• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403071007776
  • منبع : نمایندگی کردستان

رئیس گروه توسعه گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان:

ظرفیت اقامتی روزانه در کردستان ۶۵۰۰ نفر است

ظرفیت اقامتی روزانه در کردستان ۶۵۰۰ نفر است

ایسنا/کردستان رئیس گروه توسعه گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی کردستان، ظرفیت اقامتی روزانه استان را ۶۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: این میزان ظرفیت برای معرفی جاذبه های گردشگری کردستان بسیار کم و محدود است.

آوات مکاری، امروز سه شنبه(۱۰ مهر) در نشست «گردشگری، صلح، فرصت‌ها و نیازهای سرمایه‌گذاری»که به مناسبت روز جهانی و هفته گردشگری و به همت پژوهشکده کردستان‌شناسی با اشاره به ظرفیت اقامتی گردشگر در استان کردستان، بیان کرد: ظرفیت اقامتی در کردستان، روزی ۶ هزار و ۵۰۰ نفره بوده و  در حدود ۳۰ هتل، ۲۲ مهمانپذیر و ۵۳ واحد بوم‌گردی و چندین خانه‌-مسافر در حال فعالیت است اما، این میزان برای معرفی جاذبه‌های استان کردستان اندک است.

وی تصریح کرد: استان کردستان در طول سال میزبان گردشگران زیادی است اما در زمینه زیرساخت‌های اقامتی با کمبودهای محسوسی مواجه است.

رئیس گروه توسعه گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی کردستان، عنوان کرد: گردشگران می‌توانند با حضور در اقامتگاه‌ها ضمن آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم و صنایع‌دستی مردم روستانشین، از غذاهای سالم و طبیعی، مناظر بکر و زیبا و دیگر جاذبه‌های گردشگری این مناطق بهره‌مند شوند.

به گفته مکاری، میراث ناملموس و معنوی در استان کردستان بسیار برای سایر مردم جذاب است و باید دانشجویان رشته گردشگری از این ظرفیت استفاده کنند زیرا روستا به روستای استان کردستان میراث معنوی متفاوت و متنوعی را دارا است.

وی ادامە داد: مدیران اقامتگاە‌های بوم‌گردی باید بر میراث ناملموس منطقە همچون بازی‌های بومی-محلی، طب بومی، موسیقی محلی همچون (بیت، لاوک، حیران و سیاچمانە)، رقص‌ها، آیین‌ها، رسم و رسومات دینی و تاریخی، کار و پیشەهای محلی فراموش شدە، اشراف کامل داشتە و در عین حال راویان بی‌نظیری برای انتقال این مفاهیم بە گردشگر باشند.

یعقوب گویلیان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: استان کردستان ظرفیت بالایی از جمله ثبت جهانی هورامان، شهر خلاق موسیقی، طبیعت زیبا و رودخانه‌های پرآب و روستاهای متنوع بوده و این بستر مناسبی برای جذب گردشگر است.

وی بیان کرد: توسعه بخش گردشگری و اماکن گردشگرپذیر می‌تواند به ارزآوری و رشد اقتصادی استان کمک کند. 

گویلیان عنوان کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی علاوه بر اینکه یکی از بهترین محرک‌های رونق اقتصادی در روستا است می‌تواند زمینه ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق را فراهم سازد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مهم‌ترین منبع درآمد اهالی بسیاری از روستاهای استان کشاورزی و دامداری است، لذا با راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توان اقتصاد روستاها را از وابستگی کامل به کشاورزی و دامداری خارج کرد.

و با همکاری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان با شرکت دانشجویان رشته گردشگری دانشگاه کردستان و علاقمندان به این حوزه برگزار شد.

در ادامه این مراسم، حمید اسکندری، کارشناس حوزه گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: گردشگر کسی است که برنامه‌ریزی می‌کند تا از مکانی به مکان دیگر برود و یکی از کارهایی که در ابتدای سفر به آن فکر می‌کند، داشتن آرامش و صلح در سفر است که این شاخصه‌ای جدایی‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: سازمان گردشگری در جهت رفاه، آسایش و صلح و سایر شاخه‌های گردشگری فعالیت می‌کند.

این کارشناس با اشاره به وضعیت گردشگری در ایران، افزود: گردشگری در ایران نسبت به توانایی‌ها و پتانسیل‌هایش بسیار ضعیف بوده و در این زمینه آمار شایسته‌ای نداریم زیرا در عمل گردشگری اولویت اقتصاد نیست.

به گفته اسکندری، محدودیت‌ها، بروکراسی‌ها و موازی‌کاری‌ها در ایران باعث خسته شدن سرمایه‌گذار می‌شود زیرا مقصد ایران در دنیا انگاره مثبتی ندارد و ایران‌هراسی در رسانه‌های خارج از کشور در شکل‌گیری این دیدگاه تاثیرگذار بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha