• جمعه / ۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403070604517
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

امام‌جمعه زاهدان مطرح کرد:

انسان نه ظلم کند و نه ظلم پذیر باشد

انسان نه ظلم کند و نه ظلم پذیر باشد

ایسنا/سیستان و بلوچستان امام جمعه زاهدان و نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: اسلام، ظلم را قبیح دانسته و آن را نهی می‌کند اما فراتر از آن از ظلم‌پذیری هم نهی کرده و اینکه انسان نباید ظلم کند روشن است اما بالاتر این است که انسان نباید تن به ظلم بدهد و باید به دنبال احقاق حق خود باشد و نه ظلم کند و نه ظلم پذیر باشد و این دستور اسلام و معارف اسلامی است.

آیت‌الله مصطفی محامی در بخشی از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان افزود: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی تلاش برای حمایت از مظلوم، دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم است.

امام جمعه زاهدان در ادامه گفت: اسلام، ظلم را قبیح دانسته و آن را نهی می‌کند اما فراتر از آن از ظلم‌پذیری هم نهی کرده و اینکه انسان نباید ظلم کند روشن است اما بالاتر این است که انسان نباید تن به ظلم بدهد و باید به دنبال احقاق حق خود باشد و نه ظلم کند و نه ظلم پذیر باشد و این دستور اسلام و معارف اسلامی است.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در هشتم مهر سال ۱۴۰۱ اتفاق ناگواری رخ داد و عده‌ای به ناحق کشته شدند و آیا ما در برابر این ظلمی که صورت گرفت به وظیفه خود به درستی عمل کردیم؟ و در ادامه آشوب شد و عده‌ای آشوب‌گر از این التهاب استفاده کرده و به مغازه‌های مردم هجوم بردند و اموال مردم را به آتش کشیدند و  آیا در برابر این ظلمی که به مردم وارد شد ما به وظیفه اجتماعی خود عمل کردیم؟ و باز در همان فرصت آشوبگران نیروهای بسیجی و نظامی و مردمی که در صف نان ایستاده بودند را به رگبار بستند و در برابر این ظلم آشکار آیا ما بین خود و خدایمان به مسئولیت خود عمل و از مظلوم دفاع کردیم؟

آیت‌الله محامی اظهار کرد: طبعا روشن است انسان زمانی وظیفه دارد که امکان یاری داشته باشد و در غیر این صورت تکلیفی نخواهد داشت اما هر کسی به نحوی می‌تواند در این فضا اعلام موضع کند و مسئولیت اجتماعی و وظیفه شرعی خودش را در برابر ظلم انجام بدهد در غیر این صورت مسئول هستیم و طبق بیانات امام سجاد(ع) باید به درگاه خداوند متعال عذرخواهی و توبه کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اذعان کرد: در سطح بین‌المللی ماه‌هاست که رژیم غاصب کودک‌کش اسرائیل حملات وحشیانه‌ای به مردم غزه و فلسطین دارد و دست به نسل‌کشی زده و کوچک و بزرگ، زن و مرد را به شهادت می‌رساند و چون دستش به رزمندگان مقاومت نمی‌رسد، عقده‌اش را سر مردم خالی می‌کند و اخیرا به لبنان حمله و دست به کشتار می‌زند. این یک ظلم آشکار و روشن در منظر جامعه اسلامی و جامعه بشری است و  آیا جوامع اسلامی به وظیفه خود در برابر این ظلم گسترده عمل می‌کنند؟ 

آیت‌الله محامی اظهار کرد: طبعا وحدت نیازمند یک محور است و باید حول محور اسلام، قانون، عدل و انصاف باشد و فرمایشات مقام معظم رهبری بر گرفته از همین نکات است و در سخنان ایشان تجلی پیدا کرده است.

 وی افزود: گفتمان امامین انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی و تعامل شیعه و اهل سنت به خوبی در سیستان و بلوچستان دنبال می‌شد اما دشمن این را بر نمی‌تابد و در جلسات دیگری هم گفتم بعید نمی‌دانم جریان نفوذ که سیاست‌های مقام معظم رهبری یعنی وحدت و تعامل را بر نمی‌تابد به دنبال یک فتنه باشد تا به این وحدت و تعامل ضربه بزند.

 وی ادامه داد: در رابطه با مردمی که فرزندانشان آسیب دیده یا جان باختند از سوی دستگاه قضا کم کاری است اما طرف مقابل هم به درستی عمل نکردند و عده‌ای اجازه ندادند خانواده‌ها از مسیر قانون یا از مسیر رسم بلوچی و قومی کار را دنبال و به حقوق خود برسند و عده‌ای مانع ایجاد کردند.

 وی گفت: اگر فرمایش مقام معظم رهبری این است که وحدت را باید عملا در کشور نشان دهیم این واقعه مصداق است و همه ما مردم و مسئولان برای مطالبه و احقاق حق آسیب دیده‌ها مسئولیم.

 نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید با اصحاب تعلیم و تربیت عنوان کرد: در طول مدت برنامه های مختلفی در سطح استان برگزار شد از جمله همایش بین‌المللی وحدت و مقاومت که توسط دوستان در دفتر و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوجستان برگزار شد که بازتاب خوبی داشت و هم مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه را داشتیم و در سفر به منطقه سیستان هم دیداری با دانشگاهیان، علما و روحانیون، سربازان و اقشار مختلف مردم داشتیم و در این جلسات تاکید کردم که باید همه با هم یک دست یک دل و یکصدا متحد و حرفمان یکی باشد و در استان همکاری و همدلی داشته باشیم تا حرفایمان در مرکز کشور خریدار داشته باشد.

 امام جمعه زاهدان گفت: در طول این مدت دیدارهایی با رئیس جمهور، معاون اول، وزرا و برخی معاونین وزرا داشتیم که اقبال برای سرمایه گذاری در استان وجود دارد که باید از این فضا استفاده کنیم و از همه ظرفتیها برای رشد استان استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha