• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403071008084
  • خبرنگار : 50290

جشنواره موسیقی خلاق، تفکرمحور است

جشنواره موسیقی خلاق، تفکرمحور است

ایسنا/اصفهان دبیر نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق شاهین‌شهر با بیان اینکه این جشنواره در محورهای آفرینش، پژوهش، آموزش و صنعت برگزار می‌شود، گفت: جشنواره ملی موسیقی خلاق، نخستین جشنواره با این فرم و ژانر در تاریخ موسیقی ایران است و هرگونه اثر خلاقانه و نوین در هریک از شاخه‌های موسیقی، در تعریف اثر خلاق و در ذیل این جشنواره قرار می‌گیرد.

امید قبادی در گفت‌وگو با ایسنا و با بیان اینکه جشنواره ملی موسیقی خلاق، نخستین جشنواره با این فرم و ژانر در تاریخی موسیقی ایران است و از اهمیت و ارزش بسیاری برخوردار است، بیان کرد: این جشنواره د ر سطح ملی برگزار می‌شود و هر فردی در هریک از نقاط ایران که اثر خلاقانه‌ای در هریک از شاخه‌های موسیقی انجام داده است، می‌تواند در جشنواره موسیقی خلاق شاهین‌شهر شرکت کند.

دبیر نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق شاهین‌شهر در توضیح اثر خلاقانه گفت: افزودن ساز و یا تجهیزات جدید به صنعت موسیقی، آفرینش یک اثر صوتی تصویری موسیقیایی با فرم و محتوای جدید، ابداع روشی نوین در آموزش موسیقی، ایجاد سازبندی در اجرای صحنه‌ای و تحول در اجرا، ایجاد ترکیب نوین در مقولۀ سازشناسی و ارکستراسیون، پژوهش‌های خاص و عملیاتی در زمینۀ موسیقی، ایجاد تحولی جدید در تولید و یا ارتقاء صنعت موسیقی، گردآوری و یا تألیف اثری نوین در زمینه موسیقی، جمع‌آوری ردیف‌های موسیقی که تاکنون انجام نشده باشند، و در مجموع، هرگونه اثر خلاقانه و نوین در هریک از شاخه‌های موسیقی، در تعریف اثر خلاق و در ذیل این جشنواره قرار می‌گیرند و از همین رو نام نخستین جشنواره موسیقی خلاق برای آن انتخاب شده است.

او با اشاره به بخش‌های جشنواره موسیقی خلاق و موضوعات آن گفت: آفرینش، پژوهش، آموزش و صنعت، محورهای جشنواره را تشکیل می‌دهند و موضوعات تعیین‌شده نیز شامل موسیقی ردیف دستگاهی، پاپ، کلاسیک، نواحی، آئینی، مذهبی و محلی و کودک و نوجوان و سایر موضوعات مختلفِ دیگر در زمینۀ موسیقی است.

این آهنگساز و پژوهشگر موسیقی که دانش‌آموختۀ آموزه‌های زنده‌یاد فرامرز پایور و فرهاد فخرالدینی است، با تأکید بر اینکه جشنوراه موسیقی خلاق شاهین‌شهر، تفکرمحور و نه اجرامحور است، افزود: در سایر جشنواره‌های موسیقی که در کشور و در سنین مختلف برگزار می‌شود، تعدادی نوزانده به‌صورت تک‌نوازی، دونوازی و گروه‌نوازی در دو بخش رقابتی و جنبی رقابت می‌کنند و افرادی که بهتر ساز می‌زنند در بخش رقابتی تقدیر می‌شوند؛ این درحالی‌است که تفکرمحوری در جشنواره ملی موسیقی خلاق شاهین‌شهر، اصل است، یعنی هرکسی که تفکری نو دارد موردنظر است نه اینکه ساز بزند. درنتیجه این جشنواره چنین نیست که افراد و گروه‌ها قدرت نوازندگی خود را نشان دهند.

قبادی با اشاره به روند شکل‌گیری نخستین جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق در شاهین‌شهر گفت: این ایده ازسوی سعید ابریشمی‌راد شهردار شاهین‌شهر مطرح شده تا با برگزاریِ آن، هرنوع فعالیت خلاقانه در زمینۀ موسیقی، جمع‌آوری و داوری و تشویق و تقدیر شود. به همین منظور، شورای فنی این جشنواره متشکل از بهترین‌های موسیقی اصفهان در دو شاخۀ موسیقی ایرانی و موسیقی جهانی تشکیل شد و هیئت انتخاب و هیئت داوری نیز متشکل از اساتید مطرح و شناخته‌شده در دوبخش موسیقی ایرانی و موسیقی جهانی است که آثار ارسالی بعد از غربالگری و انتخاب آثار توسط هیئت انتخاب، برای هیئت داوان ارسال خواهند شد و سپس سه برگزیده در هر یک از رشته‌های موسیقی معرفی می‌شود که نفر اول ۶۰ میلیون تومان همراه با تندیس جشنواره را دریافت خواهد کرد، به نفر دوم ۴۰ میلیون تومان و لوح تقدیر جشنواره و به نفر سوم نیز ۲۰ میلیون تومان و لوح تقدیر جشنواره اهدا خواهد شد.

دبیر نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق شاهین‌شهر با اشاره به روی رویدادهای جنبی نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق در شاهین‌شهر، دراین‌باره توضیح داد: اتفاق دیگر در این جشنواره، برنامه‌ای به نام «شهرآوا» است که از دو ماه قبل از جشنواره موسیقی خلاق شروع می‌شود و آقایانی که در سبک‌های مختلف خوانندگی فعالیت دارند می‌توانند آثار خود را به صورت تک‌خوانی ارائه کنند. این آثار در هفته‌های قبل از جشنواره موسیقی خلاق در شاهین‌شهر به روی صحنه می‌روند و سه نفر برتر انتخاب و تقدیر خواهند شد. تقدیر از آنها به این صورت است که ایجاد یک تک‌آهنگ از ابتدای انتخاب و اخذ مجوز شعر و موسیقی تا قابلیت پخش در رسانه ملی برای آنها درنظر گرفته شده است.

قبادی  گفت: برگزیدگانِ نخستین جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق، آثار خود را در هر روز و در مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با حضور علاقه‌مندان و اساتید پیشکسوت موسیقی ارائه خواهند کرد. همچنین در دو روز از این جشنواره دو کارگاه موسیقی پژوهی برگزار می‌شود که کارگاه آهنگسازی با حضور استاد محمدرضا تفضلی، استاد کارن کیهانی و استاد کیانوش صاحب‌نسق برگزار می‌شود و کارگاه تحلیل ردیف نیز توسط استاد ارشد طهماسبی و با حضور استاد منصور اعظمی‌کیا و استاد حسن منصوری برگزار خواهدشد.

او همچینین ادامه داد: در انتهای هرشب نیز برنامه‌ای برای عامۀ مردم برگزار می‌شود؛ بر این اساس و در شب اول و در دو سانس به صورت بلیت‌فروشی، کنسرت موسیقی اقوام با حضور دو الی چهار گروه برجسته از موسیقی محلی ایران در سالن شیخ بهایی شاهین‌شهر برگزار می‌شود و در شب دوم نیز در دو سانس به‌صورت بلیت‌فروشی، کنسرتی توسط یکی از خوانندگان مطرح کشور اجرا خواهد؛ ضمن اینکه شب سوم به موسیقی خواهرخواندگی اختصاص دارد که بر این اساس، دو شهر نیشابور و شهرکرد به‌عنوان خواهرخوانده‌های شاهین‌شهر قطعاتی را به‌صورت تلفیقی اجرا می‌کنند که ورود به این بخش برای عموم رایگان است ولی باید از قبل در سامانه کنسرت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت‌نام کرده باشند.

به گزارش ایسنا، نخستین جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق از ۲۰ تا ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۳ در شاهین‌شهر برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا پایان مهرماه مهلت دارند تا آثار خود را به دبیرخانۀ این جشنواره به نشانی http://info@music.shahinshahr.ir ارسال کنند و برای اطلاعات بیشتر نیز می‌توانند به وب‌سایت http://www.music.shahinshahr.irمراجعه و یا با شماره ۰۳۱۴۵۲۳۰۲۵۷ داخلی ۱۳ و یا ۰۹۱۳۴۱۹۵۴۶۳ تماس بگیرند.

جشنواره موسیقی خلاق، تفکرمحور است

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha