنها آلودگی هوا و خاک و ذخایر آب زیرزمینی است. 

وضعیت بهداشتی ساکنان نوار غزه در آستانه یک ساله شدن جنگ
بیمارستان الشفا

وی همچنین به تأثیرات روانی جدی که در پی تجاوز به مردم متحمل خواهد شد، اشاره کرد که مستلزم دوره‌های طولانی درمان است و «امداد روانی و حمایت اجتماعی هیچ سودی نخواهد داشت».

دکتر «موسی عابد»، مدیر کل مراقبت‌های اولیه وزارت بهداشت می‌گوید فلج اطفال خطرناک‌ترین چیزی بود که کشف شد که با یک کمپین واکسیناسیون با حمایت بین‌المللی برطرف شد.

وی با استناد به ثبت برخی موارد در یمن تاکید می‌کند که کشف بیماری‌های خطرناک و کشنده مانند وبا، در صورت ادامه جنگ، تنها مسأله زمان است. عابد با اشاره به شیوع بیماری‌های پوستی، اشغالگران را مسؤول این امر دانست و گفت به دلیل جلوگیری رژیم صهیونیستی از ورود دارو، درمان لازم برای این بیماران تأمین نمی‌شود.

دکتر «محمد الراعی» متخصص تغذیه و گوارش می‌گوید رژیم صهیونیستی از طریق سیاست گرسنگی و سوء تغذیه در طول یک سال، بر سلامت ساکنان نوار غزه تأثیر گذاشته است.

وی به الجزیره نت گفت یک ناهار سالم باید حاوی تمام عناصر غذایی مانند کربوهیدرات‌ها، پروتئین، چربی‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها باشد، اما وعده‌های غذایی اکثر مردم غزه - طی یک سال گذشته - فقط حاوی نان بود یعنی فقط کربوهیدرات دریافت کردند. این موضوع به همه اقشار مردم اعم از کودکان، سالمندان و طبقه متوسط ​​آسیب زده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha