• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403070503831
  • خبرنگار : 50474

رئیس پلیس راه بم:

افزایش نرخ جرائم رانندگی منجر به کاهش تخلفات شد

افزایش نرخ جرائم رانندگی منجر به کاهش تخلفات شد

ایسنا/کرمان رئیس پلیس راه بم گفت: افزایش نرخ جرائم رانندگی منجر به کاهش تخلفات و جانباختگان تصادفات رانندگی شده است.

به ‌منظور افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش تخلفات رانندگی، نرخ جرائم رانندگی در کشور به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. این تغییرات در سیاست‌های جریمه‌گذاری، به‌ویژه برای تخلفات حادثه‌ساز به اجرا درآمده است.

رئیس پلیس راه محور بم - زاهدان در گفت و گو با ایسنا به موضوع تاثیر اطلاع رسانی  رسانه‌ها به مردم اشاره کرد و گفت: این اقدام با هدف تقویت فرهنگ رانندگی ایمن و جلوگیری از وقوع تصادفات طراحی شده است.  بر اساس نظر کارشناسان با افزایش جریمه‌ها، رانندگان برای رعایت دقیق‌تر قوانین و مقررات ترافیکی انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند. همچنین با افزایش میزان جریمه‌ها، رانندگان به انجام رفتارهای ایمن‌تر و دقت بیشتر در رانندگی تشویق خواهند شد.

نعیم مفلحی بیان کرد: به‌طور کلی، افزایش نرخ جرائم رانندگی یکی از اقداماتی است که به‌منظور ارتقاء ایمنی جاده‌ها و کاهش تخلفات رانندگی در کشور به کار گرفته شده و امید می‌رود که این تغییرات به نتایج مثبت و ملموسی در کاهش حوادث رانندگی منجر شود.

رئیس پلیس راه بم با اشاره به آغاز اجرای نرخ جرائم رانندگی از ۲۳ تیرماه امسال گفت: در این مدت میزان اعمال قانون رانندگان متخلف نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش  داشته است.

وی افزود: جریمه‌های قبل اثرگذار نبود بنابراین اصلاحاتی انجام گرفت و مبلغ جریمه‌ها افزایش پیدا کرده که برخی از مردم همچنان اطلاعات لازم در این خصوص ندارند.

مفلحی اعمال قانون برای راننده خاطی  را یک اقدام سلبی دانست که در راستای برخورد با متخلف انجام می‌شود، گفت: رسانه‌ها نیز در بحث آگاهی بخشی می‌توانند نقش ایفا نموده و در کاهش تصادفات موثر واقع شوند .

وی با اشاره به اینکه «جهل به قانون رافع مسئولیت نیست»؛ اظهار کرد: پلیس مجری قانون است و تلاش بر این است که در شورای پیشگیری از وقوع جرم و همکاری با  دادستان، توقیف سیستمی وسایل نقلیه‌ای که با سرعت غیرمجاز تردد می کنند، صورت بگیرد.

رئیس پلیس راه بم – زاهدان با بیان اینکه افزایش جریمه‌ها برای جلوگیری از ارتکاب تخلفات حادثه‌ساز است، گفت: در میان این جرائم «خاموش بودن چراغ داخل وسایل نقلیه عمومی مسافربری در شب» نیز جزء تخلفاتی است که ارتکاب آن در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی و سایر شهرها ۶۰ هزار تومان جریمه در پی دارد. در روستاها نیز این تخلف ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این کد جریمه به معنای روشن بودن کامل داخل وسایل نقلیه عمومی مسافربری نیست، اما داخل این وسایل باید به‌گونه‌ای روشن باشد که امکان تردد مسافران و همچنین رویت چهره افراد داخل وسیله نقلیه عمومی از خارج از وسیله و همچنین در داخل آن وجود داشته باشد.

مفلحی بیان کرد: خودروهایی که بیشتر از حد مجاز مسافر داشته باشند جریمه و پس از آن در مسیر تردد توقیف می‌شوند چراکه گاهی تصادفات دست جمعی در خودروها را شاهد بوده‌ایم و برای جلوگیری از کاهش تصادفات مجبوریم از طریق  دوربین‌های سیستمی خودرو را توقیف کرده و طبق ضوابط  اعمال قانون کنیم تا مردم کمتر دچار چالش شوند.

رئیس پلیس راه بم – زاهدان در بخش دیگری از سخنانش گفت: تنها پلیس به عنوان دستگاه متولی تصادفات نیست و تمام دستگاه‌ها باید پای کار بیایند تا دین خود را نسبت به مردم ادا کنند و شاهد کاهش تصادفات باشیم .

وی افزود: پلیس در بحث اقدامات سلبی در صف اول است اما باید فرهنگ و آموزش را در مدارس از ابتدای ورود آغاز کنیم تا فرهنگ ترافیک در کاربر آینده نهادینه شود.

مفلحی گفت: در حال رایزنی و پیگیری برای افزایش سکوهای حضور پلیس در مسیر بم – هستیم چراکه حضور خودروی پلیس باعث کاهش تخلف می‌شود البته این به صورت مقطعی است و ما باید به سمتی برویم که جاده‌ها هوشمند کنترل شوند.

رئیس پلیس راه بم – زاهدان اظهار کرد: عمده تصادفات و تلفات ما به دلیل بی‌کیفیتی  خودروها و جاده‌هاست و گاهی اولین خطای راننده، آخرین خطای او خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه خط قرمز پلیس ارتکاب تخلفات حادثه‌ساز و نیز ارتکاب چندین تخلف همزمان است، اظهارکرد: ماموران پلیس راه با تخلفاتی نظیر سرعت و سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ، تردد از شانه‌خاکی، انجام حرکات نمایشی با خودرو و ... برابر قانون و مقررات برخورد خواهند کرد.

مفلحی در پایان به رانندگان توصیه کرد به جد از رانندگی در زمان خستگی و خواب آلودگی پرهیز کرده و به ازای هر دو ساعت رانندگی، ۱۵ دقیقه را با توقف در حاشیه امن مسیر استراحت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha