• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403070504123
  • خبرنگار : 50175

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

رکورد تاریخی تولید دانه‌های روغنی شکسته شد

رکورد تاریخی تولید دانه‌های روغنی شکسته شد

ایسنا/لرستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: میانگین تولید انجیر در کشور ۱۷ تن در هکتار است، در حالی‌ که کشاورزان ما با رعایت اصول فنی و استفاده از کودهای ریزمغذی، به عملکرد ۳۰ تن در هکتار رسیده‌اند.

سید عماد شاهرخی امروز (پنجم مهر ماه) در جشنواره انجیر شهرستان پلدختر و معلولان، اظهار کرد: رکورد تاریخی گندم در لرستان با برداشت ۵۳۷ هزار تن گندم به ثبت رسید. علاوه بر آن، ۲۴ هزار تن بذر گندم نیز تولید و فرآوری شده و آماده توزیع بین کشاورزان است که این عدد هم در تاریخ کشاورزی لرستان بی‌نظیر است.

وی بیان کرد: در دولت سیزدهم رکورد تاریخی تولید دانه‌های روغنی شکسته شد و تولید دانه‌های روغنی به سه برابر افزایش یافت که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای رشد چهار برابری در سال زراعی جدید هدفگذاری کرده‌ایم.

شاهرخی با بیان اینکه اقدامات بسیار بزرگی در حوزه حبوبات بویژه نخود انجام شده است، افزود: برای اولین بار کشت مکانیزه نخود در شهرستان دلفان انجام شد و برای برداشت مکانیزه نخود مراحل پایانی طراحی و ساخت ماشین برداشت نخود با همکاری بخش خصوصی در حال انجام است.

وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار اقدام تاریخی در رابطه با کشت چهار ردیفه لوبیا روی پشته همزمان با پخش نوار تیپ در مزرعه انجام شده است. در این روش مصرف بذر از ۳۵۰ کیلوگرم به ۱۸۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرده که فقط درباره هزینه بذر هکتاری ۲۵ میلیون تومان برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: در این روش ۵۰ درصد کاهش مصرف آب نسبت به روش مرسوم وجود داشته است. در کشت سنتی لوبیا به روش غرقابی ۱۴ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود درحالی‌که با استفاده از این روش تنها ۷۰۰۰ مترمکعب که نیاز واقعی لوبیا به آب است مصرف می‌شود.

شاهرخی گفت: با وجود کاهش ۵۰ درصدی مصرف نهاده‌ها در این روش جدید، افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی عملکرد را داشته‌ایم. میانگین برداشت لوبیا در کشور ۲۷۰۰ کیلوگرم است درحالی‌که کشاورزان لرستان به عملکرد ۵۰۰۰ کیلوگرم در هکتار رسیده‌اند.

او افزود: بیش از ۹۹ درصد کار ایستگاه پمپاژ سرنجه زیودار تمام شده و یک درصد باقیمانده صرفاً برای تست‌های نهایی و اصلاحی با هدف آغاز بهره‌برداری است. همچنین درباره ایستگاه رنگین‌بان شهرستان پلدختر جلسه‌ای در وزارت برگزار شده است و با همکاری دستگاه‌های نظارتی استان این ایستگاه هم در دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha