• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071108927
  • خبرنگار : 71415

نخست‌وزیر کانادا از دومین رای عدم اعتماد پارلمان جان سالم به در برد

نخست‌وزیر کانادا از دومین رای عدم اعتماد پارلمان جان سالم به در برد

نخست وزیر کانادا توانست از دومین طرح رای عدم اعتماد به وی در عرض کمتر از یک هفته در پارلمان کشورش جان سالم به در ببرد.

به گزارش ایسنا، «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا بعد از آنکه احزاب مخالف دولت او با تداوم حیات دولت اقلیت حزب لیبرال تا اطلاع ثانوی موافقت کردند، توانست دومین رای‌گیری در پارلمان بر سر عدم اعتماد به وی را از سر بگذراند.

در این رای‌گیری که روز سه‌شنبه در مجلس عوام پارلمان کانادا برگزار شد، طرح حزب اپوزیسیون محافظه‌کار برای دادن رای عدم اعتماد به ترودو با ۲۰۷ رای مخالف در برابر ۱۲۱ رای موافق خنثی شد.

این در حالی است که ترودو روز پنجشنبه هفته قبل نیز با نخستین طرح رای عدم اعتماد به وی در پارلمان از سوی حزب محافظه‌کار مواجه شد که توانست از آن جان سالم به در ببرد.

محافظه‌کاران کانادا بر اساس نتایج نظرسنجی‌های اخیر با اختلاف خوبی پیشتاز هستند، در حالی که انتخابات بعدی این کشور باید تا پایان اکتبر ۲۰۲۵ برگزار شود. این حزب با برنامه اخیر دولت تقریبا ۹ ساله ترودو برای افزایش مالیات فدرال کربن مخالفت و تاکید کرده که کانادایی‌ها استطاعت این افزایش مالیات را ندارند و همچنین ترودو را متهم به نظارت بر افزایش قیمت‌ها و تشدید جرم و جنایت کرده است.

با این وجود این محافظه‌کاران به منظور دادن رای عدم اعتماد به ترودو و رقم زدن یک انتخابات جدید نیاز به حمایت تمامی قانونگذارن اپوزیسیون از طرح خود داشتند.

به نوشته روزنامه «گاردین» قانونگذاران مخالف موسوم به «بلوک کِبِکی» که حامی استقلال یافتن استان فرانسوی زبان کِبِک کانادا است، از در حمایت از جاستین ترودو در پارلمان درآمد. این حزب هفته گذشته اعلام کرده بود از ترودو تا دست‌کم پایان این ماه میلادی در ازای تقویت حقوق‌های بازنشستگی حمایت می‌کند.

اما در صورت رویگردان شدن مخالفان «بلوک کِبِکی» از ترودو، او همچنان می‌تواند از سوی مخالفان چپگرایش در حزب «دموکراتیک جدید» نجات پیدا کند.

نتایج یک نظرسنجی برگزار شده توسط شرکت افکارسنجی «نانوس» که روز ۲۷ سپتامبر منتشر شد نشان داد، محافظه‌کاران با ۴۲ درصد رای پیشتاز هستند و حزب دموکراتیک جدید با ۲۲ درصد در جایگاه دوم و حزب لیبرال متعلق به ترودو هم با ۲۱ درصد در جایگاه سوم قرار دارد. این نتایج خبر از پیروزی بزرگ محافظه‌کاران در صورت برگزاری انتخابات جدید در کانادا می‌دهند. بنابراین حزب دموکراتیک جدید با نگاه به این نتایج مایل به حفظ کردن ترودو در قدرت به منظور پیشبرد برنامه‌های خودش است.

«پی‌یر پوالیور» رهبر حزب محافظه‌کار کانادا تلاش زیادی برای جلب حمایت احزاب مخالف دیگر در پارلمان از طرح رای عدم اعتماد به ترودو داشت که ناکام ماند. او یک روز بعد از آنکه طرح اولش برای عدم اعتماد به ترودو در پارلمان شکست خورد سریعا به سراغ به جریان انداختن دومین رای‌گیری برای عدم اعتماد به نخست وزیر کانادا رفت و در آن دولت ترودو متهم به ناتوانی در تامین مسکن مقرون به صرفه برای کانادایی‌ها و دست داشتن در افزایش هزینه‌های معیشتی و جرم و جنایت شد. این طرح نیاز به کسب حمایت اکثریت ۳۳۸ نماینده مجلس عوام کانادا برای تصویب شدن داشت.

پوالیور در بیانیه‌ای ۲ گروه محافظه‌کار حزب دموکراتیک جدید و بلوک کِبِکی را مقصر شکست این طرح خواند و گفت حزب دموکراتیک جدید «کانادایی‌های طبقه کارگر را برای منافعش فروخت» و بلوک کِبِکی هم «پشت کِبِکی‌ها را خالی کرد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha