• دوشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403070906756
  • خبرنگار : 50046

ثبت تصاویر حضور پلنگ بر روی لاشه گاو اهلی در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی شیروان

ثبت تصاویر حضور پلنگ بر روی لاشه گاو اهلی در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی شیروان

ایسنا/خراسان شمالی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیروان گفت: صحنه شگفت انگیز شکار یک گاو اهلی در منطقه حفاظت شده گلیل وسرانی از سوی پلنگ ایرانی به تصویر کشیده شد.

میثم باقری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از اهالی روستای سرانی به اداره حفاظت محیط زیست شیروان اطلاع داد که یکی از گاوهایش توسط پلنگ کشته شده است.

وی افزود: به دنبال دریافت این گزارش محیط بانان و کارشناسان محیط زیست شهرستان با همراهی یکی از همیاران، راهی محل مشاهده لاشه گاو در منطقه حفاظت شده گلیل وسرانی شده و به بررسی موضوع پرداختند.

باقری افزود: کارشناسان با احتمال اینکه حیوان مهاجم دوباره سراغ لاشه باز می گردد، به منظور ثبت تصاویر، نسبت به نصب یک دوربین تله ای مقابل لاشه اقدام کردند.

وی ادامه داد: پس از گذشت چند روز و بازبینی تصاویر ثبت شده دوربین ها حضور یک پلنگ نر و بالغ بر روی لاشه و تغذیه از آن در زمان های متفاوت ثبت شده است.

باقری افزود: نخستین تصویری که توسط دوربین ثبت شده حضور گونه پلنگ بر روی لاشه بوده است و فاصله کم بین زمان ترک محل توسط کارشناسان و زمان حضور پلنگ روی لاشه نشان می دهد پلنگ هنگام حضور ماموران و در طول مراحل بررسی و نصب دوربین در مکانی در همان حوالی به انتظار نشسته و احتمالا آنها را زیر نظر داشته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به غنای تنوع زیستی منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی، علاوه بر پلنگ، پرندگانی نظیر عقاب طلایی، کرکس سیاه و کرکس مصری نیز از لاشه تغدیه کرده اند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیروان گفت: آقای طبیب دامدار مسئولیت پذیری است که پس از تلف شدن یکی از گاوهایش توسط پلنگ، مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست شیروان گزارش کرده است و در همین رابطه اداره کل حفاظت محیط زیست شیروان با تشکر از اقدام مسئولانه این دامدار در اطلاع رسانی به موقع به محیط زیست و اقدام نکردن خودسرانه و تلافی جویانه نسبت به پلنگ اعلام می‌ کند جبران خسارت وارده به وی در حال پیگیری است و با توجه به بیمه پلنگ ایرانی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست خسارت  وارده به ایشان پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha