• یکشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070806136
  • خبرنگار : 71402

کوبا: نسل‌کشی علیه ملت فلسطین باید بدون قید و شرط و تاخیر بیشتر پایان یابد

کوبا: نسل‌کشی علیه ملت فلسطین باید بدون قید و شرط و تاخیر بیشتر پایان یابد

وزیر امور خارجه کوبا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با مردم فلسطین ابراز همبستگی کرد و چالش‌های جهانی مانند نابرابری ثروت، تامین مالی برنامه‌های آب و هوا و کاهش بدهی‌ها را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش ایسنا، «برونو ادواردو رودریگز پاریلا» وزیر خارجه کوبا شنبه در سازمان ملل گفت، ارتش رژیم صهیونیستی در ۱۱ ماه گذشته بیش از 40 هزار غیرنظامی را در غزه قتل‌عام کرده است. او همچنین به بیش از ۲۲۰ کارمند سازمان ملل که در درگیری‌ها جان باختند، ادای احترام کرد.

وزیر خارجه کوبا گفت: «نسل‌کشی علیه ملت فلسطین باید بدون قید و شرط و بدون تاخیر بیشتر پایان یابد.»

او با اشاره به خطر تشدید تنش گفت، «اسرائیل با همدستی آمریکا، جهان را به آستانه یک درگیری بزرگ جهانی رسانده است» و افزود «تجاوز غیرمسئولانه به لبنان، سوریه، ایران و مردم خاورمیانه عواقبی خواهد داشت که پیش‌بینی آن دشوار است.»

رودریگز پاریلا اظهار داشت که تقریبا ۸۰ سال پس از تأسیس سازمان ملل، «تداوم نقض منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی، تجاوزات، مداخله در امور داخلی کشورها و تحمیل اقدامات قهری یک‌جانبه برای اهداف سیاسی، به واقعیت زندگی تبدیل شده است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی کوبا افزود، صلح و امنیت جهانی توسط «دکترین‌های نظامی سلطه‌طلبانه، توسعه‌طلبانه و برترطلبانه» تضعیف می‌شود.

او گفت، هزینه‌های نظامی جهان برای نهمین سال متوالی افزایش یافت و در سال ۲۰۲۳ به ۲.۴۴ تریلیون دلار رسید؛ رقمی که شامل توسعه سلاح‌های هسته‌ای جدید هم می‌شود. او هشدار داد که صلح بدون توسعه وجود نخواهد داشت، با این حال «کشورهای توسعه‌یافته که در همین سیاره زندگی می‌کنند، کورکورانه از سرمایه‌گذاری حداقلی برای رفاه و امنیت آن خودداری می‌کنند.»

رودریگز پاریلا در بخش دیگری از سخنانش گفت: «آرزوی دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) از بین رفته است و ثروت جمعی پنج فرد ثروتمند جهان افزایش یافته است، در حالی که پنج میلیارد نفر در سطح جهان همچنان در فقر به سر می‌برند. با مالیات بر ثروت میلیاردرها، دو میلیارد نفر می‌توانند از فقر خارج شوند.»

این مقام کوبایی همچنین خواستار یک «نظم بین‌المللی عادلانه و دموکراتیک» شد که از جمله موارد بتواند «منفعت عمومی و رفاه همه مردم و مدیریت پایدار منابع طبیعی برای تضمین اعمال همه حقوق بشر برای همه مردم را تضمین کند.»

وزیر امور خارجه کوبا همچنین به تحریم تقریبا ۶۵ ساله تجاری و اقتصادی ایالات متحده علیه کوبا اشاره کرد که باعث آسیب «واضح و غیر قابل انکار» شده و بر زندگی روزمره مردم تأثیر گذاشته است و در همین حال افزود، گنجاندن این جزیره کارائیب در فهرست وزارت خارجه ایالات متحده از کشورهایی که گفته می‌شود حامی «تروریسم» هستند، «تعریف جعلی و فاقد هرگونه حکم یا دستور بین‌المللی» است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha