• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403071108963
  • خبرنگار : 50975

اخذ مجوز تسهیلات تبصره ۱۸ برای جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری

اخذ مجوز تسهیلات تبصره ۱۸ برای جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: در سال جاری مجوز ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ با کارمزد چهار درصد برای عشایر گرفته شده که پس از معرفی به بانک‌های عامل به آن‌ها ارائه خواهد شد.

محمد محمودی در گفت‌وگوبا ایسنا با بیان اینکه ۱۲۴ هزار عشایر درون‌کوچ و برون‌کوچ در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اظهار کرد: عمده عشایر برون‌کوچ در شهرستان کوهرنگ و اردل هستند.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به تقویم کوچ که با اداره منابع طبیعی، دادستان، معاونت عمرانی استانداری و فرماندهی نیروی انتظامی استان تنظیم شده است، گفت: مدیریت کوچ عشایر، فصل کوچ و قشلاق عشایر ۳۱ شهریورماه اعلام شد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بخش زیادی از عشایر برون‌کوچ استان مناطق ییلاقی را ترک کرده و تنها تعدادی باقی مانده‌اند.

محمودی در خصوص رعایت برنامه‌ زمان‌بندی مدیریت کوچ، افزود: هشدارهایی در قالب پیامک‌های متعدد برای عشایر ارسال شده و باتوجه به سامانه‌های بارشی که از سوی اداره‌کل هواشناسی استان پیش‌بینی می‌شود، به عشایر هشدار داده شده که در مناطق سیل‌خیر از اسکان خودداری کرده و سایر موارد مدیریت کوچ را نیز رعایت کنند، همچنین اداره‌کل راهداری استان در مدت ۲۰ روزی که عشایر در حال کوچ هستند، گشت‌های راهداری را در مسیرهای مواصلاتی مستقر کرده تا عشایر با ایمنی و سلامت کامل مسیر کوچ را طی کنند.

لازم است عشایر از بُعد تک معیشتی خاج شوند

وی گفت: سازمان امور عشایر در خصوص بهبود وضعیت معیشت عشایر و تقویت بنیه اقتصادی آن‌ها تاکید کرده که لازم است از بُعد تک معیشتی خارج شده و به عبارتی متکی به دام و زندگی معمول عشایری نباشند، در حقیقت سبک زندگی آن‌ها نیازمند بازنگری و اصلاح است.

اخذ مجوز تسهیلات تبصره ۱۸ برای جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در خصوص تقویت بنیان‌های اقتصادی خانواده عشایری،اضافه کرد: چند طرح مهم از جمله گردشگری عشایر، فرآورده‌های گوشتی، گیاهان دارویی و صنایع دستی عشایر در دستور کار قرار گرفته است.

استقبال عشایر چهارمحال و بختیاری از حرفه زنبورداری

وی ادامه داد: عشایر چهارمحال و بختیاری علاوه بر ورود به چهار حوزه گردشگری، فرآورده گوشتی، صنایع دستی و گیاهان دارویی، از حرفه زنبورداری نیز استقبال خوبی کردند.

محمودی گفت: سال گذشته ۷۵ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ با سود چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله بین عشایر توزیع شد که پس از ثبت‌نام و تایید در سامانه ثبتی _ مبنایی این وام را دریافت کردند.

محمودی در پایان با بیان اینکه ماهانه یک هزار و ۴۹۷ تن آرد در استان بین عشایر در مناطق ییلاقی توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با پیگیری‌های صورت گرفته سهمیه آرد عشایری که از چهارمحال و بختیاری به خوزستان کوچ می‌کنند، از طریق اتحادیه عشایری و کارخانه‌های خوزستان بین عشایر توزیع خواهد شد که در این راستا ۱۲۰۰ تن آرد عشایری برای استان خوزستان پیش‌بینی شده که سهمیه از استان خارج و در اختیار استان خوزستان قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha