• جمعه / ۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403070604364
  • خبرنگار : 71145

السودانی: اجازه نمی‌دهیم از خاک عراق تجاوز یا تهدیدی متوجه همسایگان باشد

السودانی: اجازه نمی‌دهیم از خاک عراق تجاوز یا تهدیدی متوجه همسایگان باشد

نخست وزیر عراق در دیدار با رئیس جمهور ترکیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد اجازه نخواهیم داد از خاک عراق تجاوز یا تهدیدی متوجه همسایگان باشد.

به گزارش ایسنا، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، تامین امنیت مرزهای کشورش با ترکیه را طبق سازو کار مشابهی که عراق و ایران برای تامین امنیت مرزهای مشترک اتخاذ کرده‌اند؛ خواستار شد.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، السودانی و اردوغان روز گذشته در حاشیه مشارکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، به اتفاق یکدیگر روابط دوجانبه بین ۲ کشور و همچنین نتایج جلسات کمیته‌های تشکیل شده برای اجرای تفاهم‌نامه‌های منعقده در سفر ماه آوریل گذشته رئیس جمهور ترکیه به بغداد را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

طبق گزارش میدل ایست نیوز، نخست وزیر عراق در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت کار و تلاش مشترک و هماهنگی در خصوص پروژه «جاده توسعه» عراق، نحوه پیگیری نتایج توافقات و تفاهم‌نامه‌های مشترک را تشریح کرد.

وی با اشاره به خط مشی و رویکرد دولت برای به صفر رساندن پرونده‌های معلق مانده و حل و فصل وضعیت مرزهای مشترک بر اساس سازوکاری که برای تامین امنیت مرزهای مشترک ایران و عراق در نظر گرفته شد، تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد از خاک عراق هیچ تجاوز یا تهدیدی علیه کشورهای همسایه صورت گیرد.

بر اساس این بیانیه، ۲ طرف همچنین درباره تحولات و اوضاع منطقه و خطرات تهدیدکننده آن به دلیل تداوم جنایات تقریباً یکساله رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه و تجاوزات کنونی آن علیه لبنان که تهدیدی برای وقوع یک جنگ همه جانبه در منطقه به شمار می‌آید، بحث و تبادل نظر کردند.

نخست وزیر عراق در این دیدار بر اهمیت تقویت هماهنگی بین کشورهای اسلامی در چارچوب تلاش برای دستیابی به یک موضع واحد به منظور جلوگیری از تجاوز و توقف نسل کشی فلسطینیان و حملات اخیر به کشور برادر لبنان، تاکید کرد.

رجب طیب اردوغان نیز در این دیدار، بر حمایت کشورش از توسعه شراکت اقتصادی با عراق، همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و مشارکت در پروژه‌های توسعه مطابق با اصول حسن همجواری و حسن نیت در تعامل بین ۲ کشور همسایه تاکید و به گام‌های متقابل ۲ طرف در تسهیل اعطای روادید به اتباع ۲ کشور و فرصت‌های همکاری در حوزه انرژی اشاره کرد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین با استقبال از اقدامات و گام‌های عراق در حمایت از ثبات منطقه، بر اهمیت فعالیت و تحرک همه کشورهای اسلامی و بسیج مواضع برای متوقف کردن جنگ و تجاوز به فلسطین و لبنان و جلوگیری از تبدیل آن به نقطه شروع جنگ‌های جدید در منطقه تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha