• دوشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403070907165
  • خبرنگار : 50604

استاندار گلستان؛ بومی یا غیر بومی؟

استاندار گلستان؛ بومی یا غیر بومی؟

ایسنا/گلستان بومی یا غیر بومی بودن استاندار اولویت اول مردم گلستان نیست، گلستانی‌ها در انتظار استانداری هستند که منافع گروهی، قومی و فردی را بر منافع و مصالح همگانی ترجیح نداده و گلستان را به گلستانی که دچار عقب ماندگی مضمن است، هدیه کند.

گمانه‌زنی‌ها، تحلیل‌ها و بررسی‌ها پیرامون استانداران، این روزها به اوج خود رسیده است و با استقرار کمیته انتصابات دولت جدید در وزارت کشور، در روزهای آینده استانداران جدید معرفی و روانه اتاق‌های محل کار خود در استانداری‌های کشور خواهند شد، استان گلستان نیز در انتظار استاندار جدید است.

استانی که سهم قابل توجهی در تولید محصولات کشاورزی داشته و با داشتن هشت اقلیم از ۱۴ اقلیم برتر دنیا و مرز مشترک و استراتژی با کشورهای اوراسیا، اگر نگوییم موقعیت بی‌نظیر، قطعا موقعیتی کم نظیر در کشور دارد.

استانی که در این شرایط و موقعیت نیازمند مدیری توانمند و جسور است که در مقابل قبیله گرایی و سهم خواهی گعده‌های سیاسی بایستد و درصدد رفع عقب افتادگی‌های استان برآمده و بتواند شایسته سالاری را در انتخاب معاونین و مدیران ملاک عمل قرار دهد و گلستان را نوعی سکوی پرتاب برای آینده سیاسی خود به حساب نیاورد.  

توان آن را داشته باشد تا ناکارآمدی‌ها را که کاسه صبر مردم این دیار را لبریز کرده است، کارآمد کرده و شرایط رشد و توسعه استانی را که دچار عقب ماندگی مضمن شده است را فراهم کند.

از دولت چهاردم انتظار آن است تا استانداری کارآمد، پاکدست، مجرب، برنامه محور، عادل، دلسوز که عاری از بیماری سیاست زدگی بوده را انتخاب کرده تا بتواند استان را گامی به جلو ببرد.  

درآمد گلستانی ها کمتر از نصف میانگین کشوری است

فارغ از اینکه استاندار بومی باشد یا غیر بومی، عجم باشد یا عرب، ترکمن باشد یا فارس آن چه مهم است کارآمدی و شایسته گزینی است، مردم استان گلستان علی رغم ثروت های خدادادی استانشان درآمدی کمتر از نصف میانگین کشوری دارند، آماری بسیار غم انگیز که به راحتی از کنار آن نباید گذشت.

استاندار گلستان؛ بومی یا غیر بومی؟

رمضانعلی سنگدوینی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه گزینه اول ما برای انتخاب استاندار باید گزینه بومی باشد، اظهار کرد: میزان اقتدار اجرایی و مردمداری استاندار منتخب به مراتب بیشتر از اقتداری سیاسی باشد زیرا مردم ما نیاز دارند مدیران آنها  را درک کرده و پاسخگوی مسائل و مشکلات جامعه باشند.

استاندار باید پاسخگو باشد

وی با بیان اینکه استاندار باید از نزدیک با مردم ارتباط برقرار کرده و نسبت به مسائل و مشکلات استان شناخت دقیقی داشته باشد، گفت: بخشی از زیرساخت‌های توسعه‌ای استان فراهم شده است اما هنوز هم استان گلستان جز استان‌های محروم و کمتر توسعه یافته کشور است و تا رسیدن به نقطه مطلوب راه درازی در پیش داریم که نیاز است استاندار بعدی  با انتخاب مدیران دلسوز و پاسخگو برای توسعه استان گام‌های اساسی بردارد.

نماینده مردم شهرستان‌های گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گلستان را سرشاز از مواهب بالقوه و بالفعل دانست و افزود: مردم از استاندار انتظار دارند ظرفیت‌های بالقوه را به ظرفیت بالفعل تبدیل کرده و  با استفاده از ظرفیت‌های موجود زمینه رشد اقتصادی در استان را فراهم کند.

استاندار شرایط جذب سرمایه گذار را فراهم کند

سنگدوینی توانایی برقراری ارتبط نزدیک و مؤثر با وزرا و معاونین کشور و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را از ویژگی‌های استاندار موفق برشمرد و تصریح کرد: مهمترین مسأله برای جبران عقب ماندگی‌های استان جذب سرمایه‌گذاران خصوصی است و فردی باید سکان استانداری گلستان را به دست بگیرد که قادر باشد شرایط حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در استان فراهم کند.

استاندار گلستان؛ بومی یا غیر بومی؟

وی با بیان اینکه استاندار گلستان علاوه بر اینکه باید ظرفیت‌های استان را به خوبی بشناسند  باید محکم، مقتدر و نترس بوده و توانایی گرفتن تصمیمات بزرگ را داشته باشد تا بتواند سرمایه‌گذاران را  جذب کند، گفت: حداقل ۶ ماه تا یک  سال زمان لازم است که یک استاندار غیر بومی با ظرفیت‌های استان آشنا شود در حالی که یک  استاندار بومی که شناخت کافی از مسائل، مشکلات و ظرفیت‌های استان دارد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با تأکید اینکه نماینده ولی فقیه، سیاسیون، نمایندگان مجلس، مجمع نمایندگان و سرمایه‌گذاران داخلی همه باید در کنار استاندار قرار گرفته و به او کمک کنند، اضافه کرد: در دولت شهید رئیسی گام‌های بزرگی برای توسعه استان در عرصه‌های مختلف نظیر جزیره آشوراده، پتروشیمی گلستان، نیروگاه برق علی آباد کتول، خلیج گرگان برداشته شد که به دلیل شهادت‌ ایشان این طرح‌ها به اتمام نرسید و لازم است استاندار بعدی با جدیت این طرح‌های نیمه تمام را پیگیری کند.

استاندار گلستان پیگیر طرح های نیمه تمام باشد

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی تکمیل سد نرماب، توجه به توسعه بخش کشاورزی، به سرانجام رساندن تله کابین گرگان، رفع مشکل ترافیک شهر، شیرین‌سازی دریا و توجه به اشتغال جوانان را از جمله خواسته‌های مهم و به حق مردم برشمرد که استاندار گلستان باید پیگیر آن باشد و افزود: استان گلستان علی رغم دارا بودن هشت اقلیم از ۱۴ اقلیم برتر دنیا و جاذبه‌های بزرگ گردشگری و برخورداری از مواهب الهی جز استان‌های محروم کشور است که باید هرچه سریع‌تر این عقب ماندگی مزمن جبران شود.


وی با تأکید اینکه استاندار گلستان باید شرایطی را فراهم کند تا سرمایه‌گذاران کمتر از ۱۰ روز مجوزهای لازم را دریافت گرده و مانع از سنگ‌اندازی و گرفتار شدن آن‌ها در پیچ و خم بروکراسی اداری شود، افزود: منطقه آزاد اینچه برون با فاصله بسیار کم از فرودگاه گرگان یکی از ظرفیت‌های مهم توسعه  استان است که رفع مشکلات  آن نیازمند توجه و پیگیری ویژه مسئولان به ویژه استاندار گلستان است.  

سنگدوینی با اشاره  به اینکه علی رغم قدم‌هایی که برای پیشرفت استان برداشته شده است هنوز در سفره مردم احساس نشده است، تصریح کرد:  همه ما باید تمام قد در کنار استاندار استان بایستیم و برای رشد و توسعه استان تلاش کنیم.

استاندار گلستان؛ بومی یا غیر بومی؟

رحمت الله سنگدوینی نماینده مردم شهرستان علی آباد کتول نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه استاندار گلستان باید فردی توانمند، کارآمد، پرتحرک و برنامه محور باشد، گفت: مردم انتظار دارند استاندار قبل از هرچیز به مشکلات معیشتی آن‌ها توجه کرده و رسیدگی به مسائل اقتصادی را در اولویت قرار دهد.

وی با تأکید اینکه استاندار گلستان باید نگاه توسعه‌گرایانه داشته باشد، گفت: ما در زیرساخت‌ها نظیر برق، جاده، منطقه آزاد اینچه برون و آب مشکلات عدیده‌ای داریم و استاندار باید قبل از هرچیز به به توسعه زیرساخت‌های استان بپردازد.

نماینده مردم علی آباد کتول با اشاره به اینکه کاغذبازی اداری همواره به استان گلستان آسیب‌زده است، تصریح کرد: استاندار آینده باید با اقتدار مانع از سنگ‌اندازی‌های بی‌مورد شود تا سرمایه‌گذاران با خیال راحت و فراق بال گلستان را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

به گزارش ایسنا، استان گلستان با بیش از ۱۶ قوم مختلف اعم از فارس، ترکمن، کرد، لر، سیستانی و بلوچ به ایران کوچک و رنگین کمان اقوام شهره است و علاوه بر آن به دلیل داشتن اقلیم و ظرفیت‌های توسعه‌ای متنوع شرایط رشد و توسعه‌ای هر منطقه و شهرستان با دیگر مناطق آن تفاوت دارد.

در چنین شرایطی انتخاب استانداری که فارغ از هرگونه گرایش سیاسی و قوم گرایانه  توسعه و پیشرفت استان را در اولویت قرار داده و با توجه به ظرفیت‌های هر منطقه و شهرستان شرایط رشد و توسعه آن را فراهم کند از اهمیت زیادی برخوردار است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha