• یکشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403070806554
  • خبرنگار : 71415

واشنگتن پست: آمریکا به دنبال پایان دادن به حضور نظامی در عراق نیست

واشنگتن پست: آمریکا به دنبال پایان دادن به حضور نظامی در عراق نیست

روزنامه واشنگتن پست نوشت مقام‌های آمریکایی با بی اعتنایی نسبت به گزارش‌های اخیر در خصوص پایان دادن به حضور نظامی این کشور در عراق همچنان برای حفظ این حضور نظامی برنامه‌ دارند.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست با انتشار گزارشی فاش کرد مقام‌های آمریکایی اظهارات مقام‌های عراقی درباره اینکه نظامیان آمریکایی قرار است طبق توافق اعلام شده بین ۲ کشور به حضور نظامی خود در عراق پایان دهند را کم‌اهمیت می‌دانند و مدعی هستند که این حضور نظامی به بهانه مقابله با تهدیداتی نظیر داعش حفظ خواهد شد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، هر چند مقام‌های عراق در حالی اخیرا خبر از یک برنامه توافق شده برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق دادند اما واشنگتن حالا روایت متفاوتی را ارائه کرده و مدعی منتفی بودن پایان حضور نظامی در عراق است

در این گزارش آمده است: «مقام‌های آمریکایی روز جمعه اعلام  کردند بر سر یک تغییر ۲ مرحله‌ای در حضور نظامی این کشور در عراق توافق کرده‌اند و این همچنان اجازه به تداوم عمیات‌ها علیه شبه‌نظامیان داعش در سوریه خواهد داد و مغایر با ارزیابی اولیه بغداد مبنی بر به اجرا در آمدن طرح خروج تقریبا کامل از عراق است.»

به ادعای واشنگتن پست هر چند ۲ هفته پیش دولت عراق خبر از توافقش با دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بر سر خروج اکثریت سربازان آمریکایی در عرض ۲ سال آینده از عراق داد اما واشنگتن به دلیل «تلاطمات شدید» در غرب آسیا نمی‌خواهد تحرکات نظامی خود را فاش کند و به همین دلیل می‌خواهد نسبت به وضعیت حضور نظامی خود در عراق تردید و سردرگمی به وجود بیاورد.

واشنگتن پست: آمریکا به دنبال پایان دادن به حضور نظامی در عراق نیست
نظامیان آمریکایی مستقر در عراق

هم‌اکنون ۲۵۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند. مقام‌های عراقی گفته‌اند بعد از تکمیل برنامه خروج نظامیان آمریکایی از عراق یک نیروی کوچک آمریکایی در شمال عراق باقی می‌ماند تا با شبه‌نظامیان از جمله داعش مقابله کند. اما به نوشته واشنگتن پست مقام‌های وزارتخانه‌های دفاع و امور خارجه ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگاران از تایید این برنامه‌ها خودداری و ادعا کردند دولت آمریکا مایل به «شراکت امنیتی پایدار» با عراقی‌ها است.

یک مقام دولت جو بایدن که نامش را فاش نساخت مدعی شد: «مایلم تاکید کنم ماموریت نظامی آمریکا در عراق دچار تحول خواهد شد. ما در حال حرکت به سمت نوعی از روابط امنیتی ثمربخش بلند مدت بین آمریکا با شرکایش در سراسر جهان هستیم.»

او صرفا گفت که تعداد سربازان آمریکایی در عراق «البته دچار تغییراتی خواه شد» اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد و در عین حال گفت که مذاکرات مقام‌های آمریکایی و عراقی همچنان ادامه دارد.

واشنگتن پست: آمریکا به دنبال پایان دادن به حضور نظامی در عراق نیست

«سابرینا سینگ»،‌ سخنگوی پنتاگون نیز در نشستی جداگانه به طور مبهم گفت: «معقول آن است که بگوییم جای پای ما در داخل این کشور قرار است تغییر کند» اما جزئیات دیگری ارائه نکرد.

در گزارش واشنگتن پست آمده که مقام‌های آمریکایی تایید کرده‌اند مرحله نخست این به اصطلاح «تحول» در حضور نظامی در عراق به ماموریت نظامی کنونی این کشور در عراق  تحت عنوان مبارزه با داعش تا سپتامبر ۲۰۲۵ پایان داده و نیروهای آمریکایی شماری از پایگاه‌ها را ترک می‌کنند. مقام ارشد دولت آمریکا همچنین درباره مرحله دوم این طرح گفت، بغداد و واشنگتن «به تفاهم رسیده‌اند» که طبق آن حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی مستقر شده به بهانه عملیات علیه داعش در سوریه همچنان تا دست کم سپتامبر ۲۰۲۶  مورد پشتیبانی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق از سمت پشت مرز در سمت خاک عراق قرار خواهند گرفت.

واشنگتن پست: آمریکا به دنبال پایان دادن به حضور نظامی در عراق نیست
نظامیان آمریکایی مستقر در عراق

طبق گزارش واشنگتن پست دولت عراق به درخواست برای اظهار نظر در مورد این روایت مبهم دولت آمریکا در مورد قضیه خروج نظامیان آمریکایی از عراق فعلا پاسخ نداد.

طبق تحلیل این روزنامه آمریکایی واشنگتن با مبهم نگه داشتن موضعش درباره خروج نظامیان از عراق به دنبال داشتن فضا برای مانور در مذاکرات با بغداد است و این ابهام همچنین حساس بودن این مذاکرات را برملا می‌سازد. با این وجود واشنگتن پست اعتراف می‌کند حضور نظامیان آمریکایی در عراق شدیدا مورد نفرت مردم عراق قرار دارد و از زمان شروع حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بعد از عملیات «طوفان الاقصی» گروه‌های مردم و مقاومت عراق مکررا به مواضع آمریکا در عراق و نقاط دیگر منطقه حمله کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha