• یکشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070806356
  • خبرنگار : 50558

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه تشریح کرد

اسرائیل و چالش جنگ همزمان در جبهه‌های لبنان و غزه

اسرائیل و چالش جنگ همزمان در جبهه‌های لبنان و غزه

ایسنا/خراسان رضوی پس از عملیات پیجرها، انفجار تجهیزات الکترونیکی و ترور فرماندهان گردان رضوان حزب‌الله، رژیم صهیونیستی اقدام به حملات هوایی به ضاحیه جنوبی بیروت و ترور سید حسن نصرالله کرد.

تاکنون ضاحیه بارها مورد حملات شدید هوایی صهیونیست‌ها قرار گرفته بود، اما خوی جنگ‌طلب نتانیاهو آرام نگرفت و بنابر ادعای او این رژیم قصد دارد به حملاتش به قدری ادامه دهد تا پیروزی را برای خود تضمین کند.

این اظهارات نتانیاهو پس از آن صورت گرفت که در نیویورک فرمان حمله به ضاحیه را داده بود و ارتش رژیم صهیونیستی در حمله هوایی گسترده و شدید به ضاحیه،‌ «سید حسن نصرالله» را مورد هدف قرار داد و جهان را در شوک ترور دبیرکل حزب‌الله فرو برده بود.

شهید سیدحسن نصرالله از بنیانگذاران حزب‌الله، در سن ۳۳ سالگی به عنوان سومین دبیرکل حزب انتخاب شده بود. حزب‌الله در بیانیه روز گذشته خود با اشاره به پیروزی‌های مقاومت به فرماندهی دبیرکل شهیدش نوشت: سرانجام سیدحسن نصرالله نیز به یاران شهید خود، پیوست؛ رهبری که آزادسازی لبنان در سال ۲۰۰۰، پیروزی مقاومت در سال ۲۰۰۶ و در سایر نبردهای حمایت از فلسطین، غزه و مردم مظلوم فلسطین را در کارنامه خود دارد.

ابوالقاسم شهریاری، تحلیلگر مسائل منطقه غرب آسیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بمباران پیاپی ضاحیه با هدف ترور شهید سید حسن نصرالله، اظهار کرد: ضاحیه یکی از استراژی‌های نظامی رژیم صهیونیستی است. از سال ۲۰۰۶ به بعد دکترین ضاحیه توسط گادی آیزنکوت، ژنرال اسرائیلی ایجاد شد و پس از آن چه توسط رژیم و چه دیگر کشورها به کار گرفته شد. این دکترین به معنای حملات سخت و شدید برای ضربه زدن به بدترین شکل ممکن است که در تاریخ معاصر هم استفاده از آن زیاد دیده شده است. در دکترین ضاحیه شیوه بمباران به صورتی است که یک منطقه را انتخاب و وجب به وجب آن را بمباران می‌کنند به‌ طوریکه هیچ چیزی باقی نماند.

وی با اشاره به اینکه این استراتژی در غزه هم استفاده شده، اضافه کرد: صهیونیست‌ها در غزه هم یک ناحیه را انتخاب و کاغذ پخش می‌کردند و هشدار خروج می‌دادند و سپس بعد از ۲۴ ساعت اتفاقی مشابه ضاحیه می‌افتاد. نکته اینجاست که رژیم صهیونیستی پیوست رسانه‌ای بسیار قوی برای اقداماتش دارد؛ چیزی که ما شاید از آن غافل بودیم. در حالیکه صهیونیست‌ها از همین پیوست‌ها برای توجیه اقدامات خودشان استفاده می‌کنند.

اسرائیل و چالش جنگ همزمان در جبهه‌های لبنان و غزه

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: نکته بعدی اینکه چه در غزه و چه در جنوب لبنان هیچ پدافند هوایی وجود ندارد و اگر هم در جنوب لبنان وجود داشته باشد، خیلی ناچیز است. برای همین رژیم صهیونیستی می‌تواند ۸ هواپیما بلند کند و هر ۸ هواپیما وارد آسمان لبنان شود، ۸۰ بمب را شلیک کند و به محل خود برگردند.

این استاد دانشگاه در خصوص چشم‌انداز منطقه پس از ترور سیدحسن نصرالله، عنوان کرد: شخصیت‌ها در تمام نظریات علوم‌ سیاسی و روابط بین‌الملل تاثیرگذار دانسته شده‌اند. اصلا نباید با این موضوع ساده‌انگارانه مواجه شد. کاری که یک شخصیت مهم و تاثیرگذار می‌تواند انجام دهد، شاید ۱۰ نفر نتوانند بکنند. بنابراین فقدانی که با شهادت سید حسن نصرالله اتفاق افتاده عمیق است و در پیام‌های رهبری و دیگران نیز این موضوع تایید شد. اما نکته دوم این است که در آنچه که نظریه مقاومت خوانده می‌شود، فقدان رهبران به سادگی قابل حل است. یعنی شاید به ۲۴ یا ۴۸ ساعت هم نکشد که فرد دیگری جایگزین شود. محور مقاومت در طی زمان با از میان رفتن پیاپی و مکرر رهبرانش به این آمادگی رسیده که مسیر را با جایگزین کردن افراد ادامه دهد.

شهریاری افزود: با توجه به پیامی که رهبر انقلاب منتشر و عنوان کردند که باید مسلمانان جهان به مردم لبنان برای حمایت از تمامیت ارضی و سیاسی این کشور مسلمان یاری رسانند، مطمئنا اقداماتی در مقابل این جنایت صورت خواهد گرفت. تاکنون برخی مبادلات با رژیم صهیونیستی قطع شده و به لحاظ سیاسی هم ممکن است تحولاتی به منظور تحت فشار قرار دادن صهیونیست‌ها انجام شود و در نهایت از سوی قدرت سخت مقاومت احتمالا طی همین ۵ روزی که عزای عمومی اعلام شده، اقداماتی صورت خواهد گرفت. باید منتظر ماند و دید چه شرایطی مناسب است زیرا امکان آسیب رسیدن به غیرنظامیان وجود دارد و این همیشه خط قرمز جبهه مقاومت بوده است.

همراهی غیرانسانی کشورهای عرب با اسرائیل

وی با اشاره به مواضع کشورهای اسلامی و آمریکا نسبت به ترور شهید سید حسن نصرالله، گفت: به دلیل عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عرب با رژیم صهیونیستی و در هم تنیدگی بسیار شدیدی که میان رژیم با کشورهای عرب پیرامونی‌اش در حوزه اقتصاد و تکنولوژی وجود دارد، باید پذیرفت که نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی در این خصوص متصور بود. حدود ۷۰ درصد انرژی رژیم را کشورهای اسلامی غیرمقاومت تامین می‌کنند؛ کشورهایی که طی یک سال گذشته حتی قطره‌ای از فروش نفت خود به رژیم نکاستند. این واقعیت را باید پذیرفت که تحریم برخی کالاها و ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی از اردن به اسرائیل هیچ تاثیری بر موضوع ندارد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: محمود عباس در سخنرانی خود در سازمان ملل همه چیز را روشن کرد. در حالیکه بسیاری در زمان سخنرانی نتانیاهو سالن را ترک کردند یا با سوت و فریاد تمسخرآمیز سعی در ممانعت از شنیده شدن صدای او داشتند، محمود عباس به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پشت تریبون رفت و گفت ما اسرائیل را به رسمیت می‌شناسیم. این نشان می‌دهد که بحرانی که امروز با آن مواجهیم بحران سیاسی است که داخل خود دولت خودگردان هم وجود دارد و حتی دولت خودگردان نیز از غزه حمایت نمی‌کند. عباس گمان می‌کرد که اگر غزه به اشغال درآید، به دولت خودگردان سپرده می‌شود، در حالیکه کاملا در اشتباه است و هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد. 

اسرائیل و چالش جنگ همزمان در جبهه‌های لبنان و غزه

شهریاری اضافه کرد: طی ۲ روز گذشته ایالات متحده هم به شدت به حمایت از اقدامات غیرانسانی نتانیاهو پرداخته، کما اینکه بمباران چند تُنی در یک منطقه و از دست رفتن جان صدها نفر را امر طبیعی می‌داند. توییت ترامپ مبنی بر اینکه با ترور شهید سیدحسن نصرالله عدالت برپا شد، نشان داد چه با ادامه دولت فعلی توسط هریس و چه با تغییر دولت، هیچ تغییری در حمایت آمریکا از رژیم صورت نمی‌گیرد و چه بسا آمریکایی‌ها بیشتر از قبل حمایت می‌کنند و از طریق دست برتری که در معادلات تجاری با بقیه کشورها دارند، می‌توانند از اقدام مقابله‌جویانه سایر کشورها نسبت به اسرائیل هم جلوگیری کنند.

این استاد دانشگاه در خصوص تاثیرات باز شدن جبهه جنگ در لبنان بر جنگ غزه، اظهار کرد: اینکه صهیونیست‌ها مدعی هستند می‌توانند در ۲ جبهه جنگ وارد شوند، تا حالا چندان مورد آزمایش قرار نگرفته تا ببینیم واقعا توانایی جنگیدن همزمان در دو جنگ لبنان و غزه را دارند یا خیر. البته خودشان که به تنهایی اصلا توانایی این را ندارند و ادعاهایشان صرفا با تکیه بر حمایت‌های لجستیکی و نظامی است که از طریق دریا توسط آمریکا دریافت می‌کنند. رژیم مطمئن است که موشک‌هایی که به سمتش می‌آید توسط انگلیسی‌ها، آلمانی‌ها و حتی فرانسوی‌هایی که در دریای سرخ و اطراف آن مستقر هستند، ردیابی می‌شود.

وی ادامه داد: مطمئنا اگر جبهه غزه مجددا فعال شود، بخشی از نیروی رژیم را به خود معطوف می‌کند و از توان نظامی آن در جنوب لبنان می‌کاهد. کما اینکه با وجود ادامه جنایات رژیم و بروز بسیاری از بیماری‌ها در غزه طی ۱۰ روز گذشته، بحران غزه از صدر اخبار فراموش شده است و خود صهیونیست‌ها هم به دلیل بمباران مکرر اطمینان نسبی از سمت غزه دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha