• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403071007705
  • خبرنگار : 71234

لطفی‌زاده: مجلس نسبت به مانع‌زدایی و تسهیل صادرات کمک کند

لطفی‌زاده: مجلس نسبت به مانع‌زدایی و تسهیل صادرات کمک کند

دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت از نمایندگان درخواست کرد که برای مانع‌زدایی از صادرات و تسهیل و تمرکز بر صادرات به ویژه محصولات دانش بنیان کمک کرده و اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش ایسنا، سید علی لطفی‌زاده در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در تأمین و تخصیص نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی کشور مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز با اشاره به اهمیت حوزه تولید و صادرات کشور اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه بیشترین رشد برای صادرات غیرنفتی به میزان ۲۳ درصد پیش‌بینی شده که برای رسیدن به این هدف به افزایش قابل توجه تولید نیاز داریم.

وی با اشاره به میزان صادرات غیرنفتی در چهار سال گذشته گفت: میزان صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۹، ۳۵  میلیارد دلار، در سال ۱۴۰۰، ۶۸  میلیارد دلار، در سال ۱۴۰۱، ۵۴  میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۲، ۴۹  میلیارد دلار بوده است حال این‌که برای رسیدن به رشد ۲۳ درصدی باید میزان صادرات غیرنفتی امسال ۶۰  میلیارد دلار باشد و در سال‌های بعدی به ترتیب ۷۴، ۹۱ و ۱۱۲ و ۱۳۸  میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم. همه اینها منوط به فراهم شدن زمینه صادرات در کشور است.

مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: از نمایندگان درخواست دارم که در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه نسبت به مانع‌زدایی از صادرات در کشور و تسهیل صادرات کمک کنند.

لطفی‌زاده در ادامه با بیان این‌که برای افزایش صادرات باید به تولید و نهاده‌های تولید توجه کرد، اظهار کرد: مهم‌ترین اصل نیروی انسانی است که ما کمبود کارگر و مهندس متخصص داریم که این از مشکلات جدی صنعتگران است. در حوزه تامین مواد اولیه هم باید بخشی از آن از راه واردات تامین شود. در چنین شرایطی مهم‌ترین مشکل ما بحث انرژی است که سه ماه در حوزه برق و سه ماه در حوزه گاز مشکل داریم لذا برای تحقق اهداف برنامه نمی‌توان بدون تامین انرژی صنایع پیش رفت اگر قرار بر تامین ارز برای تولید کشور باشد باید میزان صادرات به ویژه صادرات دانش بنیان افزایش پیدا کند.

وی با بیان این‌که امسال برای تحقق برنامه هفتم باید ۷۰ میلیارد دلار در حوزه تجارت سرمایه‌ گذاری و تامین ارز کرد، اظهار کرد: امسال از واحدهای تولیدی درخواست داده که برنامه تولید خود به همراه نیاز ارزی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند. برای تحقق جهش تولید باید به واحدهای تولیدی ۴۱.۶ میلیارد دلار ارز برای واردات مواد اولیه داده شده و همچنین ۹.۵ میلیارد دلار در اختیار بازرگانان گذاشته تا کمبود کالا در کشور تامین شود.

دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها برای تسهیل صادرات و اجرای برنامه واحدهای تولیدی کمک کنند. ما در پنج سال گذشته برای تولید و بازرگانی ارز دادیم منتها کافی نبوده و انتظار کمک از مجلس شورای اسلامی داریم.

به گزارش ایسنا، قرار بود جلسه امروز با حضور اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شود که طبق گفته پاپی‌زاده عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل همراهی معاون اول رئیس جمهور در اجلاسیه اوراسیا امکان حضور در جلسه امروز را نداشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha