• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071108588
  • خبرنگار : 50105

سالمندی؛ برکت و سعادت

سالمندی؛ برکت و سعادت

ایسنا/خراسان رضوی انسان همواره فرایند سالمندی را با گذراندن عمر و با کاهش فعالیت‌های حرکتی، حسی و حافظه طی می‌کند و بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی افراد بالاتر از ۶۰ سال در دسته افراد سالمند به شمار می‌آیند و با توجه به پیشرفت‌هایی که انجام شده شمار سالمندان در جوامع مختلف افزایش یافته است.

البته سالمندان افرادی هستند که کمتر در مورد آنان بحث وگفت‌وگو می‌شود اما باید بدانیم که این سن می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشد که شامل چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی است که بررسی‌های مختلف را نیاز دارد. سالمندی هم مانند دوران کودکی و جوانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید نسبت به آن توجه داشت. در این دوران با توجه به آسیب‌پذیر بودن افراد هزینه‌های درمانی قابل‌توجهی مورد نیاز است.

در ذیل به برخی از مهمترین موارد در ارتباط با سالمندان اشاره شده است.

افزایش پریشانی روان‌شناختی در سالمندان

 امروزه توجه به سلامت روان سالمندان اهمیت بسیار زیادی دارد و شناسایی عوامل موثر بر کاهش یا افزایش پریشانی روانشناختی از عوامل بسیار مهم و قابل توجه است. بین فعالیت‌های روزمرگی و پریشانی روان شناختی رابطه مستقیم منفی و بین احساس تنهایی با پریشانی روان شناختی رابطه مثبت وجود دارد و هدف قرار دادن فعالیت‌های روزمره سالمندان برای کاهش پریشانی روانشناختی بسیار مهم است.

تاثیر موسیقی درمانی بر سالمندان

موسیقی درمانی تاثیرات بسیار زیادی بر سالمندان و به ویژه افراد مبتلا به زوال عقل دارد؛ البته بدون در نظر گرفتن سن و موقعیت، گوش دادن به موسیقی بدون اینکه آموزشی در این زمینه دیده باشید می‌تواند تاثیرات شگرفی برای همه افراد داشته باشد. نتایج نشان داده است که موسیقی درمانی برای سالمندان می‌تواند نتایج مفید برای جسم و روان سالمندان به همراه داشته باشد.

ترس از پیری در سالمندان

افزایش بی‌شمار سالمندی و طولانی شدن عمر و گذراندن عمر در این ایام، تغییرات شگرفی در جامعه ایجاد می‌کند و توصیف ترس از پیری و بررسی اثرات آن بر کل زندگی افراد جامعه تاثیر دارد. به روانشناسان این حوزه توصیه می‌شود که با تدابیری در این زمینه در جهت ارتقای معنای زندگی و خودشفقت‌ورزی و حمایت اجتماعی، ترس از پیری در سالمندان را کاهش دهند.

جایگاه سالمندان در اسلام

هر چند که در عصر حاضر تغییراتی در زندگی و رفتار افراد ایجاد شده اما در دین اسلام در مورد احترام به سالمندان توصیه اکید شده است. سالمندان به‌عنوان ستون استوار خانواده هستند و جایگاه آنان در خانواده موجب برکت و سعادت خواهد بود.

خداوند در قرآن نیز به روند پیری در سوره روم اشاره کرده و دوران زندگی انسان را به سه دوره ناتوانی، قدرت و ضعف دوباره تقسیم کرده است. در آیه‌های مختلف نیز به علائم این دوران که سستی استخوان و سفیدی موی سر و عدم فرزندآوری است، اشاره شده است. سالمندی موضوعی است که شاید در ایران به آن توجه کمتری شده است و با توجه به افزایش شمار سالمندان باید به این موضوع توجه ویژه‌ای کرد.

مراقبت از سالمندان

ممکن است شما نیز از سالمندان خود در خانه مراقبت کنید لازم است به توصیه‌های ذیل توجه کنید:

از قبل برنامه‌ریزی کنید

با فردی که از او مراقبت می‌کنید در مورد نوع کمکی که فکر می‌کند به آن نیاز دارد و چگونه می‌خواهد آن را دریافت کند صحبت کنید. گاهی اوقات برنامه‌ریزی از قبل ممکن است سخت باشد، زیرا نمی‌دانید نیازها چگونه تغییر می‌کنند. اما یک نقشه راه برای مراقبت تهیه کنید. با پزشک فرد سالمند مشورت داشته باشید و مطمئن شوید که همه مشکلات سلامتی و مراقبتی که نیاز دارد را می‌دانید.

انواع مراقبت

مراقبت می‌تواند به دسته‌های مختلفی تقسیم شود که مراقبت شخصی، مراقبت خانگی، مراقبت عاطفی و مراقبت بهداشتی را شامل می‌شود.

این احتمال وجود دارد که عزیز شما برخی از نگرانی‌های سلامتی داشته باشد. افراد مسن اغلب مشکلاتی مانند بیماری قلبی، آلزایمر و افسردگی دارند. مهم است که در مورد مشکلات سلامتی آنان مواردی را یاد بگیرید، بنابراین بدانید که باید مراقب چه چیزی باشید تا اگر اوضاع بدتر شود، می‌توانید علائم را تشخیص دهید. همچنین در ملاقات با پزشک برای ارائه به روزرسانی در مورد سلامت آنها آمادگی بیشتری خواهید داشت.

همچنین باید خانه و محیط زندگی فرد سالمند را ایمن‌سازی کنید و هرچه که نیاز دارد را در دسترس او قرار دهید.

هنگامی که از شخص دیگری مراقبت می‌کنید، اغلب تمرکز بر نیازهای خودتان دشوار است و حتی ممکن است در هنگام انجام این کار احساس گناه کنید. اما مراقبت از خود به شما کمک می‌کند تمرکز بیشتری داشته باشید و کار بهتری برای عزیزتان انجام دهید.

منابع

برگرفته از مقاله «شان و جایگاه سالمندان در اسلام» نوشته

برگرفته از مقاله «ترس از پیری در سالمندان»، زهرا دلخواه، مرضیه علیوندی وفا و نعیمه محب

برگرفته از مقاله «بررسی تاثیر موسیقی بر سلامت روان سالمندان»، حمیدرضا آذرگون

برگرفته از مقاله «رابطه فعالیت‌های روزمره زندگی با پریشانی روانشناختی در سالمندان: نقش میانجی احساس تنهایی»، ساره میرشکار، وحیداحمدی، حدیث ولی زاده

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha