• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071007854
  • خبرنگار : 50549

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان پاسخ داد

درآمد خراسان رضوی از صادرات صنایع‌دستی در ۶ ماه ابتدایی امسال چه میزان بوده است؟

درآمد خراسان رضوی از صادرات صنایع‌دستی در ۶ ماه ابتدایی امسال چه میزان بوده است؟

ایسنا/خراسان رضوی معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری میزان صادرات صنایع‌دستی خراسان رضوی به ۸ میلیون و ۲۷۰ هزار دلار رسیده است.

محمداسماعیل اعتمادی در گفت‌وگو با ایسنا به تبیین وضعیت حال حاضر صنایع‌دستی خراسان رضوی پرداخت و اظهار کرد: با توجه به فعالیت‌های گسترده در این حوزه از مجموع ۲۵۰ رشته صنایع‌دستی، در حال حاضر ۹۵ رشته در خراسان رضوی فعال است که ۲۲ رشته از ۹۵ رشته بومی هستند.

وی ادامه داد: خراسان رضوی دارای یک شهر جهانی یعنی مشهد، ۳ شهر ملی شامل بایگ، فیروزه و لایین، ۲ روستای ملی شامل بسک و آغداش است. همچنین۳۱ روستای هدف صنایع‌دستی در سطح استان شناسایی شده‌اند.

وی تصریح کرد: ۶ استاندارد ملی برای رشته‌های مختلف در حوزه صنایع‌دستی تدوین شده و در حال حاضر ۵ باب خانه صنایع‌دستی از جمله بسک، بایگ، مرکز مصلی، خانه ملک، آرامگاه اسرار سبزوار در استان وجود دارد.

اعتمادی در خصوص سایر فعالیت‌ها در حوزه صنایع‌دستی استان گفت: علاوه بر موارد گفته شده ۲ خانه صنایع‌دستی بخش خصوصی نیز در مشهد راه‌اندازی شده و ساختمان‌های مراکز صنایع‌دستی در شهرستان‌های سرخس، قوچان و بسک در حال احداث و تکمیل است.

صدور بیش از ۸۰۰۰ مجوز صنایع‌دستی از سال ۱۴۰۰ تاکنون

وی با اشاره به بحث اشتغال‌زایی و مجوزهای صنایع‌دستی در خراسان رضوی عنوان کرد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون 8790 مجوز صنایع‌دستی در استان صادر شده که منجر به ایجاد اشتغال برای ۶۰۱۵ نفر شده است. همچنین ۳۳ نشان ملی صنایع‌دستی در این سال‌ها کسب شده است.

اعتمادی افزود: در بیش از ۹۵ رشته در استان صنایع‌دستی تولید می‌شود که می‌توان به مواردی چون تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، زیورآلات سنتی، حجاری سنتی، کاشی‌سازی سنتی، نقاشی کاشی سنتی‌، تراش کاشی سنتی، گلدوزی سنتی مشهد، خراطی سنگ (هرکاره تراشی)، حکاکی سنتی روی سنگ، سفالگری سنتی، ترکه بافی، گلیم بافی، ابریشم کشی، ابریشم بافی، فرت بافی، پوستین دوزی، نواربافی، نمدمالی سنتی، لباس‌های محلی در جغرافیای کردنشین خراسان رضوی، برک بافی، آجرکاری سنتی نیشابور، صحافی سنتی و رشته‌های دیگری نظیر خراطی چوب، معرق و منبت چوب اشاره کرد.

وی در خصوص میزان صادرات صنایع‌دستی گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری به نقل از داده‌های سازمان گمرک، میزان صادرات صنایع‌دستی به ۸ میلیون و ۲۷۰ هزار دلار رسیده است و صنایع‌دستی چوبی، فلزی و سنگی بیشترین صادرات را داشته‌اند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ستی خراسان رضوی در خصوص مقاصد صادرات صنایع‌دستی استان اظهار کرد: کشورهای افغانستان، عراق، امارات و کشورهایی در آسیای میانه، اروپا و جنوب غرب آسیا مقاصد عمده صادرات صنایع‌دستی هستند.

پرداخت ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی طی ۶ ماه

وی در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای هنرمندان صنایع‌دستی اظهار کرد: همچنین در ۶ ماه نخست سال جاری ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی پرداخت شده و این مبلغ از اعتبارات سال ۱۴۰۱ بوده است، البته در صورت تخصیص به همین اندازه تا پایان سال با توجه به زمان باقیمانده قابل پرداخت خواهد بود.

اعتمادی به روند بیمه فعالان صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر صنعتگران از ۲ نوع بیمه «روستاییان و کشاورزان» و «تامین اجتماعی» برخوردارند و در صورت باز شدن اعتبارات فرایند بیمه تامین اجتماعی تداوم خواهد داشت.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در این حوزه افزود: در حال حاضر مشکلاتی نظیر واردات بی رویه تولیدات مشابه، ارزان قیمت و اکثراً بی‌کیفیت خارجی و عدم امکان رقابت محصولات سنتی دست‌ساز،  قیمت تمام شده بالا برای تولیدات صنایع‌دستی، صدور جرایم شهرداری و عدم برخورداری از معافیت‌های تجاری از جمله چالش‌های موجود برای صنعتگران است.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به چالش‌های موجود در حوزه صنایع‌دستی و طبق قانون مصوب هیات وزیران در سال ۱۳۹۶ در حمایت از صنعتگران، هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی کلیه ارگان‌های ارائه دهنده خدمات از جمله سازمان‌های مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی نظیر مالیات، بانک‌ها، تامین اجتماعی و سازمان‌های ارائه‌دهنده یارانه‌های انرژی نظیر آب، برق و گاز و سایر سازمان‌ها ملزم به حمایت از این قشر اقتصادی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha