• دوشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403070906863
  • منبع : خبرگزاری‌ها

سید وعده‌های صادق

سید وعده‌های صادق

از زمانی که سید مقاومت جنوب لبنان را از اشغال اسرائیل در ماه مه ۲۰۰۰ آزاد کرد به فرمانده‌ای تبدیل شد که دشمن صهیونیست او درباره‌اش اذعان می‌کرد او درباره هر آنچه که وعده می‌دهد صادق است؛ حالا اما وعده مهمی از او باقی مانده که خواب و خوراک از دشمن گرفته؛ وعده‌ی پیروزی نهایی.

به گزارش ایسنا، به نقل از ایمنا، از زمانی که سید مقاومت، شهید سید حسن نصرالله جنوب لبنان را از اشغال اسرائیل در ماه مه ۲۰۰۰ آزاد کرد به فرمانده‌ای تبدیل شد که دشمن صهیونیست او درباره‌اش اذعان می‌کرد او درباره هر آنچه که وعده می‌دهد صادق است، تا جایی که مشهور است که در سرزمین‌های اشغالی، به تهدیدهای او بیش از سخنان سران رژیم صهیونیستی اعتماد داشتند و می‌دانستند هرچه بگوید، از آن باز نخواهد گشت و اگر تهدیدی کند، حتماً به آن عمل می‌کند.

او سی سال پیش وعده داد که روزی لبنان را از اشغالگران پاکسازی خواهد کرد و در سال ۲۰۰۰ این وعده را عملی کرد و رژیم صهیونیستی را که تا آن روز در هیچ جنگی شکست نخورده بود به زانو در آورده و از جنوب لبنان اخراج و جشن و شادمانی را به مردم هدیه داد.

او در سال ۲۰۰۴ قول داد که زندانیان لبنانی از جمله سمیر قنطار را از زندان‌های اسرائیل بازگرداند و این کار را هم کرد.

در سال ۲۰۰۶ نیز در جنگ ۳۳ روزه وعده داد که مقاومت پیروز است و دشمن گزینه‌ای جز شکست ندارد و سرانجام نیز همانگونه شد که او وعده داد بود. در همان زمان وعده آزادی اسرا را داد و در سال ۲۰۰۸ آن را نیز محقق کرد و صدها اسیر از فلسطین، لبنان و کشورهای عربی را در تبادل با رژیم صهیونیستی آزاد کرد. وی وعده داد که سوریه در برابر تروریسم تحمیلی پیروز خواهد شد و سرانجام این وعده را محقق ساخت و امروز سوریه با افتخار بار دیگر به جمع اتحادیه عرب بازگشته است.

اینها باعث شد جهان عرب، بعد از پیروزی مقاومت در جنگ «تموز»، رهبر مقاومت لبنان را با جمال عبدالناصر، رئیس جمهور فقید مصر و رهبر افسانه‌ای اعراب مقایسه کند. در نگاه آنها ناصر نیز مانند نصرالله، انقلابی و بسیار کاریزماتیک بود. هر دو سخنوران عالی بودند و طرفداران زیادی در جهان عرب داشتند. اما وقتی صحبت از نبرد با اسرائیل می‌شود جمال عبدالناصر کجا و سید حسن نصرالله کجا! سید حسن تحقق همه آرزوها و رویاهای ناکام ناصر در مبارزه با دشمن اشغالگر بود. ناصر از اولین جنگ اعراب و اسرائیل پس از «عارضه ۱۹۴۸» که به عنوان افسری جوان در غزه محاصره شده و دستور عقب نشینی دریافت کرد تا ۲ نبرد بعدی با صهیونیست‌ها این بار در قامت رئیس جمهور مصر، همه را شکست خورد، اما سید حسن نصرالله بیش از ۲ دهه در تمامی میدان‌ها و «ساحات» اسرائیل را شکست داد و زمین گیر کرد.

با این وجود سید مقاومت همواره خود را سرباز ولایت می‌دانست، تا جایی که در سال ۱۳۷۹ و در کنفرانس بین‌المللی فلسطین که در تهران برگزار شد، بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری، در برابر چشم همگان و در حالی که مراسم از ده‌ها ایستگاه تلویزیونی به طور زنده در سراسر جهان پخش می‌شد، از وسط سالن جلو آمد و متواضعانه بر دستان مقام معظم رهبری بوسه زد. بعد از آن در مصاحبه‌ای از او دلیل این حرکت را در چنین فضایی پرسیدند، سید با صراحت پاسخ داد: «هدفم این بود که اگر در پی پیروزی بزرگ و آزادی جنوب لبنان و فرار ذلیلانه صهیونیست‌ها مرا به عنوان قهرمان و محبوب‌ترین چهره جهان عرب مطرح کردند به جهانیان نشان بدهم ما هر چه داریم نتیجه پیروی و پیوند با ولی امر مسلمین است.»

حالا پس از شهادت این فرمانده بزرگ، وعده دیگری از او باقی مانده که این روزها زیاد دست به دست می‌شود تا قوت قلب داغداران جبهه مقاومت باشد، دست نوشته کوتاهی به خط و امضای خود سید که در آن به عربی نوشته است: «باسمه تعالی، قطعاً سننتصر» یعنی که «قطعا پیروز خواهیم شد». و این وعده صادق دیگری است که سید مقاومت به تاسی از ولی خود، از آن سخن گفته است. او هنوز هم پرچمدار این جبهه است و روح بلندش درست مانند همرزمان شهیدش چون عماد مغنیه، سمیر قنطار، بدرالدین، سردار سپهبد قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و اسماعیل هنیه در معادلات این عالم اثرگذار است. آری سید حسن نصرالله مرد وعده‌های صادق بود و طولی نخواهد کشید که وعده نهایی او نیز ریشه سرطانی به نام صهیونیسم را برای همیشه بخشکاند و آزادی فلسطین را رقم بزند.

در امتداد مسیر مبارزه امام موسی صدر

در همین راستا سید احمد سادات درباره شخصیت شهید سید حسن نصرالله اظهار کرد: دبیرکل پیشین حزب الله، در واقع شخصیتی کم نظیر و برجسته‌ترین رهبر گروه‌های مقاومت بر علیه رژیم صهیونیستی بود. ایشان به خاطر ایمان عمیق و روحیه قوی‌، همواره نمادی از صلابت و پایداری در مقابل اشغالگران و صهیونیسم جهانی بود. سید حسن در شرایطی که تهدیدات صهیونیست‌ها با حمایت و حضور آمریکایی‌ها و نیروهای چند ملیتی بر سر لبنان و منطقه سایه انداخته بود، با اراده‌ای آهنین به دفاع از حقوق مردم منطقه خصوصاً لبنان و آرمان‌های مقاومت پرداخت و توانست تأثیر عمیقی بر تاریخ معاصر لبنان و مقاومت در برابر اشغالگران داشته باشد.

وی افزود: شخصیت سید به گونه‌ای بود که همواره در مواجهه با چالش‌ها و تهدیدات، آرامش خودش را حفظ می‌کرد و به دنبال تحقق اهداف والای خود بود. او به شهادت فرزندش هادی، که در درگیری با اسرائیل جان خودش را فدای آرمان‌هایش کرده بود، افتخار می‌کرد و این واقعه را نشانه‌ای از سعادت و باز شدن درهای بهشت می‌دانست. سید حسن همواره به تأثیر امام موسی صدر بر زندگی‌اش اشاره می‌کرد و می‌گفت که این شخصیت بزرگ، الگوی ایشان در مسیر مبارزه و مقاومت بوده است.

هسته اولیه مقاومت

مدیر پیشین شبکه‌های العالم و الکوثر با بیان اینکه سید حسن به عنوان دبیرکل حزب الله، نقشی کلیدی در تغییر معادلات سیاسی و نظامی در لبنان ایفا کرد، گفت: او و حزب الله با مبارزات خود توانستند اشغالگری اسرائیل را به چالش کشیده و از حقوق مردم لبنان دفاع کنند. لبنان، بخشی از این منطقه، به شدت تحت تأثیر شرایط ناشی از درگیری‌های اعراب و اسرائیل و همچنین اختلافات منطقه‌ای قرار داشت. یک سال قبل از پیروزی انقلاب، اسرائیل بخش‌هایی از جنوب لبنان را اشغال کرده و «کمربند امنیتی» را در مرز لبنان و فلسطین اشغالی ایجاد کرده بود.

سادات ادامه داد: این اشغالگری، به همراه تجاوزات مکرر به شهرها و روستاهای لبنان، یک بحران واقعی را به وجود آورده بود. حملات اسرائیل به لبنان به طور مداوم ادامه داشت و مناطق مختلف لبنان زیر آتش توپخانه‌ها و هواپیماهای جنگی اسرائیلی‌ها بودند. این وضعیت، به شدت بر زندگی مردم لبنان تأثیر گذاشته و آنها را در شرایطی دشوار قرار داده بود. در آن زمان بود که هسته اولیه حزب الله در ابتدا به عنوان مقاومت و جهاد اسلامی شکل گرفت و بعداً به حزب الله تغییر نام داد. سید در آن زمان جوانی بیست و دو - سه ساله بود که وارد کار تشکیلاتی حزب الله شد.

وی یادآور شد: اگر حزب الله و مقاومت دلیرانه‌ی آنها وجود نداشت، مناطق اشغالی جنوب لبنان تحت اشغال اسرائیل باقی می‌ماندند. نصرالله با رهبری خود، نه تنها به مقاومت علیه اشغالگران کمک کرد، بلکه باعث ایجاد وحدت و همبستگی در میان گروه‌های مختلف لبنانی شد. در لبنان ۱۸ طایفه وجود دارند که هر طایفه هم ارتباطات وثیقی با کشورهای خارجی دارند، جالب اینجا است که شخصیت سید حسن به گونه‌ای بود که همپیمانان حزب الله فقط از شیعیان نبودند بلکه طیف وسیعی از سایر طوایف اعم از مسیحیان مارونی و کاتولیک، تا درزی‌ها و اهل سنت را شامل می‌شد.

سید وعده‌های صادق

کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: نصرالله همچنین به عنوان یک سخنران توانا و استراتژیست، توانست افکار عمومی را به سمت آرمان‌های مقاومت هدایت کند و با استفاده از نطق‌های کوبنده خود، پیام‌های خود را به گوش همگان برساند. او به خوبی می‌دانست که در دنیای امروز، رسانه‌ها نقش مهمی در شکل‌دهی به افکار عمومی و ایجاد تغییر دارند و از این ابزار به نحو احسن بهره‌برداری می‌کرد. رسانه‌ها و تحلیلگران اسرائیلی روی سخنان سید خیلی حساب می‌کردند و افکار عمومی صهیونیست‌ها همواره نسبت به سخنان سید حسن و وعده‌هایی که می‌داد حساس بودند و به آنها باور داشتند، چون همیشه صادقانه رفتار می‌کرد و از اظهارات مبالغه‌آمیز و وعده‌های پوچ اجتناب می‌کرد.

رهبر محبوب جهان عرب

سادات با بیان اینکه شخصیت شهید سید حسن نصرالله به عنوان یک رهبر مذهبی و سیاسی، نه تنها در لبنان بلکه در سطح منطقه تأثیرگذار بود، گفت: او به عنوان نماد مقاومت و پایداری، در قلب مردم جای داشت و با تلاش‌های مستمر خود، به دنبال آزادی فلسطین و قدس شریف از اشغال صهیونیست‌ها بود. بعد از سال ۲۰۰۶ و جنگ ۳۳ روزه محبوبیت سید در جهان عرب به اوج خودش رسید به گونه‌ای که در نظرسنجی‌ها رتبه‌ی اول محبوبیت را کسب کرده بود.

وی در خصوص دیدار خود با سید حسن نصرالله گفت: چند سالی که در لبنان بودم با سید حسن به صورت مداوم دیدار داشتم و حدوداً هر دو ماه یک بار ایشان را ملاقات می‌کردم. برجسته‌ترین صفت و ویژگی بارزی که از ایشان دیدم تبعیت محض از مقام معظم رهبری بود. یک بار سید درباره موضوعی تعبیری داشتند که برایم بسیار جالب بود و نشان از تبعیت محض ایشان داشت، گرچه آن موضوع برخلاف نظر شخصی ایشان بود ولی با توجه به نظر حضرت آقا، بر خلاف خواسته‌ی خودشان عمل کردند. به ایشان عرض کردم که سید جان در ایران خیلی‌ها ادعای ذوب شدن در ولایت را دارند اما در نهایت در برابر نظر و خواست رهبری نظر خودشان را ابراز می‌کنند، اما ذوب واقعی در ولایت شما هستید که نه تنها بر حسب نظر ایشان عمل می‌کنید بلکه حتی نظر خودتان را هم در برابر نظر ایشان ابراز نمی‌کنید. روحش شاد و راهش تا ابد ماندگار باد.

حزب الله به سرعت خود را بازسازی خواهد کرد

سادات با اشاره به سرنوشت حزب الله پس از ترور سید حسن نصرالله گفت: سید مقاومت شخصیتی برجسته و تأثیرگذار در جهان اسلام بود که از توانایی‌های تحلیلی و مدیریتی بالایی برخوردار بود و قطعاً شهادت و ترور ایشان در کوتاه مدت تأثیر روانی بر رزمندگان حزب الله و محور مقاومت خواهد داشت، اما تأثیر این ترور مقطعی است چرا که حزب الله به دلیل تشکیلات و ساختار سازمانی خود، به سرعت خود را بازسازی خواهد کرد. اداره حزب الله به صورت شورایی و تشکیلات آن بسیار قوی است و کسی که حزب الله را از نزدیک بشناسد قدرت و قوت این تشکیلات را به خوبی لمس می‌کند، لذا انتخاب دبیر کل شاید هم تا کنون صورت گرفته باشد اما رسانه‌ای نشده است. جالب اینجا است که حتی برخی از تحلیلگران غربی و اسرائیلی اذعان کرده‌اند که این ترور و ترورهای مشابه تأثیر راهبردی بر حزب الله نخواهد داشت.

کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: پس از ترور فرماندهان متعدد و انفجار پیجرها، حزب الله بر سه نکته اساسی و چالشی تمرکز کرد، اولین این چالش‌ها سازمانی بود که با بدنه‌ی غیر نظامی حزب الله مرتبط است، چالش دوم عملیاتی و مرتبط با ساختار نظامی حزب الله است و سومین چالش هم چالشی استراتژیک است که با تصویر حزب الله نزد افکار عمومی مرتبط است. این سه چالش عمده در واقع ضامن حفظ برتری حزب الله و ایجاد توازن وحشت در برابر رژیم صهیونیستی است که در حال حاضر در دستور کادر رهبری حزب الله است.

وی تاکید کرد: همانطور که عرض کردم حزب الله در لبنان جایگاه ویژه‌ای دارد و مقاومت در این کشور به یک طایفه خاص محدود نمی‌شود. شخصیت‌های مختلفی از اقوام گوناگون در این سازمان حضور دارند که نشان‌دهنده وحدت کامل در میان طوایف لبنان برای حفظ تمامیت ارضی کشور است. در شرایط کنونی قطعاً حزب الله به پشتوانه‌ی تشکیلات قوی، کادر مؤمن و با صلابت و پشتیبانی مردم لبنان و سایر اضلاع محور مقاومت به سرعت خود را بازسازی نموده و ضربات دردناک خود را بر سر صهیونیست‌ها وارد خواهد کرد.

لبنان و قطعنامه ۱۷۰۱

سادات در خصوص درخواست دولت لبنان برای توقف تجاوزات اسرائیل و اجرای قطعنامه سازمان ملل، گفت: نخست وزیر لبنان خواستار اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ و کلیه قطعنامه‌های بین‌المللی مربوطه شده است و این البته چیز جدیدی نیست، چرا که همواره رژیم صهیونیستی قطعنامه را نقض کرده و لبنان نیز نقض قطعنامه را از سالیان قبل به شورای امنیت گزارش کرده است، اما نکته‌ی طرح این موضوع در حال حاضر این است که رژیم صهیونیستی خود را برای انجام عملیات زمینی محدود در جنوب لبنان آماده می‌کند و به نظر می‌رسد دولت لبنان به دنبال ایجاد فشار بین‌المللی برای ممانعت از این عملیات است.

وی افزود: دوم آنکه کشورهای اروپایی و آمریکا و برخی کشورهای عربی خواهان آن هستند که پس از شهادت سید حسن نصرالله چیزی که با جنگ و کشتار و ترور موفق به انجام آن نشده‌اند از طریق حقه‌های دیپلماتیک به آن برسند که البته بعید است که حزب الله بدون انجام آتش بس در غزه با آن موافقت کند.

کارشناس مسائل منطقه در انتها تصریح کرد: این نکته نیز قابل توجه است که اروپایی‌ها و همپیمانان عربی آمریکا اعم از عربستان، امارات، مصر و اردن از طریق سیاسیون مورد حمایت مثل فواد سنیوره و سمیر جعجع و… و همچنین با استفاده از رسانه‌های فعال خود به دنبال ایجاد اختلاف در بین مردم لبنان هستند تا بگونه‌ای افکار عمومی را برعلیه حزب الله تحریک کنند که بر حزب الله فشار وارد کنند تا از پیوند مقاومت لبنان و مقاومت غزه عقب نشینی کند، اما به نظر می‌رسد که این تحرکات برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱، در حال حاضر چشم اندازی ندارد چرا که اوضاع در جنوب لبنان در نظر حزب الله با مسیر جنگ در غزه مرتبط است و هر زمان که تجاوزها علیه غزه پایان یابد، عملیات نظامی در جنوب نیز متوقف خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
امروز ۱۲:۱۴

بامان الله یاشهید الله💔🥺