• شنبه / ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403070705170
  • خبرنگار : 50534

مدیرکل بهزیستی استان زنجان‌:

همه ناشنوایان تحت پوشش بهزیستی زنجان، مستمری دریافت می‌کنند

همه ناشنوایان تحت پوشش بهزیستی زنجان، مستمری دریافت می‌کنند
عکس تزئینی است

ایسنا/زنجان مدیرکل بهزیستی استان زنجان‌ گفت: عامل ۵۰ درصد ناشنوایی افراد عوامل ژنتیک است و ۲۵ درصد آن حین بارداری که بیماری‌های چون سرخک و ... می‌تواند عامل عمده این مشکل باشد و ۲۵ درصد علل ناشناخته دارد.

روح‌اله خدابنده‌لو امروز (شنبه ۷ مهرماه) در نشست خبری با اشاره به مناسبت‌های مختلف هفته بهزیستی در ماه مهر به فرا رسیدن روز ناشنوایان اشاره کرد و افزود: ناشنوایان از دریافت مستمری برخوردار هستند و در حال حاضر پشت نوبتی دریافت مستمری نداریم.

وی با بیان اینکه به ناشنوایان خدمات و تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت می‌شود، افزود: ۲۶موسسه غربالگری شنوایی سنجی در سطح استان فعال است که در ۶ ماهه اول سال‌جاری نزدیک به ۵ هزار نوزاد و ۱۵۰۰ کودک سه تا ۵ سال غربالگری شنوایی شده‌اند.

خدابنده‌لو با اشاره به طرح‌های حمایتی بهزیستی، ادامه داد: ارائه تجهیزات توانبخشی (سمعک)، ارائه کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت، ارائه خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده و آماده‌سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه، یاریگر کودکان دارای آسیب شنوایی و خانواده این افراد از اعم این طرح‌های حمایتی هستند 

وی با بیان اینکه ۱۷۹ دانش‌آموز ناشنوا و ۱۴ دانشجو تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند، افزود: هم‌اکنون بهزیستی استان به ۲۶۷۰ فرد دارای معلولیت شنوایی و بیش از ۸۰۰ فرد دارای اختلالات شنوایی خدمات ارائه می‌دهد.

او با اشاره به هفته سالمند و تاکید این نکته که تغییر هرم سنی در جمعیت آسیب‌زا است، اذعان کرد: امید به زندگی در کشور و استان افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود شاهد این باشیم که این عدد به ۷۷ سال برسد. 

خدابنده‌لو با بیان اینکه ۸۳ درصد سالمندان تحت پوشش معلولان و ۱۲ درصد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند و گروه‌های هدف تحت پوشش‌ علاوه بر مستمری، کمک‌معیشت نیز دریافت می‌کنند، اظهار کرد: اولویت اصلی بهزیستی نگهداری سالمندان در جمع خانواده و در خانه است و فعالیت‌های مراقبتی ویژه آموزش داده می‌شود.

وی با اشاره به ۳ مرکز در زنجان و هیدج  جهت نگهداری شبانه‌روزی از سالمندان، تشریح کرد: دو مرکز روزانه نیز در شهر زنجان فعال هستند. در حال حاضر ۱۹۴ سالمند در سه مرکز بهزیستی استان مقیم هستند و یارانه حمایتی آنها پرداخت می‌شود.

خدابنده‌لو با بیان اینکه نزدیک به ۴ هزار سالمند در حال حاضر تحت پوشش هستند که بیشترین تعداد این افراد دارای معلولیت هستند، افزود: مراکز نگهداری سالمندان با ایجاد محیطی شاد و ایمن برای سالمندان، فرصت مناسبی را برای گسترش ارتباطات اجتماعی سالمندان و نیز تأمین و تشدید ارائه خدمات و مراقبت‌های پزشکی به آنها فراهم آورده است‌.

او در بخش دیگر سخنان خود با اشاره روز عصای سفید، گفت: هم اکنون ۲۶ پایگاه دائمی غربالگری چشم در استان وجود دارد. 

وی تصریح کرد: هم اکنون‌ ۲۶۲۹ فرد نابینا و کم‌بینا تحت پوشش بهزیستی هستند که علاوه بر دریافت مستمری، از سایر خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند؛ اما به علت گرانی تجهیزات تامین همه نیازهای این افراد با اولویت خاصی انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی با اشاره به برنامه‌های توانمندسازی نابینایان و کم‌بینایان، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان ۸۵ نفر و دانشجویان ۳۵ نفر تحت پوشش بهزیستی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha