• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403070503933
  • خبرنگار : 50636

باحضور نمایندگان مجلس؛

مشکلات بانوان شاغل در دستگاه های اداری بررسی شد

مشکلات بانوان شاغل در دستگاه های اداری بررسی شد

ایسنا/گیلان دومین جلسه کارگروه امور بانوان شهرداری رشت امروز، ۵ مهرماه با حضور نمایندگان مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی و اعضای کارگروه امور بانوان شهرداری رشت برگزار شد.

با حضور مهرداد گودرزوند چگینی، رئیس مجمع نمایندگان گیلان، جبار کوچکی نژاد، مهدی فلاح و محمدرضا احمدی، نمایندگان شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی، رحیم شوقی، شهردار و محمدحسین واثق کارگرنیا، رئیس شورای شهر رشت، مسائل و مشکلات زنان شاغل در دستگاه های اداری بررسی شد.

رئیس جمع نمایندگان استان، با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، گفت: برگزاری چنین جلسه هایی موجب بررسی ریز مشکلات بانوان شاغل در دستگاه های اداری می شود و امیدواریم چنین رویکردهایی برای سایر دستگاه های اداری در استان نیز شکل بگیرد.

مهرداد گودرزوند چگینی افزود: این نشست می باید در جلسات کارشناسی دیگر تداوم یابد و خروجی مطالبات بانوان به نمایندگان مجلس ارجاع شود تا ما نیز برای اصلاح و یا تصویب قوانین جدید در حوزه بانوان شاغل اقدام کنیم.

جبار کوچکی نژاد، یکی از نمایندگان رشت در مجلس نیز، وعده داد پیگیر تصویب پست امور بانوان در چارت سازمانی دستگاه های اداری باشد و افزود: تلاش نمایندگان مردم در مجلس این است که در کنار دیگر مسائل مربوط به شهر، مشکلات زنان شاغل به ویژه زنان بدسرپرست و بی سرپرست پیگیری شود.

مهدی فلاح، دیگر نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس، ضمن عرض تسلیت حادثه طبس به خانواده های دغدار، گفت: داغ این حادثه بیش از همه بر عهده مادران و همسرانی است که می باید فقدان سرپرست خانواده را تحمل کرده و در عین حال به فرزندان خود به تنهایی رسیدگی کنند.

وی با اشاره به مسئولیت های مضاعف بانوان شاغل در دستگاه های اداری، عنوان کرد: متاسفانه در زمان تصویب قوانین کشور، احساسات مادرانه و زنانه نادیده گرفته می شود. در برنامه هفتم، قوانین خوبی در موضوع جوانی جمعیت تصویب شده، اما برنامه های حمایتی از مادران شاغل می باید به فراخور هر دستگاه اداری، از سوی مدیر ارشد آن دستگاه ضمانت اجرایی داشته باشد.

این نماینده رشت با بیان اینکه طبق آمارها، ۶۲ نفر از بانوان شاغل در شهرداری رشت، کودک زیر ۶ سال دارند، خاطرنشان کرد: شهرداری رشت به عنوان مرکز استان، فاقد مهد کودک برای فرزندان مادران شاغل است و حق مهد تصویب شده نیز کف قیمت هزینه مصوب بهزیستی برای مهد کودک هم نیست.

فلاح بر سلامت جسم و روان بانوان شاغل نیز تاکید کرد و گفت: اگرچه در قانون حق ورزش چهار ساعت در هفته در ساعت اداری برای بانوان در نظر گرفته شده، ولی کمتر مدیری چنین اجازه ای را به پرسنل خود می دهد.

طیبه بینا، مشاور امور بانوان شهرداری رشت نیز، به نقش زنان در تقویت نهاد خانواده اشاره کرد و ادامه داد: امروز جایگاه زنان شاغل در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و سلامت و... بر کسی پوشیده نیست، اما زنان شاغل به واسطه مسئولیت همزمان در محل کار و خانواده نیازمند حمایت بیشتری هستند.

وی با برشمردن برخی مشکلات زنان شاغل در دستگاه های اداری و ضعف قوانین حمایتی، افزود: متاسفانه قوانین مالی زنان شاغل در دستگاه های اداری، همپای مردان مجرد لحاظ می شود. به عنوان مثال حق عائله مندی و برخی رفاهیات به مادران شاغل تعلق نمی گیرد و بعضا تنها به زنان بی سرپرست حق عائله مندی داده می شود.

مشاور امور بانوان شهرداری رشت با اشاره به برنامه دولت برای جوانی جمعیت، اظهار کرد: با وجود اینکه گیلان جزو پیرترین استان هاست، اما شاهد قوانین حمایتی برای مادران شاغل نیستیم و باید در چارت سازمانی دستگاه های اداری اصلاحاتی صورت گیرد. همچنین قوانین بالادستی در مجلس برای حمایت از مادران شاغل تصویب شود و این امر نیازمند حمایت و پیگیری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.

بینا، با بیان اینکه هفت کمیته در حوزه امور بانوان شهرداری تشکیل شده است، افزود: این کمیته ها پیگیر مسائل و مشکلات بانوان شاغل در حوزه های مختلفی همچون مادر و کودک و جوانی جمعیت و حقوق شهروندی و سلامت و رفاه اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و زنان بازنشسته و شاغل و... هستند.

وی با بیان اینکه ۳۲۳ زن در شهرداری رشت شاغل هستند،گفت: تا قوانین حمایتی برای بانوان شاغل در دستگاه های اداری تصویب نشود و اجرای آن تضمین نگردد، نمی توان رفع مشکلات مادران و زنان شاغل و افزایش جمعیت را شاهد بود.

در ادامه این نشست، نمایندگان امور بانوان در کمیته های مختلف، سوالات و درخواست های خود را مطرح کردند و مقرر شد مشاور امور بانوان شهرداری رشت، با احصا و دسته بندی مشکلات بانوان شاغل در شهرداری، موارد را برای پیگیری به مجمع نمایندگان استان ارسال کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha