• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403071108928
  • خبرنگار : 71516

رودخانه لیتانی؛ مخمصه همیشگی صهیونیست‌ها در هر تجاوزی به لبنان

رودخانه لیتانی؛ مخمصه همیشگی صهیونیست‌ها در هر تجاوزی به لبنان

در هر تجاوز و یا حمله رژیم صهیونیستی به لبنان، رودخانه لیتانی به عنوان یک خط جغرافیایی اساسی مطرح می‌شود. این موضوع در تجاوزات کنونی به لبنان نیز تکرار شده است. مقامات اسرائیلی از روزهای اخیر در این باره اظهاراتی را با تأکید بر عقب‌نشینی حزب‌الله به شمال این رودخانه بیان کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، سه‌شنبه ارتش رژیم اشغالگر به ساکنان جنوب لبنان هشدار داد که به سمت جنوب رودخانه لیتانی حرکت نکنند و پس از مدت کوتاهی «بیانیه‌ای فوری» را صادر کرد و از ساکنان جنوب لبنان، به‌ویژه آن‌هایی که در جنوب رودخانه قرار دارند، خواست «فورا» خانه‌های خود را تخلیه کنند و «بلافاصله به سمت شمال رودخانه الاولی بروند.»

تخلیه روستاها

روستاهایی که مشمول دستورات تخلیه بوده‌اند عبارتند از: یارون، عین ابل، مارون الرأس، طیری، حداثا، عیتا الجبل (الزط)، جمیجیمه، تولین، دیر عامص، برج قلاویه، البیاضه، زبقین، جبل البطم، صربین، الشعیتیه، الکنیسه، الحنیه، معرکه، الغندوریه، دیر قانون-مالکیه الساحل، برج الشمالی، ابل السقی، صریفا، دیر قانون النهر، العباسیه، الرشیدیه و عیترون و شهر بنت جبیل. این روستاها در فواصل صفر کیلومتر تا حدود ۲۰ کیلومتری مرز لبنان با فلسطین اشغالی، در بخش‌های شرقی، مرکزی و غربی به طرف مزارع شبعا، اصبع الجلیل و الجلیل میانی واقع هستند. اینها مناطقی هستند که زمین آنها از نظر نظامی برای اسرائیلی‌ها ناهموار است. رودخانه الاولی در شمال شهر صیدا واقع شده است و حد فاصل طبیعی بین شهرستان الشوف در استان جبل لبنان و شهرستان صیدا است. رودخانه الاولی در حدود ۶۰ کیلومتری مرز لبنان با فلسطین اشغالی و حدود ۳۰ کیلومتری شمال رودخانه لیتانی است. این بدان معناست که رژیم صهیونیستی اهدافی بزرگتر از یک «عملیات زمینی محدود» دارد.

طبق گزارش «العربی الجدید»، رودخانه لیتانی از چشمه‌های العلیق در ارتفاع هزار متری در غرب شهرستان بعلبک سرچشمه می‌گیرد و از دره البقاع عبور می‌کند و سپس به سمت غرب منحرف می‌شود و به سمت ساحل مدیترانه در شمال شهر صور می‌رود. طول رود لیتانی ۱۷۰ کیلومتر است و از میان ۱۶ رودخانه، طولانی‌ترین رودخانه لبنان است. مساحت کلی جنوب لیتانی حدود ۸۵۰ کیلومتر مربع است و حدود ۲۰۰ هزار نفر در آنجا زندگی می‌کنند که ۷۵ درصد آنها شیعه هستند و ۲۵ درصد مابقی مسیحیان، سنی‌ها و دروزی‌ها هستند.

تمرکز رژیم صهیونیستی بر رودخانه لیتانی به دلیل دو عامل است. اولی فاصله رودخانه و مرز جنوبی لبنان با فلسطین اشغالی است که بین ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر است. با توجه به اینکه زاویه جنوب شرقی آن بیش از پنج کیلومتر با شهرک اسرائیلی متولا در اصبع الجلیل روبروی شهرک کفرکلا در بخش شرقی جنوب لبنان فاصله ندارد. عامل دوم مربوط به گستره جغرافیایی موشک‌های لبنانی و فلسطینی است که رژیم اشغالگر را از سال ۱۹۶۹ به بعد هدف قرار دادند.

رودخانه لیتانی؛ مخمصه همیشگی صهیونیست‌ها در هر تجاوزی به لبنان
رودخانه لیتانی

هدف حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در ۱۴ مارس ۱۹۷۸ دور کردن مبارزان لبنانی و فلسطینی به شمال رودخانه لیتانی بود. ارتش اسرائیل نام این حمله را «عملیات لیتانی» گذاشت. در سپتامبر ۱۹۸۲ بیش از ۱۴۰۰۰ مبارز فلسطینی را از لبنان دور کرد.

پس از سال ۱۹۸۲، رودخانه لیتانی، در بخش جنوب شرقی به سمت شهرستان جزین، به بخشی از نوار مرزی (کمربند امنیتی) ایجاد شده توسط رژیم صهیونیستی تبدیل شد و این باعث شد مناطق باقی مانده در جنوب رودخانه لیتانی برای شهرک‌های شمالی در فلسطین اشغالی نسبتا امن باشد. با این حال، پس از عقب نشینی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ و قبل از حمله تابستان ۲۰۰۶، صحبت‌ها در مورد رودخانه لیتانی کاهش یافت. اما در جریان این حمله و با اعلام قصد رژیم اشغالگر برای رسیدن به رودخانه لیتانی و دور کردن حزب‌الله به شمال رودخانه، مجددا این رودخانه برای رژیم اسرائیل با اهمیت شد تا اینکه با قطعنامه ۱۷۰۱ جنگ پایان یافت.

بند هشتم این قطعنامه به این صورت است: «اتخاذ تدابیر امنیتی برای جلوگیری شروع دوباره عملیات نظامی با ایجاد منطقه‌ای بین خط آبی (مرزی که سازمان ملل در سال ۲۰۰۰ پس از عقب نشینی اسرائیل از لبنان ترسیم کرد) و رودخانه لیتانی عاری از هرگونه فرد مسلح، مراکز یا تسلیحات، به غیر از آنهایی که توسط دولت لبنان و نیروی حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) در منطقه مستقر شده است.»

اگرچه اشغالگران با بیش از ۳۰ هزار بار نقض حاکمیت لبنان، بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۴، به قطعنامه ۱۷۰۱ احترام نگذاشتند اما حزب‌الله به بخش مربوط به هدف قرار ندادن فلسطین اشغالی، علی‌رغم استقرار این حزب در جنوب رودخانه لیتانی، احترام گذاشت. اما پس از آغاز درگیری‌های حزب‌الله و رژیم اشغالگر در هشت اکتبر، یک روز پس از شروع عملیات طوفان الاقصی حماس، صحبت از رودخانه لیتانی در چارچوب اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ و درخواست رژیم صهیونیستی برای دور کردن حزب‌الله به شمال آن ازسرگرفته شد.

ژوئن گذشته، رسانه‌های اسرائیلی فاش کردند «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکا به لبنان خواسته است که «پیام خاصی» را به نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان برساند، مبنی بر اینکه «یا عقب‌نشینی حزب‌الله به دورتر از لیتانی یا جنگ.»

پس از گسترش دامنه حملات رژیم صهیونیستی به لبنان، از ۲۳ سپتامبر گذشته و بعد از آن اعلام «عملیات زمینی محدود در لبنان»، رودخانه لیتانی بار دیگر در کانون بحث‌های نظامی قرار گرفت.

مقیاس‌های نظامی رودخانه لیتانی

از نظر نظامی، زمین‌های جنوب لیتانی متنوع هستند، به‌ویژه مناطقی که در امتداد ساحل در بخش غربی، از شهر صور به سمت مرزها در جنوب واقع شده‌اند، در حالی که به دلیل کثرت فلات‌ها، تپه‌ها و کوه‌های سنگی از بخش مرکزی به سمت بخش شرقی ناهموارتر می‌شوند. در محاسبات نظامی قدیمی، خط ساحلی برای تانک‌ها آسان تر است، چیزی که اسرائیلی‌ها در حملات سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۲ به آن تکیه کردند.

رودخانه لیتانی؛ مخمصه همیشگی صهیونیست‌ها در هر تجاوزی به لبنان
رودخانه لیتانی

 در مورد عمق، اگرچه مسیرهای همواری در بخش‌های مرکزی و شرقی وجود دارد که مسیر خودروهای نظامی را تسهیل می‌کند، اما موانع طبیعی به مدافعان اجازه می‌دهد تا به مهاجمان حمله کنند. نمونه آن اتفاقی است که در وادی الحجیر در شهرستان النبطیه رخ داد، زمانی که کاروانی از تانک‌های مرکاوای اسرائیلی برای رسیدن به رودخانه لیتانی از سمت جنوب شرقی آن پیشروی کردند، اما حزب‌الله بر اساس موقعیت جغرافیایی توانست مقابل این کاروان بایستد. این اتفاق ۱۲ اوت ۲۰۰۶ رخ داد.

رژیم اشغالگر در سایه حملاتش از هشت اکتبر ۲۰۲۳، به ویژه در مناطقی که از دامنه‌های مزارع شبعا به سمت بخش مرکزی امتداد دارند، باید به صورت گسترده این مناطق را هدف قرار دهد تا مسیر را برای هرگونه عملیات زمینی هموار کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha