• شنبه / ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403070705406
  • خبرنگار : 50233

نبود زیرساخت و مناسب‌سازی، سد راه حضور معلولین در تئاتر و سینما

نبود زیرساخت و مناسب‌سازی، سد راه حضور معلولین در تئاتر و سینما

ایسنا/سمنان مدیرکل بهزیستی استان سمنان از نبودن زیرساخت‌های لازم برای حضور بی‌دغدغه معلولین در صحنه تئاتر به‌عنوان یکی از مشکلات پیش روی جشنواره منطقه ای تئاتر افراد دارای معلولیت در سمنان نام برد.

محمود منطقی امروز (۷ مهر ماه) در نشستی خبری اظهار کرد: با ارزیابی‌های انجام‌شده فقط دو مجموعه تئاترشهر و سالن آفتاب منوط به رفع برخی ایرادها و مناسب‌سازی لازم، امکان اجرای نمایش برای هنرمندان معلول را دارند.

وی از تلاش برای مناسب‌سازی این دو سالن تا قبل از برپایی این رویداد کشوری خبر داد و بیان کرد: قرار است یک تا ۱.۵ میلیارد تومان برای مناسب‌سازی این دو سالن تخصیص یابد.

وی با انتقاد از بی‌توجهی نسبت به مناسب‌سازی‌ها در سالن‌های عمومی، گفت: براساس قانون شهرداری‌ها موظفند اخذ مجوز ساخت را منوط به رعایت کامل قانون مناسب‌سازی کنند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه در زمان طراحی این سالن‌ها باید به مناسب‌سازی آنها توجه می‌شد، اظهار کرد: بی‌توجهی به قانون مناسب‌سازی سبب شده است که امروز بسیاری از معلولین استان امکان استفاده از سالن های تئاتر، سینماها و بسیاری از مراکز فرهنگی، هنری و حتی بسیاری از مراکز گردشگری و مراکز خرید را ندارند.

معلولین باید بتوانند مانند دیگر شهروندان در مراکز و معابر عمومی حضور بیابند

وی با انتقاد از بی‌توجهی به اجرای قانون مناسب‌سازی توسط برخی دستگاه‌های مسئول، گفت: فضای شهری و عمومی باید به‌گونه‌ای باشد که افراد دارای معلولیت بتوانند به سهولت مانند دیگر شهروندان در همه مراکز و معابر عمومی حضور یابند.

او برپایی جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت را یک فرصت برای شناساندن توانمندی های معلولین دانست و بیان کرد: امید می‌رود با برپایی این رویداد یک بستر مناسب برای عرضه توانمندی‌های جامعه معلولین فراهم شود.

نبود زیرساخت و مناسب‌سازی، سد راه حضور معلولین در تئاتر و سینما

وی با بیان اینکه دو سوم هنرمندان هر گروه نمایش باید از معلولین باشند، ادامه داد: براساس قوانین اعلام‌شده هر گروه نمایش می‌تواند علاوه بر معلولین، برای تکمیل گروه خود از هنرمندان غیرمعلول نیز استفاده کند. البته رعایت نسبت دو سوم معلول و یک سوم غیرمعلول الزامی است.

منطقی با بیان اینکه تلاش ما این است که در هر رویداد هنری بستری برای بهره‌برداری جامعه هدف بهزیستی فراهم شود، اظهار کرد: در جریان اخذ پایتختی کتاب توسط سمنان، در سه شهرستان استان، بخشی برای کتاب نابینایان ایجاد شد. ضمن اینکه یک دستگاه پرینت بریل نیز به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان خریده شد و در اختیار جامعه هدف قرار گرفت.

وی همچنین از رونمایی از ۹ کتاب و اثر تالیفی معلولین استان به‌عنوان دیگر دستاورد این رویداد مهم ملی نام برد و گفت: تلاش بهزیستی استان این است که از همه ظرفیت‌ها در راستای کمک به جمعیت معلولین استان بهره گرفته شود.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه هفتمین جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت همزمان با روز جهانی معلولین در ۱۲ آذر ماه به میزبانی سمنان برگزار می‌شود، ادامه داد: در بخش‌های تخصصی جشنواره از انجمن نمایش استان و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان استفاده شده است.

وی از تلاش برای شکوفایی استعداد هنرمندان معلول خبر داد و گفت: ۳۳ اتاق هنر در مراکز وابسته به بهزیستی استان ایجاد شده است که در حال حاضر بیش از یک ۱۰۰ معلول علاقه‌مند به هنرهای نمایشی نیز در آنها فعالیت دارند.

منطقی ادامه داد: در این اتاق‌های هنر، علاوه بر تئاتر به دیگر رشته‌های هنری مانند هنرهای تجسمی، موسیقی و ... نیز توجه شده است.

مدیرکل بهزیستی استان از فعالیت هشت گروه تئاتر فعال در حوزه تئاتر معلولین خبر داد و افزود: در حال حاضر ۴۳ مرکز روزانه و شبانه روزی در استان وجود دارد که اکثر آنها اتاق هنر دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha