• دوشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070907114
  • خبرنگار : 50972

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان مطرح کرد

۸ مدرسه تخصصی برای دانش‌آموزان دارای اختلال شنوایی در خراسان رضوی

۸ مدرسه تخصصی برای دانش‌آموزان دارای اختلال شنوایی در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: کودکان دارای اختلال شنوایی در ۸ مدرسه، از مقطع پیش‌دبستانی تا متوسطه دوم در استان مشغول به تحصیل به روش شنیداری- کلامی (AVT) هستند.

جواد روحانی امروز ۹ مهر ماه به مناسبت روز جهانی ناشنوایان در بازدید از پیش‌دبستانی امام رضا(ع)، اظهار کرد: در استان خراسان رضوی تا به الان ۸۸۰۰نفر ثبت‌نامی در سامانه سیدا داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته رشدی قابل ملاحظه است و  حدود ۱۴۰۰کلاس برای این دانش‌آموزان محیا شده و از این تعداد قریب به ۸۰۰ نفر دانش‌آموز با اختلال شنوایی هستند.

وی ادامه داد: کودکان دارای اختلال شنوایی در ۸ مدرسه از مقطع پیش‌دبستانی تا متوسطه دوم  در استان مشغول به تحصیل هستند. پس از تشخیص و مداخله به هنگام، تا ۲۸ روزگی نوزاد، از ۶ ماهگی پذیرش کودکان دارای اختلال در مدارس تخصصی همراه با والد انجام می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی بیان کرد: در این مدارس، آموزش‌ها به روش شنیداری- کلامی (AVT)  است و دانش‌آموز پس از کاشت حلزون، قادر به سخن گفتن و ارتباط گرفتن می‌شود که در حقیقت این معلمین معجزه‌گران در عرصه آموزش هستند.

روحانی با اشاره به اینکه مراکز پیش‌دبستانی آموزش و پرورش استثنایی زمینه حضور کودکان کم‌شنوا را در مدارس عادی فراهم می‌کند، افزود: رویکرد آموزش و پرورش استثنایی به شیوه تحقیقی- فراگیر بوده به طوری که ۱۰۰۶نوآموز، پس از گذراندن دوره‌های تخصصی به روش AVT در مدارس کودکان دارای اختلال،  در مدارس عادی در حال تحصیل هستند.

وی اضافه کرد: در مشهد دو مرکز پیش‌دبستانی تخصصی، دو مرکز ابتدایی و دو مرکز متوسطه اول  و کار و دانش خاص داریم که به تفکیک جنسیت، به صورت شبانه‌روزی دایر و مشغول علم‌آموزی هستند و حتی آموزشگاه شبانه‌روزی مشغول آموزش به دانش‌آموزان استان‎‌های همجوار سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: معلم رابط و تسهیلات امتحانی، امکاناتی هستند که  آموزش و پرورش استثنایی برای کودکان کم‌شنوا فراهم کرده تا تحصیل در مراکز عادی برای این دانش‌آموزان راحت‌تر باشد.

روحانی بیان کرد: مهم‌ترین وسیله کمک‌توانبخشی برای این دانش‌آموزان سمعک بوده که بسیار هزینه‌بردار است و علاوه بر کمک‌های سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش نیز از طریق خیرین، سمعک و باتری سمعک را در اختیار دانش‌آموزان کم‌شنوا قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه هزینه کاشت حلزون بیش از ۳۰۰ میلیون تومان بوده که حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون توسط خانواده‌ها پرداخت شده و بیشتر این هزینه از طریق دولت فراهم می‌شود، اظهار کرد: در کشور حدود ۸۷ هزار نفر دانش‌آموز استثنایی محصل در مدارس ویژه داریم که سهم استان خراسان رضوی حدود ۹۰۰۰نفر در مدارس ویژه و ۲۵۰۰نفر در مدارس عادی به شیوه تلفیقی- فراگیر است.

۱۲ درصد جمعیت کشوری با نیازهای ویژه در خراسان رضوی تحصیل می‌کنند

 روحانی خاطرنشان کرد: حدود ۱۲ درصد جمعیت کشوری با نیازهای ویژه در خراسان رضوی تحصیل می‌کنند که این مهم  به دلیل جذب و شناسایی کارکنان آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی است که رتبه اول کشوری را از لحاظ پوشش تحصیلی به خود اختصاص داده است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی  خراسان رضوی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ مقام کشوری در جشنواره‌های مختلف توسط دانش‌آموزان استثنایی اخذ شده است که در جشنواره خوارزمی ۵۳ نفر مقام استانی و ۲۳ نفر به مرحله کشوری راه یافتند.

وی افزود:  دانش‌آموزان استثنایی، مقام اول در رشته‌های نمایش صحنه‌ای، سرود نابینایان و نماهنگ در ناشنوایان را از آن خود کردند و همچنین از ۱۵ اثر جشنواره هنری، ۱۳ اثر مقام کشوری را از آن خود کردند.

۸ مدرسه تخصصی برای دانش‌آموزان دارای اختلال شنوایی در خراسان رضوی

خراسان رضوی  تراز اول در سطح کشور از لحاظ  کیفیت و گستره  خدمات مدارس استثنایی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این بازدید اظهار کرد: خدماتی که در این مدارس انجام می‌شود، تنها یکی از نیازهای ویژه دانش‌آموزان استثنایی بود که بار دیگر خراسان رضوی توفیق تراز اول بودن در سطح کشور از لحاظ  کیفیت و گستره  خدمات را داشته‌است.

 سید امیر شوشتری ادامه داد: همکاران ما زحمات گستره‌ای در آموزش استثنایی می‌کشند که الحمدالله حمایت‌هایی از ارگان‌های دیگر مانند شهرداری و استانداری از دانش‌آموزان استثنایی می‌شود.

وی افزود:  رضایت اولیا این دانش‌آموزان نشان از تلاش بی‌وقفه همکاران بوده که آرامشی را به خانواده‌های کم‌شنوا می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha