• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403071108751
  • منبع : نمایندگی مازندران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران:

نظارت بر اجرای صحیح قانون کار با افزایش بازرسی از کارگاه‌ها میسر می‌شود

نظارت بر اجرای صحیح قانون کار با افزایش بازرسی از کارگاه‌ها میسر می‌شود

ایسنا/مازندران مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: جهت صیانت از نیروی انسانی، بازرسان کار برای نظارت بر اجرای صحیح قانون کار و آئین‌نامه‌های حفاظتی و بهداشتی به صورت مستمر از کارگاه‌ها بازدید می‌کنند.

 علی باقری صبح امروز در همایش روز ملی ایمنی در بیمارستان شمال آمل که با حضور بازرسان کار و مسئولان حفاظت فنی و ایمنی کارگاه ها برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور، مقررات فصل چهارم قانون کار به موضوع حفاظت فنی و بهداشت کار اختصاص دارد.

وی بیان کرد: رعایت آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های حفاظتی و ایمنی مصوب شورایعالی حفاظت فنی برای کلیه کارگاه‌های مشمول قانون کار، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خاطرنشان کرد: قانون کار در ماده ۹۵ صراحتاً عنوان می‌کند که کارفرما، مسئول تامین و حفظ ایمنی در محیط کار است و باید نظارت مستمر بر فرایند کار کارگاه داشته باشد.

باقری با اعلام اینکه کارفرمایان موظف به فراهم نمودن شرایط ایمن در محیط کار هستند و باید تجهیزات حفاظت فنی را تهیه و در اختیار کارگران قرار دهند و به کار کارگران نظارت کنند، خاطرنشان کرد: کارگران هم مکلف به رعایت موارد قانونی و استفاده درست از تجهیزات و اجرای دستورالعمل‌های ایمنی هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه بسیاری از حوادث ناگوار به دلیل یک بی‌احتیاطی کوچک ایجاد می‌شود که به دلیل عدم آگاهی و دانش کافی اتفاق می‌افتد، ادامه داد: برای ارتقای فرهنگ ایمنی و آگاهی از خطرات محیط کار و کاهش حوادث شغلی کلیه کارفرمایان، کارگران و پیمانکاران مکلفند که دوره‌های آموزش ایمنی متناسب با نوع کار از طریق مراجع ذیصلاح بگذرانند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران تصریح کرد: مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار متولی آموزش ایمنی در کشور است و کلیه دوره‌های آموزش ایمنی باید مطابق موازین و دستورالعمل‌های آن مرکز باشد.

نظارت بر اجرای صحیح قانون کار با افزایش بازرسی از کارگاه‌ها میسر می‌شود

باقری با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای بسیار موثر و مفید برای ارتقای ایمنی در کارگاه‌ها اجرای دقیق ماده ۹۳ قانون کار و تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار است، بیان کرد: کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار در آرامش محیط کار افزایش تولید و صیانت از نیروی کار نقش موثری دارند.

وی اظهار کرد: کارشناسان حفاظت فنی در کارگاه‌ها به طور مستمر به بررسی و ارزیابی محیط کار می‌پردازند و نواقص و ایرادات را به کارفرما گزارش می‌کنند و حضورشان در راستای صیانت از نیروی انسانی شاغل بسیار ارزشمند است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خاطرنشان کرد: جهت صیانت از نیروی انسانی، بازرسان کار برای نظارت بر اجرای صحیح قانون کار و آئین‌نامه‌های حفاظتی و بهداشتی به صورت مستمر از کارگاه‌ها بازدید می‌کنند و نواقص و ایرادات موجود را به کارفرمایان ابلاغ کنند.

باقری در پایان با اشاره به اینکه کارفرمایان مکلف هستند در مهلت مقرر به رفع نواقص بپردازند و در غیر این صورت از طریق مراجع قضایی برخورد قانونی می‌شود، گفت: در کنار نظارت عالیه بخش دولتی، آموزش اصولی و موثر می‌تواند در کنترل حوادث شغلی نقش بسزایی داشته باشد.

نظارت بر اجرای صحیح قانون کار با افزایش بازرسی از کارگاه‌ها میسر می‌شود

۱۱۷ هزار کارگاه مشمول قانون کار در مازندران

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران نیز در این همایش با تسلیت از دست دادن جانگداز کارگران خدوم طبس و شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به اینکه بیش از ۱۱۷ هزار کارگاه مشمول قانون کار در استان داریم، اظهار کرد: موضوع روابط مطلوب بین کارگر و کارفرما و ایمنی کار و صیانت از نیروی کار در حوزه روابط کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

حامد رضوانی تصریح کرد: از کارفرمایان می‌خواهیم کمیته‌های حفاظت فنی را در کارگاه‌ها راه‌اندازی کنند و از ظرفیت مسئولین ایمنی در کارگاه‌ها طبق قانون استفاده کنند.

وی بیان کرد: تجربه نشان می‌دهد در کارگاه‌هایی که دارای کمیته حفاظت فنی و مسئول ایمنی هستند شاهد فوتی نیستیم و حوادث ناشی از کار در این کارگاه ها به حداقل می‌رسد.

رضوانی با اعلام اینکه زحمات و اقدامات تخصصی بازرسان کار نیز باعث شده است شاهد کاهش حوادث ناشی در استان باشیم، گفت: نیت خیرخواهانه بازرسان کمک‌های شایانی را به جامعه کار و تولید کرده است.

استراتژی وزارت کار صیانت از نیرو و توسعه فرهنگ ایمنی است

 رئیس اداره بازرسی کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران نیز گفت: با توجه به حساسیت مقوله ایمنی و اهمیت حفظ جان و سلامت نیروی انسانی شاغل هر روز برای ما روز ایمنی است.

سمانه نوری تصریح کرد: با فرارسیدن روز ملی ایمنی و آتش‌نشانی این فرصت ارزشمند فراهم شد که در این همایش تخصصی در خدمت فعالان جامعه ایمنی و حفاظت فنی باشیم.

نظارت بر اجرای صحیح قانون کار با افزایش بازرسی از کارگاه‌ها میسر می‌شود

وی بیان کرد: استراتژی وزارت کار بر مبنای صیانت از نیروی و توسعه فرهنگ ایمنی به منظور ایجاد شرایط کار مناسب و ایمن است و رویکرد قانون هم  با تاکید بر سه‌جانبه‌گرایی و استفاده از ظرفیت تشکلات کارگری و کارفرمایی مبتنی بر پیش‌گیری است.

نوری با اشاره به اینکه مطابق نص صریح مقررات، کارفرما به عنوان صاحب یک کسب و کار مکلف به تامین شرایط ایمن در محیط کار و حفظ سلامت کارگران است، خاطرنشان کرد: وجود سیستم های خودنظارتی امروزه یک ضرورت است و کارشناسان حفاظت فنی مستقر در کارگاهها نقش مهمی در ارتقای شرایط ایمنی کارگاه دارند.

رئیس اداره بازرسی کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: ارزیابی مستمر محیط کار و شناسایی خطرات و پایش شرایط منطبق با آیین نامه‌های حفاطتی و بهداشتی در کنترل و کاهش آسیب‌های شغلی بسیار راهگشاست.

در پایان از ۱۵ نفر از مسئولان کمیته‌های حفاظت فنی کارگاه‌ها و بازرسان کار نمونه تجلیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha