• یکشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403070806577
  • خبرنگار : 50975

خودکفایی پایدار گندم متناسب با نرخ رشد جمعیت افزایش می‌یابد

خودکفایی پایدار گندم متناسب با نرخ رشد جمعیت افزایش می‌یابد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و همکاری جهادکشاورزی استان‌ها، خودکفایی پایدار متناسب با نرخ رشد جمعیت افزایش پیدا می‌کند، گفت: هدف‌گذاری ۱۰۰ درصدی خودکفایی گندم در برنامه هفتم به شکل پایدار پیش‌بینی شده است.

سهراب سهرابی امروز هشتم مهرماه در همایش آغاز سال زراعی و طرح جهش تولید در دیم‌زارهای چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ با اجرای پروژه‌های خودکفایی گندم، میران خرید تضمینی گندم از ۴.۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ به ۷.۵ میلیون تن و در سال گذشته به ۱۰.۵ میلیون تن و امسال به ۱۲ میلیون تن رسید.

مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: با این میزان تولید گندم تمام نیازهای کشور در حوزه خبازی‌ها، صنف و صنعت تامین و ایران در تولید گندم برای مصارف مختلف خودکفا می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و همکاری جهادکشاورزی استان‌ها، خودکفایی پایدار متناسب با نرخ رشد جمعیت افزایش پیدا می‌کند، گفت: هدف‌گذاری ۱۰۰ درصدی خودکفایی گندم در برنامه هفتم به شکل پایدار پیش‌بینی شده است.

سهرابی افزود: برای رسیدن به خودکفایی ۱۰۰ درصدی خودکفایی گندم، توسعه مصرف محصولات لیبل‌دار، مصرف متعادل کودهای شیمیایی، توسعه کشت‌های مکانیزه، اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، مدیریت برداشت محصول و کاهش ضایعات و روش‌های نوین کشت از جمله اقداماتی بوده که در شرایط کنونی می‌توانند کشور را برای همیشه خودکفا کنند.

وی با اشاره به اینکه در تمام جهان خودکفایی در محصولات اساسی از جمله گندم بسیار مهم است، اضافه کرد: از جمله تاکیدات مقام معظم رهبری رسیدن به این مهم و قرار دادن این امر در دستور کار است. 

سهرابی بیان کرد: در کشور دو میلیون هکتار کشت گندم آبی و چهار میلیون هکتار کشت گندم دیم قرار دارد که در این سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار بهره‌بردار گندم مشغول به کارند.

مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: میزان خرید تضمینی گندم تا امروز ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار تن بوده که ۵۰۰ هزار تن بذور اصلاح شده در طبقات مختلف تهیه و ۱۰۰ درصد برنامه بذری کشور تحقق پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه نان مهم‌ترین قسمت سبد غذایی ایرانیان است، گفت: امنیت غذایی و خودکفایی گندم‌ از مهم‌ترین اهداف وزارت جهاد کشاورزی است.

سهرابی افزایش خرید تضمینی و تولید گندم با وجود بارش کم را مطلوب دانست و افزود: ارتقای بهره‌وری آب، انتخاب مزارع مشارکتی ارقام تغذیه و تراکم بوته با همکاری بخش‌های تحقیقاتی از جمله مواردی لست که امنیت غذایی و خودکفایی را تضمین می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha