• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403070503810
  • خبرنگار : 50976

دفاع مقدس برای حماسه‌سازان یادآور چیست

دفاع مقدس برای حماسه‌سازان یادآور چیست

ایسنا/فارس دفاع مقدس نام آشناترین واژه در قاموس حماسه‌های عزت‌آفرین ایران در دفاع از وطن است، رزمندگانی که از هیچ ایثار و فداکاری دریغ نکردند. به راستی شنیدن سخنان حماسه‌سازان آن دوران درباره دفاع مقدس شنیدنی است.

دفاع مقدس نام آشناترین واژه در قاموس حماسه‌های عزت‌آفرین ایران و نماد استقامت مردان شیراوژن ایرانی در مقابل ابرقدرت‌های دنیا است.

 اگرچه دفاع از خویشتن در صورتی که جان و مال انسان در خطر باشد یک رفتار طبیعی محسوب می‌شود اما دفاع از مرز و بوم و از هم‌میهنان تا پای جان به حقیقت که مقدس است. دفاع مقدس یادآور کسانی است که با شجاعت و از جان گذشتگی امنیت و آرامش را برای نسل‌های آینده وطن به جا گذاشتند.

امروز هرچه داریم از دفاعی مقدس است که دلاوران زمان جنگ با رشادت از هیچ فداکاری دریغ نورزیدند و حماسه آفریدند.

به مناسبت هفته دفاع مقدس به سراغ رزمندگان و جانبازان و یادگاران دفاع مقدس رفتیم و با طرح این سئوال که «دفاع مقدس برای شما یادآور چیست؟» به پای صحبت‌های این دلاور مردان نشستیم.

ایران در جنگ تحمیلی یک پارچه دفاع بود

احمدرضا مداح جانباز و آزاده ۸ سال دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا بیان کرد: هفته دفاع مقدس یادآور خاطرات عزیزانی است که از جان، مال و زندگی خود گذشتند تا ایران سرفرازتر بماند، این جنگ یادآور رشادت‌ها و فداکاری مردمان شهرهای مرزی است که فداکاری و ایستادگی کردند تا شهر و کشورشان به دست ‌بعثی‌ها نیفتد.

وی ادامه داد: کلمه جنگ بسیار نفرت‌انگیز و در مقابل کلمه دفاع کلمه زیبایی است و در واقع ایران در جنگ تحمیلی از مرزها، سرزمین و وطنشان دفاع کردند. اگر این واژه را بشکافیم معنای عجیبی دارد و وقتی با کلمه مقدس درآمیخته می‌شود، معنای آن کامل می‌شود که درک‌ آن برای شخصی که در نبرد بوده است کاملا روشن است.

مداح تصریح کرد: برای رزمندگان که برخی شهید شدند برخی هنوز باز نگشته‌اند و حتی پدر و مادر دیگر وجود ندارد یا رزمنده‌ای که در اسارت به شهادت رسید مشخص می‌شود دفاع از ایران یک کلمه خاص و مقدس بوده است. 

این عکاس خبری استان فارس اظهار کرد: علاوه بر افراد رزمنده حتی در پشت جنگ یک‌رنگی را شاهد بودیم. دانش‌آموزی که در یک قوطی کمپوت نامه گذاشت که مرا ببخشید که پولی نداشتم برای شما چیزی بخرم و رزمنده‌ای که نامه را خواند آن قوطی را لیوان خود کرد. با این خاطرات واژه دفاع را می‌توان بسیار زیباتر معنی کرد که تمام ایران در ۸ سال جنگ تحمیلی یک پارچه دفاع بود، دفاعی که در معنی بسیار مقدس است.

یاد بزرگ‌منشی‌ها بخیر

محمد سعید حق پرست اردکانی، جانباز ۶۵ درصد جنگ تحمیلی به خبرنگار ایسنا گفت: هفته دفاع مقدس یادآور رشادت‌ها، شجاعت‌ها، شهامت‌ها و خلق فرهنگ ایثار و شهادت مخصوص جوانان مسلمان ایرانی است که به دنیا می‌فهماند که در اوج جنگ و درگیری می‌توان فرهنگ و انسانیت داشت و بزرگ‌منشی کرد. یاد تمام این بزرگمنشی‌ها بخیر.

دفاع مقدس یادآور اتحاد و همبستگی مردم و نیروهای مسلح است

محمدرضا حاجی‌پور، جانباز شیمیایی ۶۰ درصد که مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق جانبازان سلاح‌های شیمیایی استان فارس است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته دفاع مقدس، بیان کرد: دفاع مقدس یادآور رشادت‌ها، یک‌رنگی، گوش به فرمان ولایت بودن، در صحنه بودن، دفاع ملی از میهن، دین، مذهب و نوامیس است.

وی بیان کرد: دفاع مقدس یک نوع اتحاد و همبستگی بین مردم و نیروهای مسلح را به نمایش گذاشت، این مناسبت یادآور شهدا و هم‌رزمانی است که در برهه‌ای از زمان در کنار ما مبارزه کردند اما شهید شدند و ما از قافله شهدا باز ماندیم‌.

دفاع مقدس یادآور زیبا مردن است

علی محمد روانستان، آزاده و جانباز که امروز دکترای زبان و ادبیات فارسی دارد به خبرنگار ایسنا گفت: هفته دفاع مقدس یادآور اوج ایثار، جوانمردی، فتوت، مردانگی، از خودگذشتگی و دفاع جانانه از کیان جمهوری اسلامی ایران و تمامیت ارضی آن است.

وی ادامه داد: هفته دفاع مقدس یادآور رشادت‌های مردان مردی است که عشق به خداوند کریم را در سر پروراندند و ثابت کردند تا زمانی که یک قطره از خون حسین (ع) در رگ‌های یکی از فرزندان انقلابی این مرز و بوم باشد، هیچ قدرت و ابرقدرتی جرأت و جسارت این را نخواهد داشت که به خاک پاک ایران اسلامی تعدی و تجاوز کند.

روانستان تصریح کرد: هفته دفاع مقدس تداعی‌کننده خاطره مردانی است که خویشتن را فانی می‌دیدند، پس در رفتنشان مرگ سرخ را انتخاب کردند، این هفته برای همیشه در تاریخ، خدامحور بودن، خوب زیستن، صبورانه عمل کردن و زیبا مردن را یادآور می‌شود.

به گزارش ایسنا، هفته دفاع مقدس بهترین فرصت برای پاسداشت ارزش‌های دفاع مقدس است که اگر امروز ایران در جهان حرفی برای گفتن دارد در سایه رشادت‌ها و ایثارگری این شیرمردان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha