• شنبه / ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403070704920
  • خبرنگار : 50060

ماجرای الحاق جنگل‌های گیلان به قزوین چه بود؟

ماجرای الحاق جنگل‌های گیلان به قزوین چه بود؟

ایسنا/قزوین چندروزی است که خبری مبنی بر الحاق جنگل‌های گیلان به قزوین، نه‌تنها بین مدیران این استان بلکه بین شهروندان نیز چالش‌ساز شده است و در این میان شاهد کری خوانی‌هایی در فضای مجازی هستیم. اما ماجرای الحاق جنگل‌های گیلان به قزوین چه بود؟

روز پنجشنبه پنجم مهرماه سال جاری خبری در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران واحد قزوین، مبنی‌بر الحاق ۳۶۰۰ هکتار از اراضی جنگل‌های گیلان به قزوین به نقل‌ از یکی از مدیران منابع طبیعی استان قزوین منتشر شد که روز بعد آن یعنی جمعه ۶ مهرماه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با صراحت آن را تکذیب کرد و گفت: حتی یک مترمربع از اراضی ملی و جنگلی و مرتعی استان گیلان به استان‌های دیگر ملحق نشده و نخواهد شد.

اما ماجرا چیست؟

در خبری که ایرنا قزوین منتشر کرده بود، بیان‌شده که براساس مطالعات و نقشه‌برداری‌های جدید سه هزار و ۶۰۰ هکتار از جنگل شرق استان گیلان به قزوین پیوست شد. گفته می‌شود که این جنگل‌ها براساس نقشه‌برداری‌های جدید منابع طبیعی از اراضی جنگلی ارس و بنه استان گیلان جزو حدود جغرافیایی روستای لات در منطقه رودبار الموت غربی این استان بود که مورد پیوست قرار گرفت.

همچنین در این خبر آمده است که ازجمله گونه‌های جنگلی موجود در استان قزوین می‌توان به جنگل‌های ارس، پیرو، اردوچ و گونه‌های خاص و منحصربه‌فردی از خانواده درخت ژونی پروس اشاره کرد، در کل پنج گونه از خانواده درخت ژونی پروس وجود دارد که سه گونه از آن در استان قزوین یافت می‌شود و بسیاری از گونه‌های جنگلی منابع طبیعی قزوین در نقشه‌های قدیمی قید نشده و جزو سطوح جنگلی استان به شمار نمی‌رود.

تکذیب یک خبر کذب

در ادامه سید مازیار رضوی، مدیرکل منابع طبیعی گیلان دراین‌باره به ایسنا گفت: خبری که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده، صحت ندارد و حتی یک مترمربع از اراضی ملی و جنگلی و مرتعی استان گیلان به استان‌های دیگر ملحق نشده و نخواهد شد. جنگل‌های استان گیلان در مناطق بالادست شهرستان‌های سیاهکل، رودبار و رودسر مشرف‌به استان قزوین است، در این مناطق توده‌های جنگلی از گونه ارس که بومی جنگل‌های ایران است وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان ارس را گونه سوزنی‌برگ دانست و تصریح کرد: مناطق بالادست استان قزوین نیز دارای توده‌های ارس بوده که بسیار به توده‌های ارس گیلان شباهت دارد.

رضوی با اشاره به وجود چهار گونه سوزنی‌برگ در ایران، گونه‌های ارس، نوش، زربین و سرخدار را ویژه شمال کشور دانست و تأکید کرد: گونه ارس عمدتاً در جنگل‌های بالادست استان گیلان قرار دارد؛ استان قزوین نیز از چنین توده‌های جنگلی برخوردار است و هیچ‌گونه الحاقی از جنگل‌های گیلان به قزوین صورت نگرفته است.

وی مساحت جنگل‌های گیلان را ۵۶۴ هزار و ۷۱۲ هکتار دانست و یادآور شد: حتی یک مترمربع از جنگل‌های گیلان به استان‌های دیگر ملحق نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان برخی از اختلافات اراضی ملی بالادست با استان قزوین را مربوط به مراتع دانست که در قالب تفاهم نامه‌های مشترک در حال پیگیری است و بیان کرد: حتی یک مترمربع از اراضی ملی و جنگلی و مرتعی استان گیلان به استان‌های دیگر ملحق نشده و نخواهد شد.

جوابیه منابع طبیعی قزوین

خبرنگار ایسنا برای پیگیری این موضوع صبح شنبه ۷ مهر تماسی با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین داشت و روابط عمومی این دستگاه اعلام کرد که خبرنگار ایرنا این خبر را بنا به برداشت‌های شخصی خود، تفسیر به رأی کرده است و این موضوع در کمیته فنی منابع طبیعی در حال بررسی است و هنوز این الحاقیه تعیین تکلیف نشده؛ بنابراین تکذیبیه مدیرکل منابع طبیعی گیلان ارجح‌ترین خبر است.

با توجه به خبر اشتباهی که منتشر شده اداره کل منابع طبیعی قزوین با انتشار اصلاحیه‌ای اعلام کرد: نظر به مجاورت تعدادی از روستاهای ۲ استان قزوین و گیلان و شباهت گونه‌های جنگلی موجود در اراضی منابع ملی بحث الحاق مطرح نبوده و اختلافات مرزی زیر نظر استانداری‌های ۲ استان و ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و با هماهنگی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بر اساس قوانین مربوط و اهم‌ نامه‌های موجود در حال پیگیری است.‌

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha