• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 1403070503976
  • خبرنگار : 71049

اسلامی: برای تحقق برنامه‌ راهبردی و محوری در حوزه توسعه منابع انسانی تلاش می کنیم

اسلامی: برای تحقق برنامه‌ راهبردی و محوری در حوزه توسعه منابع انسانی تلاش می کنیم

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: با افتتاح فاز نخست مرکز بین‌المللی آموزش علوم و فناوری هسته‌ای در اصفهان توانستیم یکی از برنامه‌های مهم، راهبردی و محوری سازمان انرژی اتمی ایران را در حوزه توسعه منابع انسانی آغاز کنیم.

به گزارش ایسنا، «محمد اسلامی« رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجشنبه و در آیین افتتاح فاز نخست مرکز بین‌المللی آموزش علوم و فناوری هسته‌ای در اصفهان اظهار کرد: خداوند متعال را شاکریم که امروز توانستیم یکی از برنامه‌های مهم، راهبردی و محوری سازمان انرژی اتمی ایران را در حوزه توسعه منابع انسانی محقق کنیم. 

وی افزود: در ایام مصادف با هفته دفاع مقدس و ماه مبارک ربیع الاول شاهد افتتاح و بهره‌برداری از فاز نخست مرکز بین‌المللی آموزش علوم و فنون هسته‌ای اصفهان هستیم؛ این مرکز یکی از مراکز فاخر و کم‌نظیر در دنیا و در حوزه صنعت هسته‌ای محسوب می‌شود.

وی توضیح داد: این مرکز دارای راکتورهای آموزشی و تحقیقاتی است. همراه با راکتورهایی که در این مرکز وجود دارد و با آغاز عملیات احداث ساختمان سیمیلاتور نیروگاه اتمی بوشهر، موجبات آموزش بهتر دانشجویان فراهم می‌شود. 

اسلامی در ادامه گفت: شبیه‌ساز (سیمیلاتور) که کلنگ‌زنی آن امروز انجام شد، در حقیقت شبیه‌ساز اتاق کنترل، مدیریت و بهره‌برداری از نیروگاه‌های اتمی است.

وی افزود: همچنین در این مرکز، راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاوات در دست ساخت است و این موارد سبب شده تا مرکز بین‌المللی آموزش علوم و فنون هسته‌ای اصفهان به لحاظ قابلیت آموزشی و تحقیقاتی در تراز جهانی قرار گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: در سند جامع راهبردی سازمان در افق ۲۰ساله؛ آموزش و توسعه منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته زیرا بخشی از برنامه توسعه صنعت هسته‌ای نیازمند توسعه منابع انسانی است.

اسلامی تاکید کرد: لازمه این مهم آن بود که افرادی که دوره‌های آکادمیک را در دانشگاه‌های کشور طی کرده‌اند، بتوانند دوره‌های تکمیلی و مهارتی را با برخورداری از ابزارهای آموزشی و پژوهشی که می‌تواند کاربردی شدن آن‌ها را تسریع و تسهیل کند، به‌صورت یک‌جا و با هم در این مرکز داشته باشند.

وی ادامه داد: به این ترتیب نیروی انسانی با آموزش‌ در این مرکز، آمادگی و قابلیت کار در محیط واقعی و حقیقی صنعت هسته‌ای را به‌دست آورده و می‌تواند با کسب صلاحیت در این صنعت فعالیت خود را آغاز کند. 

معاون رئیس‌جمهور افزود: این مساله برای ما مهم است که تا قبل از ساخت و تکمیل نیروگاه‌ها بتوانیم نیروهای متخصص را آموزش دهیم تا این افراد در حین نصب و راه‌اندازی بتوانند در نیروگاه‌ها حضور داشته باشند و در این مسیر به بهترین شکل ممکن، کار در زمان بهره‌برداری دنبال شود. 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: به همین دلیل لازم بود تا این مرکز زودتر از سایر بخش‌ها کار خود را با هدف آماده‌سازی نیروهای متخصص مورد نیاز آغاز کند.

وی اظهار کرد: بخش مهمی از این فرآیند مربوط به نیروگاه‌هایی است که زمان ساخت آن‌ها جلوتر است. به همین دلیل فرآیند جذب نیروها از طریق آزمون انجام می‌شود تا بعد از سپری کردن دوره‌های 2 ساله،‌ در این مرکز آموزش‌های مهارتی مورد نیاز را بگذارنند تا به محض نصب تجهیزات در نیروگاه‌ها بتوانند مشارکت نظارتی و همراهی برای فهم کامل‌تر و تسلط بیشتر داشته باشند.

معاون رییس‌جمهور گفت: افتتاح مرکز بین‌المللی آموزش علوم و فنون هسته‌ای اصفهان، ما را به این ظرفیت می‌رساند و حداقل ۲۰۰ هزار نفر - ساعت در سال ظرفیت آموزش پیش‌بینی شده است. 

وی تاکید کرد: افتتاح این مرکز در اصل نقطه آغاز حرکت ما در مسیر توسعه منابع انسانی محسوب می‌شود. 

وی درباره روند آموزش در این مرکز عنوان کرد: دوره‌ها کوتاه مدت بوده و به پروژه‌ها بستگی دارد؛ به عبارت بهتر هرجا که فناوری و صنعت هسته‌ای ایجاد کنیم، راکتور یا نیروگاهی در دست ساخت باشد حتم بدانید نیروی انسانی مورد نیاز پیش از بهره‌برداری باید دوره‌های آموزشی – مهارتی را بگذارند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده سالانه حداقل ۲۰۰ هزار نفر – ساعت از آموزش‌های ارایه شده در این مرکز بهره‌مند می‌شوند. 

گفتنی است فاز نخست مرکز بین‌المللی آموزش علوم و فنون هسته‌ای اصفهان با حضور اسلامی امروز افتتاح شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha