• یکشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403070806114
  • خبرنگار : 71496

راهپیمایی در رام‌الله، امان و رباط در محکومیت ترور سید حسن نصرالله

راهپیمایی در رام‌الله، امان و رباط در محکومیت ترور سید حسن نصرالله
تجمع اردنی‌ها در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در شهر امان

صدها فلسطینی، اردنی و مراکشی عصر شنبه در رام‌الله، امان و رباط در محکومیت ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان توسط رژیم صهیونیستی و استمرار حملات این رژیم به لبنان راهپیمایی کردند.

به گزارش ایسنا، در رام‌الله واقع در مرکز کرانه باختری، صدها تن این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و همبستگی و حمایت خود از لبنان و غزه را اعلام کردند.

شرکت‌کنندگان شعارهایی برای نصرالله و رهبران مقاومت فلسطین همانند اسماعیل هنیه و محمد الضیف و در حمایت از غزه، لبنان و یمن و مخالفت با هماهنگی‌های امنیتی (میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی) سر داده و تاکید کردند که انتقام از رژیم اشغالگر قطعی بوده و مقاومت ادامه دارد. آنها عبارت‌هایی که شهید نصرالله و شهید هنیه به آنها شهرت داشتند، تکرار کردند، از جمله «هیات منا الذله» و این گفته شهید هنیه که «هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهیم شناخت.»

راهپیمایی در رام‌الله، امان و رباط در محکومیت ترور سید حسن نصرالله
تظاهرات در رام‌الله

حاضران در راهپیمایی تاکید کردند که پیام فلسطین وفاداری به مقاومت در لبنان بوده و آنها باور دارند که این مقاومت برای آزادسازی فلسطین و مقابله با جنگ ادامه می‌یابد، همچنین آنها پرچم‌های حزب‌الله، فلسطین، لبنان و یمن و تصاویر شهید نصرالله را برافراشتند. راهپیمایی ساعت هفت عصر به وقت محلی از میدان المناره در مرکز شهر رام‌الله آغاز شد و در خیابان‌های این شهر ادامه پیدا کرد و در نهایت جمعیت تظاهرکننده به میدان المناره بازگشتند.

احزاب و گروه‌های فلسطینی و جنبش‌های مردمی و جوانان، اتحادیه‌های شغلی و سندیکاها نیز برای برپایی راهپیمایی وفاداری به لبنان و محکومیت جنایات رژیم اشغالگر در حق ملت لبنان و نوار غزه فراخوان دادند و جنبش حماس در کرانه باختری نیز از مردم فلسطین خواست پس از نمار مغرب از مساجد شهرها و روستاهای کرانه باختری و قدس اشغالی راهپیمایی‌های گسترده‌ای را در محکومیت ترور نصرالله و مخالفت با حملات به فلسطین و لبنان آغاز کنند.

در حاشیه راهپیمایی در رام‌الله «تیسیر الزبری»، یکی از اعضای کمیته پیگیری کنگره مردمی فلسطین به «العربی الجدید» گفت: مردم فلسطین اطمینان دارند که ملت و مقاومت لبنان و رهبران حزب‌الله می‌توانند به این حمله پاسخ دهند.

این مسؤول فلسطینی در ادامه نیز تاکید کرد: نصرالله معادله جدیدی را بنا کرد که می‌گوید تا زمانی که مساله فلسطین حل نشده، هیچ راه‌حلی در لبنان وجود ندارد.

«عاهد الخواجا»، از رهبران ابتکارعمل ملی فلسطین نیز به العربی الجدید گفت: رژیم صهیونیستی برای ترور هر فلسطینی و لبنانی مبارزی تلاش می‌کند اما هرچقدر هم بکشد و ویران کند، هرگز ملت فلسطین را شکست نداده و در برابر آنها بازدارندگی ایجاد نخواهد کرد، ایده و کار حزب‌الله درگروی اشخاص نیست و ما اطمینان داریم که مقاومت با وجود حزن و اندوه فقدان نصرالله، ادامه می‌یابد.

تجمع در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در امان در محکومیت ترور نصرالله

در همین رابطه صدها اردنی شنبه پس از نماز عشا در میدان مسجد الکالوتی در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در منطقه الرابیه واقع در غرب شهر امان، تجمع کرده و ترور نصرالله و تعدادی از فرماندهان حزب‌الله را و تداوم حملات به لبنان و فلسطین را محکوم کردند.

راهپیمایی در رام‌الله، امان و رباط در محکومیت ترور سید حسن نصرالله
تجمع اردنی‌ها در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در امان

اردنی‌ها در این تجمع که با فراخوان «انجمن ملی حمایت از مقاومت و میهن» و احزاب اردنی برپا شد، با در دست داشتن عکس‌های نصرالله، شعارهایی در حمایت از لبنان و مقاومت سر داده و انتقام خون شهید نصرالله و سایر شهدا و پاسخ به این جنایت را خواستار شدند. آنها همچنین شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، لبیک یا نصرالله سر دادند.

شرکت‌کنندگان در این تجمع از دولت اردن خواستند روابط خود را با رژیم اشغالگر قطع کرده و توافق وادی عربه (پیمان صلح با رژیم صهیونیستی) و توافقنامه گاز را لغو کند.

آنها با تاکید بر حمایت خود از تمامی گروه‌های مقاومت در لبنان و فلسطین تا آزاد شدن تمامی اراضی اشغالی و توقف جنایات رژیم صهیونیستی، پاسخ به ترور نصرالله را خواستار شده و از حاکمیت‌ها و دولت‌های عربی خواستند با این رژیم که به حاکمیت کشورها احترام نمی‌گذارد و از جنایات و کشتارها دست برنمی‌دارد، تمامی روابط خود را قطع کنند.

در همین رابطه «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» رژیم صهیونیستی را مسؤول کامل پیامدهای فاجعه‌بار حملاتش به لبنان دانست و اعلام کرد: اسرائیل مسؤول کامل پیامدهای فاجعه‌بار حملاتش به لبنان است که بدون هیچ مانع قانونی یا انسانی به شکلی وحشیانه آنها را آغاز کرده و همزمان به حملات خود به غزه و تشدید تنش در کرانه باختری ادامه می‌دهد.

حزب کارگران اردن نیز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی در ترور سران مقاومت در حزب‌الله و سپاه قدس هشدار داد: گروه‌های مقاومت در خطرناک‌ترین مرحله تاریخ خود قرار دارند و بهای غفلت از آن را همه متحمل خواهند شد از جمله آنهایی که گمان می‌کنند در پناهگاه امن هستند و قراردادها آنها را از سرنوشتی که در انتظارشان است، نجات خواهد داد.

اعتراضات در رباط: مقاومت هرگز نمی‌میرد

در همین چارچوب برخی فعالان مراکشی شنبه در تجمعی اعتراضی مقابل ساختمان پارلمان این کشور در رباط به شدت ترور نصرالله را محکوم و تاکید کردند: مقاومت هرگز نخواهد مرد.

در این تجمع که با فراخوان گروه اقدام ملی برای فلسطین و جبهه مراکشی حمایت از فلسطین و مبارزه با عادی‌سازی برگزار شد، شعارهایی در تجلیل از شهید نصرالله و مقاومت و محکومیت جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی سر دادند.

راهپیمایی در رام‌الله، امان و رباط در محکومیت ترور سید حسن نصرالله
تظاهرات مراکشی‌ها

از سوی دیگر واکنش‌های احزاب مراکشی در محکومیت جنایت ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه دارند، از جمله آنها حزب عدالت و توسعه این کشور که در بیانیه‌ای تاکید کرد که ترور نصرالله و دیگر جنایات رژیم اشغالگر تنها موجب افزایش پایداری مقاومت و خاستگاه مردمی آن خواهد شد.

حزب متحد سوسیالیست این کشور نیز حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن غیرنظامیان بی‌دفاع، و نیز همدستی، غفلت و سکوت جهانی در مورد جنایات نسل‌کشی و پاکسازی نژادی و جنایات جنگی در فلسطین و لبنان را محکوم کرد.

دفتر سیاسی حزب فدرال چپ دموکراتیک این کشور نیز به شدت این جنایات مستمر رژیم صهیونیستی را محکوم و تاکید کرد: قطعا مبارزات ۲ ملت لبنان و فلسطین علیه این رژیم ظالم متوقف نخواهد شد تا پیروزی محقق شده و دشمن بیرون رانده شود.

همچنین این حزب از جامعه جهانی خواست به مسؤولیت‌های تاریخی خود در اجرای قوانین بین‌المللی و توقف جنایات جنگی رژیم اشغالگر که به شکلی برنامه‌ریزی‌شده علیه غیرنظامیان بی‌دفاع در فلسطین و لبنان انجام می‌شود، عمل کند.

از سوی دیگر، گروه عدالت و احسان، بزرگترین تشکل اسلامی مراکش اعلام کرد: ترورها به نبردها پایان نداده و هیچ ملتی را تضعیف نمی‌کند، تمامی جنایات این رژیم نشان‌دهنده بربریت و بزدلی آن و غفلت جامعه جهانی در حفاظت از ۲ ملت فلسطین و لبنان است و ما از مردم امت اسلامی می‌خواهیم به حمایت خود از مقاومت ادامه داده و در برابر نقشه‌های دشمن برای تضعیف اراده‌شان و گسترش باور شکست بیدار و هوشیار باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha