• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403071008361
  • خبرنگار : 50136

مناسب‌سازی محیط، رویکردی مشارکتی برای جامعه‌ای سالمند دوست

مناسب‌سازی محیط، رویکردی مشارکتی برای جامعه‌ای سالمند دوست

ایسنا/آذربایجان غربی امروز سالمندی از موضوعات جدی اجتماع بشمار می‌رود و براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی به جمعیتی که بیشتر از ۷ درصد آن به افراد بالای ۶۰ سال اختصاص یابد جمعیت سالمند می‌گویند جمعیتی که همانند کودکان و شاید بیشتر از آنها نیازمند توجه و مراقبت هستند. 

بر اساس آمارهای ارائه شده جمعیت کشور ایران رو به سالمندی است و این عامل هشدار مهمی برای جامعه‌ای است که در حال رشد و توسعه است. 

سالمندان به عنوان جمعیت کثیری از جامعه، از سالهای جوانی خود که در مسیر رشد و بالندگی خانواده خود و جامعه تلاش می‌کردند، گذر کردند و امروز به این برهه از چرخه زندگی خود رسیدند با چالش‌های زیادی از جمله بیماری‌های مختلف جسمی، روحی دست و پنجه نرم می‌کنند. 

با گذر از پارک‌ها و اماکن عمومی همواره شاهد تجمعی از سالمندان هستیم که همانند سایر افراد دارای نیازهای هستند که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. 

در کشورهای مختلف همه جوامع از سالمندان خود به روش‌های مختلف مراقبت می‌کنند؛ برای ایجاد زندگی مطلوب این قشر باید به نیازهای اجتماعی آنها از جمله تعاملات اجتماعی، مناسب‌سازی محیط، انجام فعالیت‌های آموزشی و احترام و حمایت است، توجه شود که متاسفانه در حوزه مناسب‌سازی اماکن و معابر به این قشر نیازمند حمایت، توجه آنچنانی و مطلوبی نشده است. 

با گذر از خیابان‌ها، پارکها، اماکن خدماتی، ساختمان پزشکان و... می‌توان این عدم توجه به نیازهای اجتماعی سالمندان را به عینه دید. 

مناسب‌سازی محیط، رویکردی مشارکتی برای جامعه‌ای سالمند دوست

عدم توجه به نیازهای سالمندان در فضاهای شهری

محمدزاده یکی از سالمندانی که در یکی از پارکهای شهر نشسته بود به خبرنگار ایسنا گفت: متاسفانه جامعه نگاه خوبی نسبت به قشر سالمند ندارد و این بی‌توجهی را از عدم توجه به نیازهای ما سالمندان می‌توان دید. 

او که ۷۵ سال سن دارد، ادامه داد: هفته پیش که برای ادامه پروسه درمان به دکتر رفتم، نه تنها در ساخت مجتمع درمانی به نیازهای سالمندان و حتی معلولان توجه نشده بود بلکه اکثر آزمایشگاه‌ها هم از چنین شرایطی برخوردار نبودند و در چنین شرایطی فرد سالمند مجبور می‌شود پله‌های زیادی را طی کند. 

این شهروند گفت: اگر چه شکرخدا من هنوز سلامت کافی برای حرکت و استفاده از پله را دارم اما هستند سالمندانی که توان استفاده از پله را ندارند یا از ویلچر استفاده می‌کنند که تردد با این شرایط برایشان و همراهانشان سخت می‌شود.

آذربایجان‌غربی ۳۶۵ هزار سالمند دارد

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی گفت: در استان ۳۶۵ هزار سالمند وجود دارد.

پروین محمدپوری در جلسه ستاد مناسب سازی استان که در استانداری برگزار شد با اشاره به ۱۰ مهرماه روز جهانی سالمندان و آغاز هفته سالمند از ۷ مهر تا ۱۳ مهرماه در کشور گفت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی بطور کلی به جمعیتی که بیشتر از ۷ درصد آن به افراد بالای ۶۰ سال اختصاص یابد جمعیت سالمند می‌گویند که این رقم در ایران به ۱۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه سالمندان در کشور با چالش‌های عمده‌ای از جمله مناسب‌سازی اماکن شهری و اجتماعی مواجه هستند، توجه به مناسب‌سازی فضاهای شهری جهت سالمندان را از نیازهای مهم این قشر دانست و ادامه داد: با وجود تمایل سالمندان برای شرکت در تعاملات اجتماعی و استفاده از فضای شهری، باید برای مناسب‌سازی فضای شهری برای این دسته از افراد اقدام شود.

مناسب‌سازی محیط، رویکردی مشارکتی برای جامعه‌ای سالمند دوست

انتقاد به عدم وجود سطح شیبدار استاندارد در اکثر مجتمع‌های پزشکان

مدیرکل بهزیستی استان با انتقاد از عدم وجود سطح شیبدار استاندارد در اکثر مجتمع‌های پزشکان تاکید کرد: با توجه به نیاز مبرم سالمندان به پزشک و مجتمع‌های درمانی، ضروری است مناسب‌سازی خیابان‌های مسیر گردشگری سلامت و مراکز درمانی در اولویت قرار گیرد. 

وی با اشاره به اهمیت مناسب‌سازی مجتمع خدماتی بین راهی نیز ادامه داد: نیاز است راهداری نسبت به مناسب‌سازی مجتمع‌های خدماتی_رفاهی بین راهی و احداث مجتمع‌های جدید مناسب معلولان و سالمندان اقدام کند.

محمدپوری با اشاره به کسب نمره پایین برخی دستگاه‌ها برای مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری گفت: امید است با تزریق اعتبارات توسط سازمان برنامه و بودجه این دستگاه‌ها نسبت به مناسب سازی و ارتقای رتبه اقدام مکفی را انجام دهند. 

مناسب‌سازی پارک‌ها و خیابان‌های پرتردد به جد پیگیری می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: نسبت به مناسب‌سازی پارک‌ها، مجتمع‌های تجاری و خیابان‌های پرتردد توسط سالمندان و معلولان اقدام شود.

یاسر رهبردین در جلسه مناسب سازی استان که در استانداری برگزار شد افزود: در فاز اول، شهرداری‌ها نسبت به مناسب سازی پارک‌های شهرهای ارومیه، خوی، مهاباد و میاندوآب اقدام کنند. 

وی ادامه داد: ساختمان‌های قدیمی که مناسب‌سازی نشدند تا حد امکان اصلاح شود اما عدم رعایت موارد فنی مناسب‌سازی در ساختمان‌های جدیدالاحداث قابل قبول نیست و به سازمان بازرسی اعلام، پیگیری و برخورد می‌شود. 

رهبردین افزود: تمام موارد فنی در پیاده‌رو سازی‌های جدید شهرها نیز باید رعایت شود. 

به گزارش ایسنا، عدم توجه به نیازهای اجتماعی سالمندان در بسیاری از جنبه‌های مختلفی از زندگی‌ روزمره آن‌ها تاثیر دارد. بنابراین با شناخت و توجه به این نیازها می‌توان به پیشگیری از بروز مشکلات این قشر کمک کرد و حس پویایی و مثمرثمر بودن را به آنها تزریق کرد.

مناسب سازی محیط و فضای شهر و اماکن پرتردد بخشی از نیازهای این قشر است که در این راستا لازم است دستگاه‌های مختلف در راستای مناسب سازی معابر و اماکن عمومی و حتی ادارات اقدام کنند و تا علاوه بر عمل به مسئولیت اجتماعی در قبال این قشر، حس سالمند دوستی جامعه نیز بین سالمندان ریشه کند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha