• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071007591
  • خبرنگار : 71660

واکنش استولتنبرگ به تغییرات دکترین هسته‌ای روسیه

واکنش استولتنبرگ به تغییرات دکترین هسته‌ای روسیه

دبیرکل ناتو در آخرین روز کاری‌اش نسبت به تغییرات دکترین هسته‌ای روسیه ابراز نگرانی کرد و گفت این اقدامی «نسنجیده» در راستای لفاظی‌های هسته‌ای روسیه است.

به گزارش ایسنا، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز دوشنبه همزمان با آخرین روز کاری‌اش در این مقام در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز بیان کرد: «ناتو هیچ تغییری را در موضع هسته‌ای روسیه تشخیص نداده است که مستلزم اقدامی از طرف ما باشد.»

او از بروکسل به رویترز گفت: «آنچه ما دیده‌ایم الگویی از لفاظی‌ها و پیام‌های نسنجیده هسته‌ای روسیه است. ما هر بار حمایت‌های خود از اوکراین را با تسلیحاتی جدید از جمله تانک‌های جنگی، تسلیحات دوربرد یا اف-۱۶ها افزایش داده‌ایم و طرف روسی سعی دارد ما را از این کار بازدارد.»

«ینس استولتنبرگ» در آخرین روز سمتش به‌عنوان دبیرکل ناتو این واکنش را نشان داد و «مارک روته» نخست‌وزیر سابق هلند امروز (سه‌شنبه) مسئولیت دبیرکلی ناتو را از او تحویل خواهد گرفت.

طی ۱۰ سال اخیر، این اولین باری است که دبیرکل ناتو تغییر پیدا می‌کند. استولتنبرگ از اکتبر ۲۰۱۴ تاکنون دبیرکل ناتو بوده و از امروز این مقام به روته خواهد رسید.

استولتنبرگ در ادامه مصاحبه با توجه به تغییرات دکترین هسته‌ای روسیه تاکید کرد: «از آنجایی که غرب تاکنون توسط پیام‌های غرب از اقداماتش منع نشده، این را باید بگویم که تغییرات دکترین هسته‌ای نیز نباید متحدان ناتو را از حمایت از اوکراین منع کند.»

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه و با اشاره به به‌روز رسانی چارچوب سیاست‌های بازدارندگی هسته‌ای عنوان کرد که پیشنهاداتی انجام گرفته تا هرگونه ستیزه‌جویی کشورهای غیرهسته‌ای با کمک یک کشور هسته‌ای، حمله‌ای مشترک علیه روسیه تلقی شود.

وی گفت روسیه ممکن است استفاده از تسلیحات هسته‌ای را به محض دریافت اطلاعات موثق از انجام حملات هوافضا از جمله از طریق موشک و پهپاد و عبور از مرز روسیه در نظر بگیرد.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز در اظهاراتی با اشاره به تغییرات دکترین هسته‌ای روسیه گفت این تغییرات به دلیل تشدید تنش‌ها در مرزهای روسیه امری «ضروری» است.

استولتنبرگ هم‌چنین ضمن اذعان به اینکه «هیچ عصای جادویی» وجود ندارد که بتواند روند جنگ را تغییر دهد، افزود: «ناتو نیز نمی‌تواند ذهن پوتین را درباره جنگ اوکراین تغییر دهد. فکر می‌کنم می‌توانیم محاسبات او را با نشان دادن هزینه‌های بالای جنگ تغییر دهیم.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تداوم کمک‌های نظامی به کی‌یف خطر یک درگیری مستقیم با روسیه را افزایش می‌دهد، گفت: «در یک جنگ، هیچ گزینه بدون خطری وجود ندارد. علاوه بر این، پیروزی روسیه در اوکراین به سایر کشورها نشان خواهد داد که استفاده از اجبار نظامی و تهدید یک ائتلاف قابل‌قبول است. سپس پوتین آنچه را که می‌خواهد به دست خواهد آورد و همه ما آسیب‌پذیر خواهیم شد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha