• یکشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403070806018
  • منبع : بازار

آمادگی و روش درست مطالعه برای آزمون کارشناس رسمی

آمادگی و روش درست مطالعه برای آزمون کارشناس رسمی

سوالات آزمون کارشناس رسمی دادگستری سطحی هستند و نظام قضایی انتظار ندارد که شما با مطالعه برای آزمون به یک حقوق‌دان تبدیل شوید اما باید منابع را درست انتخاب کنید.

به گزارش ایسنا به نقل از انتشارات نوآور، وقتی یک پرونده قضایی در حوزه مهندسی و راه و ساختمان یا حتی ماشین سازی، برق و هر حوزه مهندسی دیگری روانه دادگاه می‌شود، قاضی به کمک یک کارشناس رسمی نیاز پیدا می‌کند. هرچه باشد قاضی یک حقوقدان است و از مهندسی سررشته‌ای ندارد و برای صدور یک حکم عادلانه به اطلاعات و دانش یک مهندس نیاز دارد. اما از آنجایی‌که قاضی نمی‌تواند به هر مهندسی در این زمینه اعتماد کند، سمت کارشناس رسمی ایجاد شده است.

شما با شرکت در آزمون مربوطه، می‌توانید فعالیت را به عنوان یک کارشناس رسمی دادگستری شروع کنید. اگر سال‌ها از فارغ‌التحصیلی شما می‌گذرد و برای شرکت در این آزمون مردد هستید باید بدانید که درست است که نظام آموزشی از بسیاری از جهات در حال تغییروتحول است؛ اما هرچقدر هم که از اخذ مدرک تحصیلی شما گذشته باشد باز هم می‌توانید یک کارشناس رسمی دادگستری باشید. برای این منظور باید روش درست مطالعه برای آزمون را بدانید.

شرکت در آزمون کارشناسی رسمی برای مهندسان

 مهندسانی که در زمینه شغلی خود حرفی برای گفتن دارند، می‌توانند با مطالعه و شرکت در آزمون به یک کارشناس در زمینه فعالیت خود در دادگاه مشارکت کرده و اطلاعات لازم را در اختیار قاضی پرونده قرار دهند. به‌عنوان‌ مثال اگر فردی در یک سانحه ساختمانی کشته شود و قاضی نتواند محل قتل و شرایط ساختمان را بررسی کند، این کار برعهده یک کارشناس رسمی خواهد بود که در زمینه معماری و عمران فعالیت دارد. 

برای اینکه به این شغل دست پیدا کنید و به یک قاضی در حل مسئله کمک کنید، قبل از هر چیز باید حافظه خود را تقویت کنید؛ زیرا قبولی در آزمون تا حد زیادی به قدرت شما در حفظ‌کردن بستگی دارد و البته باید به منابع آزمون کارشناس رسمی هم دسترسی داشته باشید و این شاید مهم‌ترین برگ برنده شما در آزمون پیشرو باشد. اما از کجا باید شروع کنید:

سؤالات را بشناسید

قبل از مطالعه منابع آزمون باید با سبک سؤالات این آزمون آشنا باشید. این سؤالات برخلاف رشته مهندسی، حالت حقوقی و قضاوتی دارند. پاسخ سؤالات مانند مسائل ریاضی، مشخص نیست؛ بلکه شما باید بین بد و بدتر یا خوب و بهتر یک گزینه را انتخاب کنید؛ بنابراین شاید بد نباشد نگاهی به نمونه سؤالات بیندازید تا فضای فکری شما با آزمون هماهنگ شود.

شما برای بررسی تمام منابع وقت ندارید

اگر در مورد شرکت در آزمون کارشناس رسمی جستجوهایی را انجام داده باشید احتمالاً با تکنیک‌هایی مثل هرمان ابینگهاوس آشنا شده باشید در این تکنیک شما در ۴ نوبت مطالبی که مطالعه کرده‌اید را مرور می‌کنید و به‌خاطر می‌سپارید.

  • بار اول: ۹ ساعت بعد از مطالعه
  • بار دوم: ۲۴ ساعت بعد
  • بار سوم: ۲ روز بعد
  • بار آخر: ۱ هفته بعد

این روش بسیار سودمند است؛ اما چه چیزی را باید مطالعه کنید؟ خودتان را زیر آواری از منابع درمانده نکنید و به دنبال گلچین کردن باشید. با انتخاب کتاب قوانین و مقررات کارشناس رسمی دادگستری انتشارات نوآور ، به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا می‌کنید که برای موفقیت شما در این آزمون حیاتی هستند. این کتاب ۳۵۲ صفحه‌ای تمام مباحث عمومی آزمون را در برمی‌گیرد و شما را با جنبه حقوقی آزمون آشنا می‌کند.

آمادگی و روش درست مطالعه برای آزمون کارشناس رسمی

 نیازی نیست حقوق دان باشید

 این نکته را هنگام مطالعه برای آزمون در نظر داشته باشید که دادگاه از شما انتظار ندارد که با شرکت در یک آزمون به یک حقوق‌دان تبدیل شوید؛ بلکه قرار است سطح بسیاری زیادی از اطلاعات را در عمق بسیار کم به‌خاطر بسپارید؛ بنابراین لازم نیست روی هر کدام از موضوعات دقیق شوید و زمان زیادی را صرف یادگیری آنها کنید. تعداد موضوعاتی که مطالعه می‌کنید از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به تحلیل ها اعتماد نکنید

بهترین منبع برای درک سؤالات اطلاعات عمومی شما هستند؛ اما بهتر است سؤالات را تحلیل نکنید. در این صورت به‌اشتباه می‌افتید و نمی‌توانید منظور اصلی طراح سؤال را درک کنید. توجه داشته باشید که زمان شما محدود است و باید به سؤالات زیادی پاسخ بدهید.

از زمان غافل نشوید

 زمان محدود است و شما باید آن را مدیریت کنید. در حین مطالعه روی این توانایی نیز کار کنید. با شرکت در کلاس آنلاین آزمون کارشناسی رسمی با مهارت کنترل زمان نیز آشنا می‌شوید.

به دانسته های قبلی خود بیش از حد اعتماد نکنید

 ممکن است سال‌ها از شروع فعالیت شما در حوزه مهندسی گذشته باشد و تجربه زیادی در حوزه مهندسی کسب کرده باشید و این به موفقیت شما در آزمون کارشناس رسمی کمک می‌کند؛ زیرا حضور ذهن شما در مورد برخی از نکات و اعداد بسیار مهم است و باید اعدادی که به طور متداول در محاسبات مهندسی از آنها استفاده می‌کنید را به‌خاطر داشته باشید.

اما در مورد برخی از تکنیک ها و اصول مهندسی که در کارگاه ها بین مهندسان رواج دارد محتاط باشید. در بسیاری از موارد اطلاعاتی که شما از روی تجربه در کارهای خود به کار می‌گیرید در حقیقت اشتباه هستند و مهندسان نیز از این مسئله بی‌اطلاع هستند. برای آشنایی با ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها بادقت آیین نامه درج شده در کتاب قوانین و مقررات کارشناس رسمی دادگستری را مطالعه کنید. معمولاً همیشه چند سال از این بخش در آزمون طرح می‌شود که حتی مهندسان باتجربه را به چالش می‌کشد. به‌عنوان‌مثال ممکن است این سؤال در آزمون طرح شود که آیا باید در بخش‌هایی از اسکلت فولادی که در تماس با بتن هستند از ضدزنگ استفاده شود؟ جواب خیر است و این کار ممنوع می‌باشد.

یک قدم تا اخذ پروانه کارشناس رسمی دادگستری

منابع را به‌درستی انتخاب کنید و با مدیریت زمان و اجرای تکنیک های مطالعه، آموخته‌های خود را در ذهن تثبیت کنید. بعد از قبولی در آزمون کتبی مهم‌ترین قدم را برداشته‌اید. در ادامه باید در مصاحبه حضوری شرکت کنید. در ادامه کمیسیون صلاحیت شما را از نظر اولویت‌های اخلاقی بررسی می‌کند و وارد دوره کارآموزی می‌شوید. در ادامه نیز صلاحیت های اولیه به شما اعطا شده و در نهایت در مراسم تحلیف سوگند یاد می‌کنید و پروانه کارشناس رسمی را دریافت می‌کنید. تا آن روز بهتر است کتاب قانون و مقررات را زمین نگذارید و برای آزمون مطالعه کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha