• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۲۳:۵۹
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403070504235
  • خبرنگار : 50188

مردم رفسنجان در نیمه نخست امسال ۶۷۴۰ واحد خون اهدا کردند

مردم رفسنجان در نیمه نخست امسال ۶۷۴۰ واحد خون اهدا کردند

ایسنا/کرمان رئیس اداره انتقال خون شهرستان رفسنجان گفت: در شش ماه نخست امسال ۸۱۴۵ نفر به پایگاه انتقال خون رفسنجان مراجعه کردند که از این تعداد ۴۲۰ نفر خانم بودند و ۶۷۴۰ واحد خونگیری انجام شد و درصد اهدای خون بانوان در شهرستان رفسنجان ۳.۵ درصد بوده است.

مهدی محمدحسینی شامگاه پنجم مهرماه در مراسم تقدیر از بانوان اهداکننده خون در رفسنجان، اظهار کرد: شاخص اهدای خون در کشور به طور متوسط به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲۷ نفر است در حالی که شاخص اهدای خون رفسنجان ۳۹ است.

وی آماری از اهدای خون در سال‌های اخیر در رفسنجان را اعلام کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰ در این شهرستان ۱۰ هزار و ۳۲۴ واحد خونگیری انجام شده و در سال ۱۴۰۱ هم با افزایش نسبی ۱۱ هزار و ۷۳۶ واحد خونگیری شده است.

محمدحسینی ادامه داد: در سال گذشته نیز ۱۳ هزار و ۴۵۸ واحد خونگیری در رفسنجان انجام شده که این عدد رشد ۱۵ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

رئیس اداره انتقال خون رفسنجان با اشاره به اینکه اغلب نوزادان هنگام تولد نیاز به تعویض خون دارند، گفت: از همه مهمتر این‌که استان کرمان درگیر بیماران خاص است و با وجود ۱۵۰۰ بیمار تالاسمی در استان که هر بیمار در ماه باید دو واحد خون دریافت کند، ماهانه ۳۰۰۰ واحد خون به بیماران تالاسمی تزریق می‌شود تا ادامه حیات داشته باشند.

محمدحسینی بیان کرد: داشتن سن ۱۸ تا ۶۵ سال و نیز وزن بالای ۵۰ کیلوگرم از شرایط اهداکننده خون باید باشد و اگر فردی در این موارد مشکل داشته باشد نشان می‌دهد کم‌خونی دارد یا دارای بیماری است و خون وی دریافت نمی‌شود.

فرماندار رفسنجان نیز در این مراسم اظهار کرد: خانم‌ها از سالم‌ترین منابع خونی در دسترس برخوردار هستند که به عنوان محور خانواده می‌توانند تاثیر به سزایی در اهدای خون داشته باشند. 

حسین رضایی با بیان اینکه در شهرستان رفسنجان ۴.۲ درصد از بانوان خون خود را اهدا می‌کنند، گفت: باورهای غلط رایج در بین بانوان آن‌ها را از اهدای خون منصرف می‌کند که نیاز است با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در سطح جامعه این قشر را ترغیب به اهدای خون کرد.

فرماندار رفسنجان گفت: از طرف دیگر حجم تصادفات آنقدر زیاد است که نیاز به فرآورده‌های خونی احساس می‌شود و فرهنگ اهدای خون باید در جامعه نهادینه شود، 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha