• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403070503866
  • منبع : خبرگزاری‌ها

پیام صلح، صدای مظلوم

پیام صلح، صدای مظلوم

رئیس جمهوری اسلامی ایران بامداد چهارشنبه ۴ مهر، سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را ایراد کرد، سخنانی که بر محور صلح طلبی و مسئله فلسطین استوار است.

به گزارش ایسنا، به نقل از ایرنا، هرساله یکی از مهم‌ترین تریبون‌های کشورها برای بیان مواضع بین‌المللی خود، نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیدارها، برنامه‌ها و رایزنی‌های حاشیه‌ای این نشست است.

نگاهی کوتاه به تحولات جهان در طی ده سال گذشته، نشانگر تشدید تنش‌ها، مشکلات، درگیری‌ها و به طور خاص جنایات جنگی و نقض حقوق بشر است.

گرچه در ابتدای هزاره سوم میلادی، بسیاری از مفتکران غربی این هزاره و قرن ۲۰۰۰ را پایان تاریخ و منازعات آن دانسته و دوره تاریخی جدید را دوره صلح، ثبات و پیشرفت معرفی می‌کردند ولی با وقوع جنگ‌های خانمان سوز آمریکا در عراق و افغانستان و تشدید منازعات در جهان، این آرزو به سرعت نقش بر آب شد.

در سویی دیگر نیز، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا خود را یگانه رهبر و هژمون جهان به شمار می آورد و از نظم نوین جهانی و نظم بین المللی لیبرال سخت سخن به میان می‌آورد. پس از سه دهه، متفکران آمریکایی از جمله جان جی مرشایمر نظریه پرداز شهیر روابط بین الملل، پروژه نظم بین المللی لیبرال را شکست خورده دانسته و از افول قدرت، جایگاه و نفوذ ایالات متحده آمریکا سخن گفت.

اکنون در ۲۴ امین سال قرن جدید، دنیا بیش از هرچیز در اوج تنش، خشونت و جنایات جنگی قرار گرفته است، نشست هفتادو نهم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر ۲۰۲۴ در سایه یک سال جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه قرار گرفته و دنیا بیش از هر زمان دیگری نیازمند اجماع برای افسار زدن بر جنایتکاری همچون رژیم صهیونیستی است.

اجماع جهانی برای توقف جنایت

«اجماع جهانی برای توقف جنایت» اصلی ترین و اساسی‌ترین کلید واژه و نیاز فعلی جهان، در دورانی است که تنش‌ها روز افزون شده و جهان آبستن هر واقعه و حادثه جدیدی است.

وادارسازی صهونیست‌ها به توقف جنایت در قبال مردم منطقه غرب آسیا در فلسطین، لبنان، سوریه و...، علاوه بر این که امروز به مهم ترین نماد انسانیت و اخلاق مداری در روابط بین الملل بدل گشته است، مهم ترین قدمی است که برای حفظ ثبات نظام بین الملل، اعتبار حقوق بین الملل و جلوگیری از حرکت جهان به سمت جنگ جهانی دیگری ضروری است.

«اجماع جهانی برای توقف جنایت» اصلی ترین و اساسی ترین کلید واژه و نیاز فعلی جهان، در دورانی است که تنش‌ها روز افزون شده و جهان آبستن هر واقعه و حادثه جدیدی است.

این موضوع که شاید به پرتکرارترین دغدغه نشست هفتاد و نهم مجمع عمومی بدل گردد، بیش از همه موضوعات در سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران برجسته گشت.

مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود با سوال از سران کشورهای حامی رژیم صهیونیستی و انتقاد از استانداردهای دوگانه آنان، کذب بودن حقوق بشر ادعایی آنان را آشکار ساخت و اطلاق دفاع مشروع به جنایات صهیونیست‌ها و تروریسم به مردمانی که به مقابله با اشغالگران یهودی صهیونیست برخواسته اند را مورد سوال قرار داد.

وی همچنین ایران را حامی جنبش‌های آزادی بخش و مردمی خواند و جهان را به توقف فوری خشونت‌های رژیم صهیونیستی در لبنان و فلسطین فراخواند.

پزشکیان همچنین با ریشه یابی جنایات صهیونیست‌ها، بیش از هرچیز شکست این رژیم در غزه را عامل و علت اصلی جنون اسرائیل معرفی کرد.

رئیس جمهور کشورمان پس از ریشه یابی، با معرفی راهکار مشخص به جهان یعنی بازگرداندن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین، مواضع و سخنان خود را تنها به نقد وضعیت فعلی محدود نساخته و مدل مشخصی را برای سران جهان معرفی کرد.

پزشکیان در این زمینه عنوان داشت: ما معتقدیم با چنین سازوکاری میتوان به صلحی پایدار رسید تنها از این طریق است که مسلمان، یهودی و مسیحی می توانند در سرزمینی واحد و در آرامش و به دور از نژاد پرستی و آپارتاید در کنار هم زندگی کنند.

کودکان لبنانی چشم انتظار وجدان جهانی

حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به وسیله پیغامگیرها(پیجر) و حملات چند روز گذشته این رژیم به جنوب لبنان، آغازگر دور جدیدی از تروریسم سازمان یافته اسرائیل بر علیه لبنان شد، غربی‌ها به عنوان مهم ترین حامیان این رژیم، باید این نکته را دریابند که گرچه با فشار رسانه‌ای سعی در ساکت کردن و عدم ایجاد موج‌های وجدان‌های بشری بر علیه اسرائیل دارند ولی صلح طلبی، نفرت از تروریسم و نفرت از کسانی که چشمان خود را در برابر جنون بی پایان نتانیاهو و اسرائیل بسته اند،از موقعیتی که فکر آن را هم نخواهند کرد، شعله ور خواهد شد.

غرب با حمایت از ماشین جنگی اسرائیل گرچه به دنبال موفقیت در کوتاه مدت برای حفظ این رژیم هستند ولی آینده تاریخ و پیروزی بلند مدت را به مستضعفین و آزادگان جهان خواهند باخت.

در همین زمینه نیز رئیس جمهور گفت: جامعه جهانی باید فورا خشونت را متوقف کند و هرچه زودتر آتش بسی دائمی بر قرار گردد و وحشیگری دیوانه وار اسرائیل در لبنان - پیش از آنکه منطقه و جهان را به آتش بکشاند متوقف شود. رژیم اسرائیل در غزه شکست خورده است و با جنایت و وحشیگری و تلاش برای گسترش جنگ نمی‌تواند افسانه شکست ناپذیری خود را بازسازی کند طبیعی است که جنایات کور و تروریستی چند روز گذشته و تجاوز گسترده علیه لبنان که هزاران انسان بیگناه را به خاک و خون کشیده است بی پاسخ نمی ماند و مسئولیت عواقب آن با دولت‌هایی است که در برابر تلاش‌های بین المللی برای پایان دادن به این فاجعه وحشتناک می ایستند و هنوز نام خود را مدافع حقوق بشر می گذارند.

سخنان نهمین رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تمرکز ویژه پزشکیان به برموضوع غزه و لبنان به خوبی تداوم و جاودانگی آرمان فلسطین و ظلم‌ستیزی تاریخی ایرانیان را به جهان جلوه‌گر ساخت. اصل و سیاستی که هیچگاه دچار خدشه نخواهد شد و مخرج مشترک دولت‌های ایران است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha