• دوشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070907441
  • خبرنگار : 71628

واکنش مسکو به شایعات درباره فروش اس-۴۰۰ به ناتو از سوی ترکیه

واکنش مسکو به شایعات درباره فروش اس-۴۰۰ به ناتو از سوی ترکیه

روسیه به برخی شایعات درباره واگذاری کنترل سامانه اس-۴۰۰ خریداری شده توسط ترکیه به آمریکا یا فروش آن به متحدان ناتو واکنش نشان داد.

‌به گزارش ایسنا، مسکو در واکنش به ادعاهای اخیر مبنی بر این که ترکیه ممکن است با از رده خارج کردن سامانه‌های دفاع هوایی «اس-۴۰۰» ارائه‌شده از سوی روسیه، به برنامه «اف-۳۵» لاکهید مارتین بپیوندد، واکنش نشان داده و گفته است که ترکیه برای این کار منع قانونی دارد.

 «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفته است که ترکیه برای فروش سامانه اس-۴۰۰ به دیگر کشورها طبق مجوز کاربر نهایی که در قرارداد تامین این تسلیحات قید شده، منع قانونی دارد.

لاوروف توضیح داد: قراردادهای تسلیحاتی شامل یک بند مجوز کاربر نهایی است. برای انجام دادن اقدامات بیشتر در ارتباط با تسلیحات تامین‌شده ذیل این مجوز که کشور دریافت‌کننده کاربر نهایی در نظر گرفته می‌شود، رضایت کشور فروشنده این تسلیحات لازم است.

واکنش مسکو به شایعات درباره فروش اس-۴۰۰ به ناتو از سوی ترکیه
جنگنده اف-۳۵ آمریکا

پیشتر، رسانه بلغارستانی بالگرین میلیتری در گزارشی به گفت‌‎وگوهای ترکیه و آمریکا درباره سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ اشاره کرده بود.

روزنامه یونانی کاتیمرینی نیز در گزارشی مطرح کرد که آمریکا در تابستان گذشته، برنامه مفصلی درباره مناقشات مربوط به خریداری سامانه‌های اس‌-۴۰۰ روسیه توسط ترکیه ارائه کرده است.

طبق اطلاعاتی که این روزنامه کسب کرده، پیشنهادی که مطرح است، ترکیه را مجاز می‌سازد این سامانه دفاع هوایی را در مرزهای خود نگه دارد اما کنترل استفاده از آن به طور موثر، به آمریکا منتقل شود.

بالگرین میلیتری در ادامه نوشت: مقامات ارشد آمریکایی پیشنهاد کرده‌اند که این سامانه‌های روسی به بخش تحت کنترل آمریکا در پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه منتقل شوند. این رویکرد به دنبال این است که به واسطه نقض مستقیم تصمیم آن، ترکیه را از شرمساری از بابت این موضوع در داخل برهاند و در عین حال، پایبندی آن به قراردادش را با روسیه را تضمین کند.

با این حال، دیگر منابع غربی می‌گویند،‌ ترکیه مجاب شده است که سامانه‌ای اس-۴۰۰ خود را به اوکراین بفرستد که سامانه‌های اس-۳۰۰ روسیه به طور گسترده در آن استفاده می‌شود.

این که سامانه‌های اس-۴۰۰ به آمریکا یا دیگر کشورها برای بررسی منتقل شوند، باورپذیرتر است.

در گزارش یادشده روزنامه یونانی، به‌ویژه، به سناریوی احتمالی نگهداری سامانه‌های اس-۴۰۰ در یک پایگاه هوایی ترکیه‌ای تحت کنترل آمریکا اشاره شده است.

واکنش مسکو به شایعات درباره فروش اس-۴۰۰ به ناتو از سوی ترکیه
سامانه اس-۴۰۰ روسیه

بالگرین میلیتری نوشت: به نظر می‌رسد که اظهارات لاوروف درباره فروش دوباره آن‌ها با هدف فشار بر آنکارا در میان شایعاتی مبنی بر انتقال آن‌ها تحت کنترل آمریکا، در واقع، تاکیدی بر تعهدات ترکیه ذیل توافق خریداری این تسلیحات بوده است.

طبق این گزارش پیام کلی روسیه این است که ترکیه نمی‌تواند بدون تایید روسیه، سامانه‌های اس-۴۰۰ را دوباره به فروش برساند یا آن را منتقل کند و به ویژه، از دسترسی کارشناسان نظامی غربی به این فناوری روسی جلوگیری شود.

این رسانه در پایان نوشته است: اگرچه، انگیزه این اقدام به نظر می‌رسد که تاکتیکی برای کارشکنی در نزدیک شدن روابط ترکیه و آمریکا باشد. اظهارات لاوروف نشان می‌دهد که مسکو به دقت در حال رصد هرگونه اقدامی است که ممکن است به منافع روسیه آسیب بزند یا منجر به دست یافتن ناتو به فناوری مربوط به این تسلیحات شود.

انهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha