• شنبه / ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403070704862
  • خبرنگار : 50622

توزیع ۲۶۷ هزار انسولین قلمی در البرز

توزیع ۲۶۷ هزار انسولین قلمی در البرز

ایسنا/البرز سرپرست مدیریت نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده‌های دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گفت: در سه ماه گذشته بیش از ۲۶۷ هزار انسولین قلمی در استان توزیع شده است.

دکتر قدردان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: انسولین دارویی برای کاهش قند خون است و برای برخی از بیماران دیابتی که امکان کنترل قند خون آنها با داروهای خوراکی به تنهایی وجود ندارد، استفاده می‌شود. بنابراین همه بیمارانی که دیابت دارند به مصرف انسولین نیاز ندارند و نمی‌توان گفت در محدودیت‌های موقتی داروهای کنترل قندخون همه بیماران دیابتی دچار مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه انسولین‌ ویالی و قلمی در بازار وجود دارد، افزود: در مورد تامین انسولین‌های ویالی و قلمی که در داخل تولید می‌شود، مشکل و محدودیتی نداریم، اما محدودیتی که در مورد برخی داروها مطرح می‌شود مربوط به دسته‌ای است که صرفا وارداتی بوده و تولید داخلی محصول را نداریم. بنابراین گاهی به دلیل شرایط و کاهش تولید جهانی واردات آنها با محدودیت مواجه می شود.

سرپرست مدیریت نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده‌های دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: اما مشکلی که چندی پیش در مورد توزیع انسولین به وجود آمد، مربوط به کاهش تولید انسولین قلمی برخی برندهای خارجی توسط شرکت تولیدکننده بود.

قدردان با بیان اینکه بر اساس سهمیه مشکلی در توزیع انسولین نداریم، در ادامه گفت: خوشبختانه از اواسط مردادماه برند داخلی مشابه انسولین نوومیکس روانه بازار دارویی شده و به همراه این اتفاق، وضعیت واردات برخی برند خارجی انواع انسولین هم نسبت به قبل بهتر شده است. بنابراین نسبت به چند ماه اخیر وضعیت تامین انسولین بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه تقریبا در سه ماهه گذشته تعداد ۲۶۷ هزار از انواع انسولین قلمی در استان توزیع شده است، یادآور شد: سازمان غذا و دارو سهمیه هر استان را در خصوص انسولین‌های قلمی دارای محدودیت توزیع، مشخص کرده و طبق آن انسولین تخصیص داده و در داروخانه‌های منتخب تقسیم می‌شود.

 سرپرست مدیریت نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده‌های دارویی معاونت غذا و دارو گفت: در حال حاضر امکان توزیع انسولین‌های برند داخلی در تمامی داروخانه‌ها وجود دارد، در خصوص برندهای انسولین دارای محدودیت هم، توزیع آن در ۸۵ داروخانه منتخب استان انجام می‌شود. از این تعداد ۵۷ داروخانه در سطح کرج قرار دارند. موضوع قابل توجه این است که ممکن است مردم به داروخانه غیر منتخب مراجعه کنند و این تصور ایجاد می‌شود که برخی انسولین‌های قلمی موجود نیست.

قدردان در ادامه تاکید کرد: شهروندان مطلع باشند لیست داروخانه‌های منتخب و موجودی انسولین همه روزه در سایت معاونت غذا و دارو البرز قرار داده شده و به روز می‌شود. همچنین راه دیگر برای اطلاع از داروخانه‌های توزیع کننده انسولین تماس با شماره ۱۹۰ است. از این طریق هم شهروندان می‌توانند با کسب اطلاعات لازم با اطمینان بیشتری برای تهیه دارو به داروخانه مورد نظر خود مراجعه کنند.

وی درباره تبلیغات مجازی مبنی بر درمان قطعی دیابت با مکمل‌های دارویی خاطرنشان کرد: بر اساس شواهد علمی درمان قطعی دیابت به وسیله مکمل‌ها بنا بر آنچه که در فضای مجازی تبلیغ می‌شود، درست نیست. در حال حاضر در دیابت نوع یک انسولین به عنوان درمان اصلی تجویز می گردد و در دیابت نوع دو نیز درمان‌های خوراکی کاهنده قند خون و در برخی بیماران درمان‌های تزریقی مانند انسولین در کنار اصلاح سبک زندگی توصیه می‌شود.

قدردان در ادامه بیان کرد: در مورد دیابت هیچ مکملی نیست که به تنهایی کمک کننده باشد و فقط باید روش‌های درمانی اصلی و شناخته شده که پزشک تجویز می‌کند، مورد استفاده قرار گیرد. برخی مکمل‌ها نقش جزئی در بهبود علایم دارند، ولی به تنهایی کمک کننده نیستند و اینکه دیابت با مکمل به صورت ریشه‌ای بهبود پیدا می‌کند، بر اساس شواهد علمی معتبر درست نیست.

وی تاکید کرد: شهروندان می‌توانند مشکلات خود را مبنی بر گران فروشی، آزاد فروشی و... از طریق تماس با شماره ۱۹۰ مطرح کنند. هر چند همواره با بازرسی‌های مستمر تلاش می‌شود که تخصیص و توزیع دارو در داروخانه‌ها پایش شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha