• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۲۲:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071008507
  • خبرنگار : 30147

نقش کلیدی احصاء قیمت محصولات تولیدی در پایداری جریان الگوی کشت

نقش کلیدی احصاء قیمت محصولات تولیدی در پایداری جریان الگوی کشت

ایسنا/خراسان رضوی معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: احصاء قیمت محصولات تولیدی نقش بسیار مهم و کلیدی در پایداری و ثبات جریان الگوی کشت دارد.

 محمد میری دیسفانی در حاشیه سفر به شهرستان گلبهار در گفت و گو با ایسنا تأمین آب مورد نیاز برای تولید محصولات کشاورزی را یکی از محدودیت‌های پیش رو دانست و افزود: یکی از سیاست‌های کاری که بخش کشاورزی را درگیر خود کرده تولید محصولات کشاورزی بر اساس آب موجود و تدوین سند الگوی کشت بر اساس شرایط هر منطقه است.

وی بیان کرد: بر اساس میکروکلیمایی که در سطح خراسان رضوی داریم تعاریف متفاوتی در راستای تولید محصولات کشاورزی با نیاز آبی متفاوت در راستای پایداری جریان تولید محصولات کشاورزی و کمک به خودکفایی کشور صورت گرفته است.

معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان در تدوین و اجرای سند الگوی کشت موفق بود، اظهار کرد: احصاء قیمت مناسب محصولات تولیدی مهم‌ترین راهکار است.

وی خاطرنشان کرد: احصاء قیمت محصولات تولیدی نقش بسیار مهم و کلیدی در پایداری و ثبات جریان الگوی کشت دارد و در کنار آن معرفی محصولاتی که کارآیی مصرف آب بالا و نیاز آبی کمتری نسبت به سایر محصولات دارد ضروری است.

میری دیسفانی گفت: با اعمال شیوه‌های به زراعی و به نژادی از طریق زیرساخت‌هایی که در اختیار شبکه ترویج کشاورزی استان است توانسته‌ایم در این راستا گام‌های مؤثری برداریم.

وی نمونه بارز این موفقیت را افزایش تولید گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ نسبت به مدت‌زمانی مشابه ماقبل آن به میزان ۳۸ درصد عنوان کرد و گفت: با تلاش‌ها و هم افزایی هایی که در بخش کشاورزی استان صورت گرفت تاکنون بالغ‌بر ۵۲۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از جامعه تولیدکنندگان بخش کشاورزی استان خریداری شده که این توفیق بعد از گذشت ۵ سال مجدد تحقق یافته است.

معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه با مشارکت و همدلی که در سال زراعی جدید خواهیم داشت مجدد شاهد این توفیق خواهیم بود، اظهار کرد: در مجموع سال گذشته ۳۷۰ هزار تن خرید تضمینی گندم در استان محقق شد.

بیش از ۳۳۸ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند و حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی این استان ۸ میلیون تن است.

همچنین ۲ میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در استان وجود دارد و سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود که ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و ۳۰۰ هزار هکتار آن باغ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha